Online kerstboodschappen doen bij Jumbo of Albert Heijn? Vergeet het maar!

Online kerstboodschappen doen bij Jumbo of Albert Heijn? Vergeet het maar!

aansluiten in de rij...

Vorig artikel Volgend artikel

Het is bijna kerst dus dat betekent topdrukte bij winkels en grote supermarktketens. Van alle Nederlanders bereidt 69 procent het kerstdiner dit jaar (grotendeels) zelf. We zijn dus deze week volop bezig met onze kerstinkopen. En volgens Albert Heijn besteden we dit jaar ook meer geld aan het kerstdiner in vergelijking tot vier jaar geleden: gemiddeld 108 euro versus 85 euro in 2013.

Online boodschappen doen blijkt dit jaar populairder dan ooit; voor het eerst worden in een week tijd meer dan 100.000 bestellingen door Albert Heijn thuisbezorgd.

Online bestellen anno 2017: lukt toch niet

Gewoon online je kerstinkopen doen en ze vervolgens thuis te laten bezorgen, hoe makkelijk zou het zijn? Helaas krijgen Jumbo en Albert Heijn het niet meer voor elkaar om de online bestelde boodschappen vanwege drukte voor eerste kerstdag te bezorgen.

We komen we er dus niet meer onderuit om komende dagen onze boodschappen ook daadwerkelijk in de supermarkt te gaan halen. Dus jij en ik staan komende dagen in de rij voor een parkeerplaats en lopen met ons geschreven boodschappen lijstje als een onwetende langs de paden in de supermarkt op zoek naar de meest exclusieve ingrediënten die echt niemand kan vinden.

Te weinig capaciteit

Alle bezorgmomenten zitten volgens Albert Heijn vol. Ze kunnen de online drukte niet aan. Het aantal bestellingen bij de marktleider ligt naar eigen zeggen 35 procent hoger dan vorig jaar. Niet alleen Albert Heijn en Jumbo kunnen het de stroom online bestellingen niet aan. Ook verwacht men dat er dit jaar ruim 400.000 pakketjes te laat worden geleverd door de drukte. Er is simpelweg te weinig capaciteit bij de transporteurs. Ondanks de extra mankracht kunnen ze het online succes niet aan. Dit zagen we natuurlijk ook al in de week van Sinterklaas toen er al 50.000 pakketjes te laat werden bezorgd. Met de groei van de online bestellingen, groeit automatisch het probleem in de transportindustrie. Ze zullen het bezorgproces dus efficiënter moeten maken en exponentieel moeten uitbreiden willen ze de groei en de pieken in de toekomst kunnen opvangen.

Foto: WavebreakMediaMicro - Adobe Stock

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies