Online16.11.2007

8 op de 10 mensen in Nederland online


1195206256internet.jpg
1195206256internet.jpg

Aan meer dan 7000 Europeanen, waaronder Britten, Duitsers, Fransen, Spanjaarden, Italianen, Finnen, Noren, Zweden, Belgen en Nederlanders, werd gevraagd hoe lang en wat ze allemaal online doen, zo blijkt dat 1 op de 3 Europeanen meer dan 16 uur per week over het web surft. Dat is de uitkomst van een onderzoek uitgevoerd door de European Interactive Advertising Association.

Volgens de studie gebruiken 81% van de mensen in Nederland nu regelmatig elke week het internet; dat is een stuk boven het Europese gemiddelde, hetgeen ligt op 57% en is ook het hoogste percentage in Europa. Dat betekent dat 11 miljoen mensen in Nederland nu regelmatig online zijn.

Andere belangrijke vaststellingen in Nederland:

* De internetpenetratie in Nederland is de hoogste in Europa. Gemiddeld gebruiken 81% van de Nederlandse respondenten per week Internet.

* Stijging van het online-percentage bij vrouwen en de leeftijdsgroep 55+.

* Internet voor TV bij jeugdige deelnemers.

* Internetgebruikers surfen gemiddeld 5,6 dagen per week.

* Social networking-sites worden nu bezocht door 40% van de internetgebruikers.

* 8 van de 10 internetgebruikers zijn via een breedbandaansluiting verbonden met het internet.

Vandaag de dag besteden mensen in Nederland tussen 16-24 jaar 26% meer tijd aan surfen op internet dan aan televisiekijken, en bijna 9 op 10 (88%) verklaren dat hun consumptie van andere media gedaald is als een direct gevolg van het internet. Nederlandse personen tussen 16 en 24 surfen ook vaker op internet dan dat ze TV-kijken – 88% van deze jonge bevolkingsgroep gebruikt het internet tussen 5 en 7 dagen per week, terwijl slechts 78% regelmatig naar televisie kijken.

Verder is ook de aanhoudende populariteit van het internet bij de leeftijdsgroep 55+ en bij vrouwen een sleutelfactor voor de online-groei in Nederland. Sinds 2006 is het aantal personen boven de 55 dat elke week gebruik maakt van het internet in Nederland met 11% gestegen. Dezelfde stijging is ook opgetreden bij vrouwen.

Niet meer zonder!

92% van alle internetgebruikers in Nederland verklaarde dat ze niet kunnen leven zonder minstens één online-activiteit. Dit bewijst hoe sterk het internet geïntegreerd is in ons dagelijks leven. Meer dan de helft (51%) van de deelnemers zei dat ze niet zouden kunnen leven zonder e-mail; dat is ver boven het Europese gemiddelde van 32%. En bijna alle Nederlands internetgebruikers (99%) geeft toe dat ze andere dingen minder vaak doen als gevolg van het internet. Bijna twee derde (62%) gebruikt andere media minder als gevolg van het internet; 42% kijkt minder TV, 20% luistert minder naar de radio en 23% leest minder vaak de krant. Dit is vooral te wijten aan het feit dat 65% van de internetgebruikers minstens één keer per maand nieuws-sites bezoekt.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Televisie

Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

Amazon wil nu een zelfde soort programma gaan maken als Shark Tank en dat zien wij helemaal zitten. Dit is waarom.

Startups30.09.2024

Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Het is over en uit met Chromecast. Google ondersteunt ze nog wel, maar er worden geen nieuwe Chromecasts meer gemaakt. Dit is opvolger Google TV Streamer.

Gadgets23.09.2024

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Ziggo voegt zelf voorafgaand aan het programma een batterij aan reclames toe en je kunt er niets tegen doen.

Video29.08.2024

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

Google neemt afscheid van zijn Chromecast en introduceert zijn nieuwe thuisstream-apparaat: Google TV Streamer.

Gadgets06.08.2024

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Viaplay zakt dieper weg: minder abonnees en minder omzet

Streamingdienst Viaplay heeft het niet makkelijk. Het aantal abonnees ging in het tweede kwartaal weer naar beneden.

Entertainment18.07.2024

Viaplay zakt dieper weg: minder abonnees en minder omzet

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS