Online16.11.2007

8 op de 10 mensen in Nederland online


1195206256internet.jpg
1195206256internet.jpg

Aan meer dan 7000 Europeanen, waaronder Britten, Duitsers, Fransen, Spanjaarden, Italianen, Finnen, Noren, Zweden, Belgen en Nederlanders, werd gevraagd hoe lang en wat ze allemaal online doen, zo blijkt dat 1 op de 3 Europeanen meer dan 16 uur per week over het web surft. Dat is de uitkomst van een onderzoek uitgevoerd door de European Interactive Advertising Association.

Volgens de studie gebruiken 81% van de mensen in Nederland nu regelmatig elke week het internet; dat is een stuk boven het Europese gemiddelde, hetgeen ligt op 57% en is ook het hoogste percentage in Europa. Dat betekent dat 11 miljoen mensen in Nederland nu regelmatig online zijn.

Andere belangrijke vaststellingen in Nederland:

* De internetpenetratie in Nederland is de hoogste in Europa. Gemiddeld gebruiken 81% van de Nederlandse respondenten per week Internet.

* Stijging van het online-percentage bij vrouwen en de leeftijdsgroep 55+.

* Internet voor TV bij jeugdige deelnemers.

* Internetgebruikers surfen gemiddeld 5,6 dagen per week.

* Social networking-sites worden nu bezocht door 40% van de internetgebruikers.

* 8 van de 10 internetgebruikers zijn via een breedbandaansluiting verbonden met het internet.

Vandaag de dag besteden mensen in Nederland tussen 16-24 jaar 26% meer tijd aan surfen op internet dan aan televisiekijken, en bijna 9 op 10 (88%) verklaren dat hun consumptie van andere media gedaald is als een direct gevolg van het internet. Nederlandse personen tussen 16 en 24 surfen ook vaker op internet dan dat ze TV-kijken – 88% van deze jonge bevolkingsgroep gebruikt het internet tussen 5 en 7 dagen per week, terwijl slechts 78% regelmatig naar televisie kijken.

Verder is ook de aanhoudende populariteit van het internet bij de leeftijdsgroep 55+ en bij vrouwen een sleutelfactor voor de online-groei in Nederland. Sinds 2006 is het aantal personen boven de 55 dat elke week gebruik maakt van het internet in Nederland met 11% gestegen. Dezelfde stijging is ook opgetreden bij vrouwen.

Niet meer zonder!

92% van alle internetgebruikers in Nederland verklaarde dat ze niet kunnen leven zonder minstens één online-activiteit. Dit bewijst hoe sterk het internet geïntegreerd is in ons dagelijks leven. Meer dan de helft (51%) van de deelnemers zei dat ze niet zouden kunnen leven zonder e-mail; dat is ver boven het Europese gemiddelde van 32%. En bijna alle Nederlands internetgebruikers (99%) geeft toe dat ze andere dingen minder vaak doen als gevolg van het internet. Bijna twee derde (62%) gebruikt andere media minder als gevolg van het internet; 42% kijkt minder TV, 20% luistert minder naar de radio en 23% leest minder vaak de krant. Dit is vooral te wijten aan het feit dat 65% van de internetgebruikers minstens één keer per maand nieuws-sites bezoekt.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Televisie

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

5 redenen om juist nu een Ambilight TV te kopen

Philips TV zal na 73 jaar tv-kijken in Nederland (waar zij de grondlegger van zijn) voor jou niet een onbekende zijn. In 1985 waren zij daarnaast de eerste die met de platte tv kwamen zoals we die tegenwoordig kennen en dit jaar vieren ze het 20-jarige bestaan van Ambilight TV.

Technology29.05.2024

5 redenen om juist nu een Ambilight TV te kopen

Het nieuwe seizoen Wie is de Mol is met onbekende Nederlanders

We weten waar het nieuwe seizoen van Wie is de Mol? zich afspeelt: in Oman. En ook met wie: of nou ja, juist niet. Onbekende Nederlanders.

Entertainment14.05.2024

Het nieuwe seizoen Wie is de Mol is met onbekende Nederlanders

Review: De Philips OLED808 Ambilight TV geeft je een meer meeslepende ervaring

Het is een televisie voor iedereen die op zoek is naar een indrukwekkende kijkervaring. Zoals je gewend bent van Philips is ook dit weer een meesterwerk in beeldtechnologie.

Technology10.05.2024

Review: De Philips OLED808 Ambilight TV geeft je een meer meeslepende ervaring

​4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet

Ben je kandidaat in een televisieprogramma? Erg leuk! Probeer te ontspannen, denk goed na over wat je zegt en bedenk je dat de camera er altijd 4 kilo bijdoet en vooral dat je zelf weinig invloed hebt over hoe je in beel...

Entertainment28.03.2024

​4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet

​Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord

Je hebt net een televisie gekocht of wilt er eentje gaan kopen. Er zijn dan veel vragen die op je afkomen, naast de keuze welk toestel en merk je wenst, plus het schermtype, zijn er nog heel veel praktische overwegingen....

Gadgets15.03.2024

​Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties