Online28.06.2008

Finale Euro2008 goed voor € 300 miljoen


finale-euro2008-goed-voor-300-miljoen.jpg
finale-euro2008-goed-voor-300-miljoen.jpg

De finale van UEFA EURO 2008™, die morgen wordt gespeeld, is minimaal € 300 miljoen waard. De elftallen van Duitsland en Spanje spelen niet alleen om de begeerde UEFA EURO 2008™ beker, maar ook voor een bonus voor hun land van meer dan € 90 miljoen bij winst, aldus een nieuw onderzoek van MasterCard, een van de officiële sponsors van het toernooi.

Zowel Duitsland als Spanje zullen op korte en lange termijn profiteren van een economische impuls. Hiervoor zorgen onder andere het prijzengeld, sponsorcontracten, televisierechten, de stijgende verkoop van toegangskaarten en merchandise alsmede het toerisme. Bovendien profiteert het winnende land van een belangrijke opsteker voor het consumentenvertrouwen. Zelfs het verliezende land zal naar verwachting met een slordige € 40 miljoen profiteren van de wedstrijd in het Ernst-Happel-Stadion in Wenen.

Alleen al aan prijzengeld sleept Spanje, wanneer het alle wedstrijden tijdens UEFA EURO 2008™ wint, € 23 miljoen aan prijzengeld in de wacht, terwijl Duitsland € 1 miljoen minder binnenhaalt wanneer het de trofee straks omhooghoudt door punten te laten liggen tegen Kroatië in de groepsfase van het toernooi. Indien Spanje de finale verliest neemt het een totaal aan prijzengeld van € 20 miljoen mee, terwijl Duitsland bij een verlies € 19 miljoen ophaalt. Maar onderzoek van MasterCard voorspelt dat economisch profijt van het spelen van alleen al de finale het winnende land meer dan € 90 miljoen oplevert, terwijl de verliezende finalist meer dan € 40 miljoen binnenhaalt.

Wenen, de stad waarin de finale wordt gespeeld, kan eveneens profiteren van een economische impuls tot wel € 100 miljoen op basis van alleen deze wedstrijd. De winst op korte termijn uit de verkoop van voedsel en drank, merchandise en hotelaccommodaties zal naar verwachting de € 65 miljoen overschrijden. Op lange termijn zal het economische profijt nog worden versterkt door de voorspelde groei van het toerisme naar de schitterende Oostenrijkse hoofdstad. Naar verwachting levert de organisatie van UEFA EURO 2008™ Oostenrijk en Zwitserland een economische bonus van in totaal € 470 miljoen op.

Uit eerder MasterCard-onderzoek was gebleken dat het totale economische effect van UEFA EURO 2008™ meer dan € 1,4 miljard zal bedragen. Het nieuwe MasterCard-onderzoek bouwt hierop voort en legt de nadruk op de groeiende economische betekenis van voetbal voor de supporters, teams, sponsors en de nationale economie.
 

Verder lezen over Ek

Sportzomer 2021: hoogtepunten en waar ging het over op social media?

We hebben een echte sportzomer achter de rug. Inmiddels zijn de voetbalcompetities alweer in volle gang, maar laten we vooral nog even terugblikken op het EK voetbal en de Olympische Spelen. Want ook al was het Europees...

Social Media24.08.2021

Sportzomer 2021: hoogtepunten en waar ging het over op social media?

Regenboogkleuren in München: van BMW tot politie: iedereen maakt statement tegen beslissing UEFA

Het is nota bene Pride Month, een maand waarin we de liefde vieren en de LHBTIQA+-gemeenschap in het middelpunt van de belangstelling staat. Het voetbalstadion in München verlichtte de mooie Allianz Arena compleet in re...

Media23.06.2021

Regenboogkleuren in München: van BMW tot politie: iedereen maakt statement tegen beslissing UEFA

Goed nieuws: oplossing voor dengue, tv-serie over zielenknijper en mondkapje kan in de prullenbak

Welkom bij weer een nieuwe editie vol goed nieuws. Na een heerlijk zonnige week kunnen we weer even afkoelen met regen en lagere temperaturen. Misschien is dat stiekem ook wel lekker? Als echte Nederlanders klagen we nat...

Nieuws18.06.2021

Goed nieuws: oplossing voor dengue, tv-serie over zielenknijper en mondkapje kan in de prullenbak

Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken

Er begint een bijzondere boycot op gang te komen: voetballers op het EK voetbal die niets te maken willen hebben met grote frisdrank- of biermerken. Het begon allemaal met Christiano Ronaldo. Voor de eerste wedstrijd van...

Marketing17.06.2021

Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken

Wat is er aan de hand?
EK voetbal start vandaag: wie zijn de favorieten en wat zegt de data?

Het EK voetbal start vandaag en dat is eigenlijk een cadeautje. Want EURO 2020 had vorig jaar al plaats moeten vinden maar werd een jaar uitgesteld door de coronapandemie. En hoewel het nog niet is zoals voorheen, want d...

Nieuws11.06.2021

EK voetbal start vandaag: wie zijn de favorieten en wat zegt de data?

Goed Nieuws: puppy’s ingesteld op mensen, Bo Burnham en magische manier om een kater te voorkomen

Het weekend staat voor de deur en dat betekent dat we trek hebben in goed nieuws om de werkweek af te sluiten. Dat is er gelukkig weer volop te vinden, want deze Goed Nieuws gaat onder andere over puppies, een buitenaard...

Nieuws11.06.2021

Goed Nieuws: puppy’s ingesteld op mensen, Bo Burnham en magische manier om een kater te voorkomen

Beeld en Geluid slaat iconisch fragment EK’88 op in DNA

In het kader van de wereldwijde UNESCO Audiovisueel Erfgoeddag zet Beeld en Geluid een nieuwe stap in audiovisuele archivering. In samenwerking met Twist Bioscience, een innovator in DNA-synthese, bewaart het instituut a...

Entertainment31.10.2020

Beeld en Geluid slaat iconisch fragment EK’88 op in DNA

​“Nederland is een van de favorieten om Europees kampioen te worden”

Het EK van 2020 kent een unieke opzet. De 12 speelsteden zijn namelijk verspreid over heel Europa. Als je voetbalfan bent en toch wil reizen kun je deze zomer dus een mooie roadtrip maken. Booking.com is partner van UEFA...

Media26.02.2020

​“Nederland is een van de favorieten om Europees kampioen te worden”

Wij spraken met David Villa over UEFA EURO 2020 + win tickets voor de finale!