Online02.07.2007

Kan een nieuwe product- of merkintroductie zonder TV reclame?


1183329324afbeelding1.jpg
1183329324afbeelding1.jpg

Voor merken als Apple is het inmiddels een eitje, ze sturen een youtube filmpje rond en bingo. Maar voor de meeste merken gaat dat toch iets minder makkelijk. Maar de discussie is interessant. Ik las dat uit een onderzoek van PWC blijkt dat terwijl adverteerders ca. 40 procent uitgeven aan tv-reclame, Tv echter nog maar 24 procent van de media-aandacht van de consument geniet. Bij papier is die tijd nog maar een schamele 6% terwijl er 35% van het budget naartoe gaat. De aandacht van de consument blijft dus verder schuiven maar kun je merken bouwen zonder TV? Is TV meer een merklader of kan dat ook helemaal zonder? Er zijn in ieder geval wel steeds meer merken die het proberen. Zo zag ik op marketingfacts deze van de Toyota Scion. Scion is bezig met een “underground” introductie campagne om haar nieuwste automodel, de vijfdeurs xD, te promoten die in augustus in de verkoop gaat. Zoals in eerdere Scion campagnes, vermijdt de marketing afdeling van Toyota massamedia. En kiest voor guerrilla, in-cinema, spontane postings en dergelijke gericht op jonge consumenten. De resultaten zijn mij echter niet bekend. Iemand die harde cijfers heeft?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Apple

Heeft de aankomende iPhone SE geen home-knop meer?

Verknocht aan je iPhone SE en zijn lekker retro home-knop? Dan hopen we voor je dat die nog even heel blijft: de nieuwe heeft het niet.

Mobile02.10.2024

Heeft de aankomende iPhone SE geen home-knop meer?

Heeft Apple een HomePod met een scherm in de maak?

Apple is waarschijnlijk van plan om weer een stap te maken in de smarthomewereld. Met een speaker met een scherm.

Gadgets27.09.2024

Heeft Apple een HomePod met een scherm in de maak?

Het touchscreen van iPhone 16 Pro geeft problemen

Apple zou het aanraakdetectie-algoritme te losjes hebben afgesteld, vooral rond die cameraknop.

Mobile23.09.2024

Het touchscreen van iPhone 16 Pro geeft problemen

iPhone-designer Jony Ive werkt met OpenAI aan nieuwe gadget

Jony Ive werkte sinds 1992 voor Apple, werd in 2015 Chief Design Officer en doet nu zijn eigen ding. En dat doet hij met OpenAI.

Artificial Intelligence23.09.2024

iPhone-designer Jony Ive werkt met OpenAI aan nieuwe gadget

Komt Apple Intelligence nou naar Nederland of toch niet?

Apple Intelligence is een AI-tool en dat betekent dat er goed op let wordt hoe het werkt, wat ermee kan, enzovoorts.

Mobile19.09.2024

Komt Apple Intelligence nou naar Nederland of toch niet?

Zelfs AirTag-achtige apparaten worden van extra functies voorzien

Bluetooth-trackers worden beter. De AirTag van Apple zelf (nog) niet, maar wel een van de eerste bekende Bluetooth-trackers: Tile.

Gadgets17.09.2024

Zelfs AirTag-achtige apparaten worden van extra functies voorzien

Update je iPhone: iOS 18 is gelanceerd

Dit is wat iOS 18 zoal te bieden heeft om je smartphone-ervaring te verbeteren. Deze nieuwe functies zijn interessant om te bekijken.

Mobile16.09.2024

Update je iPhone: iOS 18 is gelanceerd

De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple 

Zowel Google als Apple moet een dikke miljardenboete aan de EU betalen. Dit is hoeveel.

Technology11.09.2024

De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple 

Verder lezen over Reclame

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Verder lezen over YouTube

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

Al een nummer van fake-Drake gehoord? Reden voor het platform om nieuwe tools te introduceren om deepfakes te herkennen en tegen te werken.

Artificial Intelligence06.09.2024

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

YouTube hoopt ermee te voorkomen dat jongeren doomscrollen en urenlang video’s kijken waar ze psychische problemen door krijgen of deze verergeren.

Video05.09.2024

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

AI wordt onder andere omarmd door YouTube Music, dat nu door kunstmatige intelligentie samengestelde afspeellijsten ondersteunt. 

Online16.07.2024

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

YouTube Shorts-teksten worden straks opgelezen door een robot

YouTube heeft diverse nieuwe mogelijkheden onthuld voor YouTube Shorts en daarmee lijken de video’s wederom steeds meer naar TikTok toe te kruipen.

Video12.07.2024

YouTube Shorts-teksten worden straks opgelezen door een robot