Dr. Herman Vissia is DGA van het software ontwikkelbedrijf Byelex en doet al jaren onderzoek naar geautomatiseerde beslissingsondersteunings-systemen en kunstmatige intelligentie in nauwe samenwerking met de Staatsuniversiteit in Minsk. Verder staat hij bekend als een gepassioneerd spreker die thuis is op grote internationale conferenties en hij publiceert regelmatig wetenschappelijke artikelen over onderwerpen die gelieerd zijn aan Big Data.
Google en Facebook werken met algoritmes, die ons afsluiten voor andere meningen. Als gevolg daarvan worden we eenzijdige consumenten en zijn we alleen nog geïnteresseerd in het bevestigd zien van ons eigen gelijk. Daarmee raken democratische waarden als ‘waarheidsvinding’ en ‘nuance’ steeds verder uit beeld. Zo luidt, althans, de waarschuwing van politieke kopstukken als Frans Timmermans (Europese Commissie) en Hillary Clinton (voormalig presidentskandidaat in de VS).
Oude wereld
Ik snap hun bezorgdheid, maar word door hun noodkreten ook keihard bevestigd in mijn idee dat te veel politici liever teruggrijpen naar een oude wereld, die snel aan het verdwijnen is, dan zich te verdiepen in de wereld van de toekomst. Door Google en Facebook zo opzichtig aan de schandpaal te nagelen, dreigen Timmermans en Clinton het kind met het badwater weg te gooien. En internet als een poel van verderf af te schilderen, waar een genuanceerde burger beter bij vandaan kan blijven.
Niets is minder waar!
Het internet is juist een onstuitbare producent van ‘waarheid’. Een genuanceerde waarheid, bovendien. Hoe zou het komen dat medische kennis onder de bevolking de laatste jaren explosief is gegroeid? En de snelst groeiende bedrijven zich laten leiden door internetdata? En niet meer door de persoonlijke voorkeuren van een CEO? Of het humeur van één enkele klant?
Omdat niets de ‘waarheid’ zó dicht op de hielen zit als het internet. Elke week, elke dag, elk uur, nee, elke seconde, komen nieuwe gegevens, statistieken, rapporten, artikelen, besluiten, onderzoeken en experimenten online te staan, die relevant kunnen zijn voor jouw business (of jouw gezondheid). Op internet is geen dag ‘hetzelfde’, net als in de werkelijkheid.
De vraag moet niet zijn: welke instituten gaan ons de ‘waarheid’ opnieuw voorkauwen? Maar: welk instituut is nog geloofwaardig als het relevante internetdata negeert en haar eigen ideologie wil doordrukken?
In een eerdere blog heb ik al aangegeven dat een zoekmachine, in Nederland ontwikkeld, de uitslag van de Amerikaanse verkiezingen ‘beter’ kon voorspellen dan de hele peilingenindustrie ter plekke.
Timmermans en Clinton moeten hun onderdanen, kortom, niet bang maken voor nieuwe media. Maar wijzen op digitale bronnen en zoekmachines, die burgers (en bedrijven) in de 21-ste eeuw vooruit kunnen helpen.
[Afbeelding © michaelheim- Fotolia]
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024