Online17.05.2009

STIR wordt JIC STIR


stir-wordt-jic-stir.jpg
stir-wordt-jic-stir.jpg

Op vrijdag 15 mei is het STIR internetbereiksonderzoek officieel ondergebracht in een Joint Industry Committee (JIC). Dat wil zeggen dat het onderzoek vanaf nu wordt uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de exploitanten (VINEX = voorheen STIR), de mediabureaus (PMA) en de adverteerders (BVA).

De partijen hebben deze stap gezet om tot één internetbereiksonderzoek te komen dat door alle partijen gedragen en dus ook geaccepteerd worden. De media-exploitanten willen graag de betrokkenheid van de belangrijkste gebruikers vergroten, terwijl PMA en BVA eerder al hebben aangegeven groot voorstander te zijn van JIC-bereiksonderzoeken.

Eind 2008 is gestart met de voorbereiding voor de oprichting van het JIC STIR. Door de toetreding van BVA en PMA moest de belangenvertegenwoordiging binnen het JIC STIR van de exploitanten geregeld worden. Voorheen waren de exploitanten van de websites in het STIR-onderzoek lid van STIR. Deze online-exploitanten hebben nu een nieuwe vereniging opgericht waarin hun belangen zijn ondergebracht: VINEX (Vereniging Internet Exploitanten). Zij zijn met vier bestuursleden vertegenwoordigd in het nieuwe JIC STIR. BVA en PMA leveren ieder twee bestuursleden. Jeroen Cnossen vervult op dit moment op interim basis de rol van onafhankelijk voorzitter.

De vorming van het JIC is in goede harmonie verlopen. Vanaf december hebben de drie partijen al nauw samengewerkt, alsof het JIC al gevormd was. Dat was ook noodzakelijk want er gebeurt veel rond het STIR-internetbereiksonderzoek. De datafusie tussen NOM en STIR heeft alleen kunnen gebeuren nadat er overeenstemming was over de oprichting van het JIC STIR. De nieuwe JIC partners BVA en PMA hebben vanaf het begin mee kunnen denken in dit proces.

Een volgend groot project is een audit die uitgevoerd zal worden op het STIR bereiksonderzoek. Een onafhankelijke partij zal zowel de methodiek als de uitkomsten toetsen aan de internationaal geldende normen voor bereiksonderzoek. Uiteraard zal ook met een kritische blik worden gekeken naar de betrouwbaarheid van de uitkomsten van het onderzoek. Hoewel verwacht wordt dat de uitkomsten van deze audit zullen bevestigen dat we met het huidige STIR onderzoek voorop lopen in de wereld van internetbereiksonderzoek, hechten alle partijen binnen het JIC er veel waarde aan dat deze audit op korte termijn wordt uitgevoerd.

De voorbereiding voor de audit is inmiddels afgerond. Binnen enkele weken wordt bekend gemaakt wie de audit uit zal voeren. In het vierde kwartaal van 2009 zal de audit afgerond zijn.

Vanaf het begin van STIR in 2003 is Peter Wiegman het gezicht van STIR geweest. Hij zal vanaf nu als directeur VINEX vooral de belangen van de exploitanten vertegenwoordigen. In die rol zal hij er onder andere verantwoordelijk voor zijn dat alle deelnemende exploitanten correct in het STIR onderzoek gemeten worden. Hij zal bovendien de belangen van de exploitanten behartigen binnen het JIC. Voor de functies van voorzitter en directeur JIC STIR wordt op dit moment met kandidaten gesproken.

Verder lezen over Stir

comScore breidt Audience Measurement in Nederland uit

comScore maakt vandaag bekend dat het een volledig pakket analyseservices voor publieksmetingen en advertentieanalyses in Nederland op de markt wil brengen. Deze aankondiging volgt op de succesvolle lancering van het com...

Advertising04.06.2013

comScore breidt Audience Measurement in Nederland uit

JIC STIR : Surfvolume in 2011 met 18% gegroeid

JIC STIR heeft vandaag nieuwe cijfers bekend gemaakt over het gebruik van internet in Nederland. In 2011 groeide het gebruik van internet met 18%. Een klein deel van deze groei wordt veroorzaakt door de toename van het a...

Online21.03.2012

JIC STIR : Surfvolume in 2011 met 18% gegroeid

STIR in zee met comScore en Intomart GfK voor nieuw bereiksonderzoek

JIC STIR heeft na wat zij zelf omschrijven als een intensieve tenderperiode van bijna anderhalf jaar, een Letter of Intent getekend met het consortium bestaande uit comScore en Intomart GfK voor de opzet en uitvoering va...

Online01.07.2011

STIR in zee met comScore en Intomart GfK voor nieuw bereiksonderzoek

STIR publiceert Internet Marktmonitor 2010

De STIR heeft zojuist via een persbericht de uitkomsten van de Internet Marktmonitor 2010 gepubliceerd. De Internet Marktmonitor is een panelonderzoek van STIR dat onder 1.000 personen het surfgedrag op alle websites reg...

Online17.03.2011

STIR publiceert Internet Marktmonitor 2010

Nederlanders zijn langer online

Vandaag zijn nieuwe cijfers over de internetconsumptie in Nederland bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat de surfpopulatie in de eerste helft van 2010 is gestegen tot 86% tegenover 83% in 2009. Verder is de gemiddelde surft...

Online07.09.2010

Nederlanders zijn langer online

STIR Internet Marktmonitor 2009

STIR heeft de uitkomsten van de Internet Marktmonitor 2009 op haar website gezet. De Internet Marktmonitor is een panelonderzoek van STIR dat onder 1.000 personen het surfgedrag op alle websites registreert. Dit in te...

Online21.02.2010

STIR Internet Marktmonitor 2009

Nieuwe Directie voor JIC STIR

Het bestuur van JIC STIR heeft Frans Kok benoemd tot directeur. Frans Kok is in het verleden onder meer werkzaam geweest bij Intomart GfK en is sinds 1 juni als onafhankelijk adviseur werkzaam in de mediabranche.Na de vo...

Online13.07.2009

Nieuwe Directie voor JIC STIR

STIR en NOM publiceren gecombineerd bereik

De Stichting Internetreclame (STIR) en het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOMmedia) publiceren binnenkort hun eerste databestand met daarin het gecombineerde bereik van print en online. Daarmee is een langgekoesterde we...

Online06.04.2009

STIR en NOM publiceren gecombineerd bereik