Nieuws11.04.2019

​Facebook neemt voorzorgsmaatregelen voor Australische verkiezingen


Eerder kondigde Facebook al aan dat het strenger gaat factchecken met oog op de Europese verkiezingen; nu blijkt dat het platform dit ook aan de andere kant van de wereld gaat bewerkstelligen. Als we het bedrijf moeten geloven, heeft het verschillende maatregelen genomen om de aankomende Australische verkiezingen te waarborgen. Het plan van aanpak omvat onder andere het verwijderen van nepaccounts, het verminderen van misinformatie, strenger factchecken en meer transparantie bij advertenties.

Beperken buitenlandse verkiezingsadvertenties

“Het tegengaan van buitenlandse inmenging is een belangrijke pijler bij het waarborgen van verkiezingen op ons platform. Als onderdeel van deze belofte schuwen we tijdelijk verkiezingsadvertenties die buiten Australië gekocht zijn, met het oog op de verkiezingen in mei,” aldus Mia Garlick, Director of Policy voor Australië en Nieuw-Zeeland.

Deze regeling zal de dag na de aankondiging van de verkiezingen ingaan, en geldt voor buitenlandse advertenties die volgens Facebook van politieke aard zijn (bijvoorbeeld berichten die naar politieke figuren of partijen verwijzen). Zo worden alleen nationale politieke advertenties getoond aan het stemplichtige Australische publiek.

Meer transparantie bij advertenties

Vorige week update het bedrijf zijn Ad Library al, met het doel informatie over advertenties op Facebook (en de pagina’s die ze inzetten) meer toegankelijk te maken. De Ad Library toont nu alle actieve advertenties van een pagina, samen met informatie als wanneer de advertentie aangemaakt is, naamsveranderingen en het land van degenen die pagina’s met een groot volgersaantal beheren. Ook mensen die niet op Facebook zitten, kunnen deze informatie inzien.

Factchecken door externe bedrijven

Momenteel werkt Facebook al in veel landen met externe bedrijven die content checken op onwaarheden. Ook in Australië gaat het bedrijf hiervoor een partnership aan met internationaal persbureau Agence France-Presse (AFP).

Aankaarten van misinformatie

Volgens Facebook gelden strikte Community Standards en zal er actief gewerkt worden aan het reduceren van clickbait en sensationele content. Er komt een speciale ‘About this article’ button die meer context moet geven bij artikelen. Ook moeten verbeteringen in de beveiligingssystemen ervoor zorgen dat het steeds gemakkelijker wordt om nepaccounts te identificeren en te verwijderen van het platform.

Of deze maatregelen een groot verschil gaan maken, zal de tijd uitwijzen. Al met al vormen ze een goede start voor de Australische ‘elections’ en een veelbelovend vooruitzicht voor de Europese verkiezingen.

[Photo by Keith Zhu on Unsplash]

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!