Nieuws11.04.2019

​Facebook neemt voorzorgsmaatregelen voor Australische verkiezingen


Eerder kondigde Facebook al aan dat het strenger gaat factchecken met oog op de Europese verkiezingen; nu blijkt dat het platform dit ook aan de andere kant van de wereld gaat bewerkstelligen. Als we het bedrijf moeten geloven, heeft het verschillende maatregelen genomen om de aankomende Australische verkiezingen te waarborgen. Het plan van aanpak omvat onder andere het verwijderen van nepaccounts, het verminderen van misinformatie, strenger factchecken en meer transparantie bij advertenties.

Beperken buitenlandse verkiezingsadvertenties

“Het tegengaan van buitenlandse inmenging is een belangrijke pijler bij het waarborgen van verkiezingen op ons platform. Als onderdeel van deze belofte schuwen we tijdelijk verkiezingsadvertenties die buiten Australië gekocht zijn, met het oog op de verkiezingen in mei,” aldus Mia Garlick, Director of Policy voor Australië en Nieuw-Zeeland.

Deze regeling zal de dag na de aankondiging van de verkiezingen ingaan, en geldt voor buitenlandse advertenties die volgens Facebook van politieke aard zijn (bijvoorbeeld berichten die naar politieke figuren of partijen verwijzen). Zo worden alleen nationale politieke advertenties getoond aan het stemplichtige Australische publiek.

Meer transparantie bij advertenties

Vorige week update het bedrijf zijn Ad Library al, met het doel informatie over advertenties op Facebook (en de pagina’s die ze inzetten) meer toegankelijk te maken. De Ad Library toont nu alle actieve advertenties van een pagina, samen met informatie als wanneer de advertentie aangemaakt is, naamsveranderingen en het land van degenen die pagina’s met een groot volgersaantal beheren. Ook mensen die niet op Facebook zitten, kunnen deze informatie inzien.

Factchecken door externe bedrijven

Momenteel werkt Facebook al in veel landen met externe bedrijven die content checken op onwaarheden. Ook in Australië gaat het bedrijf hiervoor een partnership aan met internationaal persbureau Agence France-Presse (AFP).

Aankaarten van misinformatie

Volgens Facebook gelden strikte Community Standards en zal er actief gewerkt worden aan het reduceren van clickbait en sensationele content. Er komt een speciale ‘About this article’ button die meer context moet geven bij artikelen. Ook moeten verbeteringen in de beveiligingssystemen ervoor zorgen dat het steeds gemakkelijker wordt om nepaccounts te identificeren en te verwijderen van het platform.

Of deze maatregelen een groot verschil gaan maken, zal de tijd uitwijzen. Al met al vormen ze een goede start voor de Australische ‘elections’ en een veelbelovend vooruitzicht voor de Europese verkiezingen.

[Photo by Keith Zhu on Unsplash]

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt