Online11.03.2008

Bijna 60% van vijftigplussers online


bijna-60-van-vijftigplussers-online.jpg
bijna-60-van-vijftigplussers-online.jpg

De Stichting Internetreclame (STIR) heeft vandaag nieuwe cijfers bekendgemaakt over de surfpopulatie in Nederland. Eerder dit jaar publiceerde STIR net als CBS dat er 11 miljoen mensen online zijn in Nederland.

Dat is een groei van 7% ten opzichte van een jaar geleden. Nu blijkt dat die groei vooral door de oudere doelgroepen wordt veroorzaakt. Bij de vijftigplussers steeg de internetpenetratie van 52% in 2006 naar 59%  in 2007. In de doelgroep 35-49 jaar groeide de gemiddelde surftijd per week met 22% naar 7,3 uur per week.

De cijfers zijn afkomstig uit de Establishment Survey (n = 2.000) die elk half jaar door Intomart GfK wordt uitgevoerd in opdracht van STIR.

Hieruit blijkt verder dat de internetpenetratie bij de jongeren (13-34) op 98% staat. Een groei is hier bijna niet meer mogelijk. De jongeren hebben met 9,9 uur de langste surftijd per week en internet heeft in deze doelgroep een aandeel van 22% in de mediaconsumptie. Bij vijftigplussers heeft internet een aandeel van slechts 5%.

De vijftigplussers besteden de meeste tijd aan media. Gemiddeld zo’n 54,2 uur per week, waarvan de meeste tijd aan radio (bijna 24 uur). Bovendien lezen de vijftigplussers gemiddeld langer in tijdschriften en dagbladen. De jongeren (13-34 jaar) steken maar 46,5 uur per week in media, waarvan 16,8 uur in televisie en radio.  Beide mediumtypen hebben een aandeel van 38% in de jongerendoelgroep.

Volgens cijfers van STIR telt Nederland 4,3 miljoen zogeheten zware surfers. Dat zijn mensen die wekelijks minimaal vijf uur online zijn. De helft van de jongerendoelgroep behoort tot de zware surfers. Een zware surfer is gemiddeld 14,8 uur per week online en internet heeft een aandeel van 26% in de mediaconsumptie. Bij de lichte surfers (maximaal twee uur per week online) heeft internet een aandeel van 5%.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Stir

comScore breidt Audience Measurement in Nederland uit

comScore maakt vandaag bekend dat het een volledig pakket analyseservices voor publieksmetingen en advertentieanalyses in Nederland op de markt wil brengen. Deze aankondiging volgt op de succesvolle lancering van het com...

Advertising04.06.2013

comScore breidt Audience Measurement in Nederland uit

JIC STIR : Surfvolume in 2011 met 18% gegroeid

JIC STIR heeft vandaag nieuwe cijfers bekend gemaakt over het gebruik van internet in Nederland. In 2011 groeide het gebruik van internet met 18%. Een klein deel van deze groei wordt veroorzaakt door de toename van het a...

Online21.03.2012

JIC STIR : Surfvolume in 2011 met 18% gegroeid

STIR in zee met comScore en Intomart GfK voor nieuw bereiksonderzoek

JIC STIR heeft na wat zij zelf omschrijven als een intensieve tenderperiode van bijna anderhalf jaar, een Letter of Intent getekend met het consortium bestaande uit comScore en Intomart GfK voor de opzet en uitvoering va...

Online01.07.2011

STIR in zee met comScore en Intomart GfK voor nieuw bereiksonderzoek

STIR publiceert Internet Marktmonitor 2010

De STIR heeft zojuist via een persbericht de uitkomsten van de Internet Marktmonitor 2010 gepubliceerd. De Internet Marktmonitor is een panelonderzoek van STIR dat onder 1.000 personen het surfgedrag op alle websites reg...

Online17.03.2011

STIR publiceert Internet Marktmonitor 2010

Nederlanders zijn langer online

Vandaag zijn nieuwe cijfers over de internetconsumptie in Nederland bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat de surfpopulatie in de eerste helft van 2010 is gestegen tot 86% tegenover 83% in 2009. Verder is de gemiddelde surft...

Online07.09.2010

Nederlanders zijn langer online

STIR Internet Marktmonitor 2009

STIR heeft de uitkomsten van de Internet Marktmonitor 2009 op haar website gezet. De Internet Marktmonitor is een panelonderzoek van STIR dat onder 1.000 personen het surfgedrag op alle websites registreert. Dit in te...

Online21.02.2010

STIR Internet Marktmonitor 2009

Nieuwe Directie voor JIC STIR

Het bestuur van JIC STIR heeft Frans Kok benoemd tot directeur. Frans Kok is in het verleden onder meer werkzaam geweest bij Intomart GfK en is sinds 1 juni als onafhankelijk adviseur werkzaam in de mediabranche.Na de vo...

Online13.07.2009

Nieuwe Directie voor JIC STIR

STIR wordt JIC STIR

Op vrijdag 15 mei is het STIR internetbereiksonderzoek officieel ondergebracht in een Joint Industry Committee (JIC). Dat wil zeggen dat het onderzoek vanaf nu wordt uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de exploi...

Online17.05.2009

STIR wordt JIC STIR