Nieuws01.11.2020

Het loont de moeite om de kassabon bij de supermarkt te checken


Heb je wel eens het idee bij de supermarktkassa dat er iets niet klopt aan de prijs die aangeslagen wordt? Grote kans dat je onderbuikgevoel klopt. De Consumentenbond heeft namelijk een steekproef als onderzoek gedaan bij allerlei supermarkten en daaruit blijkt dat er daadwerkelijk vaak een verschil is tussen de prijs op de schapkaart en de prijs die je bij de kassa afrekent.

Laten we beginnen dat dit allemaal niet alleen in het voordeel van de supermarkt uitvalt, maar ook voor de klant. Uit het onderzoek blijkt dat er bij veel producten een verschil is tussen de prijs in de winkel en aan de kassa. In totaal is dit bij 28 supermarkten uitgeprobeerd. Bij drie supermarkten was er geen verschil en bij de 25 andere was er bij minimaal een artikel een afwijking.

Grootste afwijking

Bij de supermarkten werden achten producten gekocht en daarna gekeken of er een verschil was tussen de winkel en de kassa. Gemiddeld week de prijs bij 12,5% van de supermarkten af. Het kan eigenlijk geen toeval meer zijn maar bij Albert Heijn en Jumbo weken de prijzen het meest af. Daar was 22% van de producten verkeerd geprijsd.

Onderzoeker Daan Vermeer roept supermarkten op om actie te ondernemen: “Met de uitgebreide assortimenten in supermarkten is het logisch dat het soms misgaat met prijskaartjes. Maar dat bij Albert Heijn en Jumbo gemiddeld één op de vijf producten een verkeerd prijskaartje heeft, was wel een teleurstelling. Tijdens het boodschappen doen is het immers ondoenlijk om de prijzen van al je producten tot aan de kassa te ont­houden. Je moet erop kunnen vertrouwen dat die gewoon kloppen. Dus supermarkten: ga aan de slag!”

Discounters

Het kost normaal geen moeite om beetje flauw te doen over ‘de Duitsers’, maar uit dit onderzoek blijkt maar weer dat Duitse discounters als Lidl en Aldi de minste fouten maken. Bij Aldi klopt maar 5% van de prijzen niet en bij Lidl is dat 7%. Bij andere bekende ketens loopt het al snel op. Coop: 8%, Spar: 11% en Plus: 15%. Grootste uitschieter was een Jumbo-filiaal waar maar liefst 40% (!!) van de producten verkeerd geprijsd was.

Voordeel

Opvallend is dat bij een groter deel van de producten het voordeel voor de consument was, en een kleiner deel in het nadeel. Maar, het prijsverschil bij was wel groter als dit in het nadeel van de consument was. Volgens de Consumentenbond gaat het met actieproducten het meest fout, daar blijken de kassa’s niet altijd rekening mee te houden. Gelukkig zijn er elektronische schapkaarten waarmee deze problemen te tackelen zijn.

Rammelende Prijzen’ van de Consumentenbond.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Food

Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar

Heerlijk om in dit techno tijdperk even een berichtje te maken over een 100-jarig fenomeen. Gisteren was het namelijk precies 100 jaar geleden dat Douwe Egberts haar legendarische spaarprogramma lanceerde. Het sparen van...

Coffee corner05.03.2024

Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

KLM zorgt ervoor dat ze aan boord van vliegtuigen minder voedsel verspillen door het toepassen van kunstmatige intelligentie. AI-programma’s stellen de vliegmaatschappij in staat beter te voorspellen hoeveel passagiers...

Nieuws07.02.2024

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven

Domino’s blijft innoveren en nieuwe manieren bedenken voor maaltijdbezorging. De volgende stap is Domino’s DxB, een e-bike die speciaal is ontwikkeld om kwaliteit en warmte te waarborgen tijdens het bezorgen van pizz...

Gadgets16.01.2024

Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven

Het is wel nog een demo-model
HelloFresh en Nierstichting gaan voor minder zout

HelloFresh is een populaire maaltijd bezorgservice, vooral bij werkende millennials. Elke week een doos met een aantal kant en klare ingrediënten en de bijbehorende recepten. Kruiden, zoals zout en peper, moet je zelf t...

Nieuws19.09.2023

HelloFresh en Nierstichting gaan voor minder zout

Volkswagen verhoort curryworst smeekbedes

Iets meer dan twee jaar geleden besloot Volkswagen dat het tijd was om de bedrijfskantine van het bedrijf te ontdoen van vlees. Een van de populairste lunchsnacks wat nota bene de Volkswagen Curryworst. Inderdaad, een wu...

Nieuws31.08.2023

Volkswagen verhoort curryworst smeekbedes

​Een eigen restaurant beginnen? Hier moet je op letten

Sta je graag in de keuken en kun je ook nog eens goed koken? Dan droom je er misschien van om een eigen restaurant te beginnen. Een spannende onderneming, zeker als je nog niet eerder voor jezelf gewerkt hebt. Voordat je...

DC Business03.07.2023

​Een eigen restaurant beginnen? Hier moet je op letten

​Het is BBQ-tijd: drie tips voor goed vlees

Barbecueën kan heel goed vegetarisch, maar traditioneel gezien wordt deze vorm van koken gezien als het summum voor vleeseters. Kijk bijvoorbeeld maar naar een Netflix-serie als Barbecue Showdown. Maar wat die koks als...

Lifestyle28.06.2023

​Het is BBQ-tijd: drie tips voor goed vlees

The GlenDronach, Schotse whisky met Spaanse roots

Als liefhebber van whisky, en dan bedoel ik wel het échte goede ‘spul’, is Schotland natuurlijk dé place to be. Welnu, onlangs was ik op bezoek bij The GlenDronach. Een kleine distilleerderij in de East-Highlands,...

Nieuws20.06.2023

The GlenDronach, Schotse whisky met Spaanse roots