Nieuws28.03.2018

Seks sells, toch? Wie redt het failliet verklaarde Pabo?


De Nederlandse tak van Beate Uhse, het moederbedrijf van Pabo is failliet verklaard. Het ging al een tijd niet goed bij het Duitse Beate Uhse. Onlangs nog was er een miljoenenlening nodig om ook het Nederlandse deel boven water te houden. Helaas heeft dit niet mogen helpen aangezien de Pabo momenteel geen reserves meer heeft om aan haar verplichten te kunnen voldoen. Een schuldeiser is volgens ingewijde naar de rechtbank gestapt, waarna het faillissement is uitgesproken.

Van 06-sekslijnen naar lingerie

En weer komt er een eind aan een merk. Ooit, 34 jaar geleden, ontstaan vanuit een 06-sekslijn en uitgegroeid tot een landelijk bekend online erotische warenhuis. Waarom redt zo’n merk het niet vraag je je af? Ze hebben al veel ontwikkelingen overleefd. Immers seks was met de komst van het internet toch gratis te vinden en op het world wide web te verkrijgen. Het business model van de 06-sekslijn ging dood. Het bedrijf heeft haar business model omgegooid, medewerkers ontslagen en is zich volledig gaan focussen op de vrouw. Dit bleek succesvol immers 80 procent van de aankopen werd gedaan door een vrouw. Deze omzet was voornamelijk toe te schrijven aan de verkoop van lingerie. In 2013 maakt het bedrijf wat in 2010 nog op de rand van afgrond stond sinds 2018 weer winst. De film hit Fifty Shades of Grey gaf het erotische warenhuis weer een flinke impuls. Na het zien van de erotische film steeg de verkoop van seksspeeltjes en massageolie explosief. Desondanks hebben ze het niet weten te halen.

Seks sells!

De vraag is natuurlijk wie redt dit merk? Is er nog hoop? Deze industrie is groot, heel groot. Natuurlijk kun je het assortiment ook elders kopen. De pabo was en is echter een gevestigde naam, heeft de slag met het internet in mijn ogen niet gemist en het merk verdient een doorstart. De Pabo zal zeker moeten innoveren maar er is 100 procent markt, men heeft de naam, het is vertrouwd, dit laatste is in deze markt niet geheel onbelangrijk. Een oude wijze marketing les leert ons dat seks sells. Het is juist deze industrie die altijd voor de troepen uitloopt. Wanneer een innovatie hier lukt dan is de kans substantieel aanwezig dat het voor alles en iedereen zal werken. Dus wie durft?

Foto: Adobe Stock svittlana

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop