
Ruim 90%van via zoekmachines geselecteerde producten wordt later offline aangeschaft. Dat blijkt uit een onderzoek van comScore in opdracht van Yahoo-divisie Overture. Het onderzoek naar de invloed van zoekmachines bij online en offline koopgedrag is gebaseerd op een wereldwijde steekproef van comScore onder 2 miljoen internetgebruikers. Voor het onderzoek werd het zoekgedrag op de 25 grootste zoekmachines tijdens het eerste kwartaal van 2004 drie maanden lang getrackt.
Daaruit blijkt dat een kwart van de consumenten die via een zoekmachine naar een product speuren overgaat tot aankoop. Van deze groep doet 92% zijn aankoop ten slotte offline. Daarbij blijkt dat zoekopdrachten voor consumentenelektronica, zoals dvd spelers en televisies, vaker resulteren in een offline aankoop, dan een zoektocht naar computerbenodigdheden. Onder de 8 % die online koopt doet de meerderheid dat niet meteen tijdens de zoektocht, maar in een volgende sessie.
Ook blijkt dat 70% van de zoekopdrachten algemene termen behelst, zoals ‘camera’, ‘plasma’ of ‘PDA’. In 20% van de gevallen gaat het om retail-merken, zoals ‘Best Buy’ of ‘Gateway.com’ en 10 % beslaat specifieke productnamen, zoals ‘Canon digital camcorder’ of ‘HP notebook nx9010'. Dat betekent dat het loont om generieke zoektermen in te kopen, zo melden de onderzoekers van de zoekmachine marketeer. Bron: Adfodirect

De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl