Insight: aandacht voor kunst en cultuur floreert [Adv]

Vorig artikel Volgend artikel
Insight: aandacht voor kunst en cultuur floreert [Adv]

Marketeers uit de kunst- en cultuursector opgelet! De kunst- en cultuursector heeft te lijden onder de bezuinigingen van het kabinet. In plaats van 900 miljoen is er van 2013 tot 2016 slechts 700 miljoen euro per jaar beschikbaar voor subsidies, fondsen en andere stimuleringsmiddelen.¹ Dit noopt tot innoveren en ondernemen. De overheid stimuleert ondernemerschap op dit gebied en dat zorgt voor nieuwe initiatieven die kunst en cultuur voor liefhebbers aantrekkelijker moeten maken.

En het effect is daar. Kleine theatergezelschappen maken applicaties die in combinatie met printadvertenties zorgen voor meer verkochte kaarten, artiesten treden vaker op in kleine gezelschappen en proberen via Facebook een nieuwe schare fans aan te spreken. Hoewel dit betekent dat artiesten harder moeten werken voor de aandacht van het publiek, betekent het ook dat de aandacht voor kunst en cultuur meer dan ooit floreert.

Op andere gebieden is er weinig te merken van bezuinigingen in deze sector. Grote festivals kunnen de hoeveelheid bezoekers amper meer aan. Zelfs toen eind 2011 de btw (en daarmee de verkoopprijs) voor tickets was verhoogd, waren festivals als Lowlands², Groove Garden en Awakenings binnen no time uitverkocht. Ook populaire concerten, zoals die van Coldplay, Madonna, maar ook die van lokale grootheden als De Toppers³ kunnen rekenen op volledig uitverkochte zalen. Grote, maar ook kleine musea zagen in 2011 het bezoekersaantal stijgen en verbraken daarmee alle records. Zo trok Het Anne Frank Huis in 2011 1.104.233 bezoekers, ruim 50.000 meer dan het record in 2010 met 1.050.339 bezoekers. De Friese musea trokken 12.500 bezoekers, tegen 10.000 het jaar ervoor.

Nederland is dus volop bezig met kunst en cultuur en ook internationaal plukken we daar de vruchten van. We zijn vertegenwoordigd op het Filmfestival van Cannes met documentaires en films, we trekken met dansgezelschappen de wereld over en onze modeontwerpers zijn niet meer weg te denken uit de internationale modewereld.

kunstcultuur

Hoe bereikt u kunst- en cultuurliefhebbers?

Kunst- en cultuurliefhebbers zijn een hoogopgeleide, welgestelde doelgroep met een breed interesseveld. Kenmerkend voor deze groep Nederlanders is dat zij zeer nieuwsgierig en ruimdenkend in het leven staan en een sterke behoefte hebben om zich te (blijven) ontwikkelen. De doelgroep is vooral goed te bereiken via printmedia en de publieke zenders.
NRC Media heeft speciaal voor de kunst- en cultuursector de belangrijkste trendonderzoeken geduid en samengevat. Nieuwe feiten over uw markt en doelgroepen die u waarschijnlijk nog niet kent zijn vanaf nu beschikbaar in een brancherapport, genaamd Insight.

Download uw eigen brancherapport, inclusief de hier getoonde infographic, óf de rapporten van 14 andere branches.

¹ www.rijksoverheid.nl;
² www.nu.nl;
³ www.amsterdamarena.nl;

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies