Slow shopping: nieuwe trend in winkels

Slow shopping: nieuwe trend in winkels

Ouderen en mensen met beperking krijgen hun eigen tijd

Vorig artikel Volgend artikel

Het aantal mensen met een beperking (of het nu fysiek of mentaal is) die weinig tot niet naar de winkel gaan of voor wie het een vreselijke ervaring is lijkt wel steeds op te lopen. Vooral ouderen met dementie schijnen heel graag naar de winkel te gaan, maar hebben veel moeite om het ook daadwerkelijk klaar te spelen. Voor die groep is Sainsbury's in Engeland begonnen met Slow Shopping, een concept dat twee uurtjes per week uitgetest wordt.

In die twee uur veranderen alle regels: iedereen wordt persoonlijk opgevangen, er worden stoelen geplaatst in de gangpaden zodat iedereen die dat nodig heeft even kan rusten en het wordt makkelijker om dingen uit te proberen doordat er een extra groot aanbod aan samples aanwezig zijn in de winkel. Daarnaast zijn er meerdere punten in de winkel ingericht om mensen te kunnen helpen.

Het is een trend die langzaam op gang komt, maar in Manchester werd ook al een rustig uurtje getest om mensen met autisme tegemoet te komen. Los van het sympathieke aspect van dit soort initiatieven is het natuurlijk ook gewoon een manier om mensen, die steeds meer mogelijkheden krijgen om digitaal hun boodschappen te bestellen, toch nog naar de winkel te laten komen. Of slow shopping ook in Nederland van start zal gaan moet zich nog uitwijzen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies