Tekstschrijver die zich in haar vrije tijd vooral bezig houdt met media, entertainment, scripts schrijven en haar hond.
Uit cijfers van Fraudehelpdesk blijkt dat Phishing een groot probleem blijft. Het jaar is nog niet eens voorbij, maar nu al hebben Nederlanders voor meer dan 1,1 miljoen euro aan schade gemeld. Dit is een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar; toen werd er in totaal 862.000 euro schade gemeld.
Phishing is voor de meeste Nederlanders niet onbekend, maar toch blijkt dat 1 op de 10 weleens op de link in de e-mail of het WhatsApp bericht klikt. Dit komt onder andere omdat internetcriminelen steeds creatiever worden bij het maken van de phishingberichten, waardoor mensen niet meer het onderscheid kunnen maak tussen echt en nep.
Verder rapporteerden mensen dat phishing steeds vaker voorkomt via sms. 14.686 mensen maken hier dit jaar een melding van.
Spoofing
Een nieuwe manier waarop internetcriminelen te werk gaan is spoofing. Bij spoofing doen criminelen net alsof ze een legitiem bedrijf zijn, zoals een telecomprovider of bank. In eerste instantie lijkt zowel het telefoonnummer als het e-mailadres te kloppen, daardoor vertrouwen mensen het en trappen ze in de val. Van spoofing zijn veel minder Nederlanders zich bewust; slechts 1 op de 8 mensen kent deze vorm van phishing.
Herken phishing
Vanwege de flinke stijging in schade roept Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid Nederlanders op om alert te blijven op de nieuwe methodes die criminelen gebruiken.
Phishing is weldegelijk te voorkomen, als je maar weet wat de signalen zijn;
- Urgentie
Cybercriminelen weten heel goed hoe ze je onder druk moeten zetten. Ze willen niet dat je tijd hebt om te twijfelen aan het bericht. Daarom zijn de acties die je moet ondernemen vaak tijdgebonden en moeten ze vaak direct uitgevoerd worden. Trap hier niet in. - Het gaat om het betalen of krijgen van geld
De criminelen willen uiteindelijk natuurlijk geld, maar dat is ook vaak de tactiek die ze gebruiken in hun berichten. Zo staat er vaak dat je ergens snel geld voor moet betalen, of soms juist dat je geld krijgt. - Het vragen naar persoons- of inloggegevens
In phishing berichten wordt regelmatig gevraagd om persoons- of inloggegevens. Banken, overheden en organisaties zullen hier echter nooit om vragen. - Je bent niet eens klant bij het bedrijf
Soms krijg je misschien een phishing mail van een ‘bedrijf’, maar ben je niet eens klant bij de partij.
Als je twijfelt of je denkt dat je te maken hebt met een phishing bericht, kun je beter zélf contact opnemen met het desbetreffende bedrijf. Daarnaast kun je fraude ook melden via het Fraudehelpdesk.
Verder lezen over Internet
Online25.04.2024
Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijVerder lezen over Nederland
Entertainment09.04.2024
Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen
Lifestyle20.03.2024
Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Nieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Nieuws04.03.2024
Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt
Verder lezen over SMS
Mobile15.11.2023
Wat is iMessage en waarom gebruiken we het niet zoveel?
Mobile12.04.2023
We bellen en sms’en weer veel minder
Voorraad 06-nummers nog steeds schaarsMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMobile09.09.2022
Pech voor Google: de groene bolletjes van Apple iMessage blijven
‘Koop voor je moeder maar een iPhone’Mobile14.08.2022
Google maakt ruzie met Apple om berichten sturen
Mobile18.05.2022
Oude mobiel van Premier Rutte zorgt voor opschudding
Jarenlang SMS’jes gewist vanwege ‘te weinig opslagruimte'Mobile27.12.2021
We smsen en bellen wéér minder, maar data gaat door het dak
Technology07.06.2021