Dit jaar al ruim 1 miljoen euro van Nederlanders gestolen door phishing

Dit jaar al ruim 1 miljoen euro van Nederlanders gestolen door phishing

Nu al meer dan vorig jaar

Vorig artikel Volgend artikel

Uit cijfers van Fraudehelpdesk blijkt dat Phishing een groot probleem blijft. Het jaar is nog niet eens voorbij, maar nu al hebben Nederlanders voor meer dan 1,1 miljoen euro aan schade gemeld. Dit is een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar; toen werd er in totaal 862.000 euro schade gemeld.

Phishing is voor de meeste Nederlanders niet onbekend, maar toch blijkt dat 1 op de 10 weleens op de link in de e-mail of het WhatsApp bericht klikt. Dit komt onder andere omdat internetcriminelen steeds creatiever worden bij het maken van de phishingberichten, waardoor mensen niet meer het onderscheid kunnen maak tussen echt en nep.

Verder rapporteerden mensen dat phishing steeds vaker voorkomt via sms. 14.686 mensen maken hier dit jaar een melding van.

Spoofing

Een nieuwe manier waarop internetcriminelen te werk gaan is spoofing. Bij spoofing doen criminelen net alsof ze een legitiem bedrijf zijn, zoals een telecomprovider of bank. In eerste instantie lijkt zowel het telefoonnummer als het e-mailadres te kloppen, daardoor vertrouwen mensen het en trappen ze in de val. Van spoofing zijn veel minder Nederlanders zich bewust; slechts 1 op de 8 mensen kent deze vorm van phishing.

Herken phishing

Vanwege de flinke stijging in schade roept Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid Nederlanders op om alert te blijven op de nieuwe methodes die criminelen gebruiken.

Phishing is weldegelijk te voorkomen, als je maar weet wat de signalen zijn;

  1. Urgentie
    Cybercriminelen weten heel goed hoe ze je onder druk moeten zetten. Ze willen niet dat je tijd hebt om te twijfelen aan het bericht. Daarom zijn de acties die je moet ondernemen vaak tijdgebonden en moeten ze vaak direct uitgevoerd worden. Trap hier niet in.
  2. Het gaat om het betalen of krijgen van geld
    De criminelen willen uiteindelijk natuurlijk geld, maar dat is ook vaak de tactiek die ze gebruiken in hun berichten. Zo staat er vaak dat je ergens snel geld voor moet betalen, of soms juist dat je geld krijgt.
  3. Het vragen naar persoons- of inloggegevens
    In phishing berichten wordt regelmatig gevraagd om persoons- of inloggegevens. Banken, overheden en organisaties zullen hier echter nooit om vragen.
  4. Je bent niet eens klant bij het bedrijf
    Soms krijg je misschien een phishing mail van een 'bedrijf', maar ben je niet eens klant bij de partij.

Als je twijfelt of je denkt dat je te maken hebt met een phishing bericht, kun je beter zélf contact opnemen met het desbetreffende bedrijf. Daarnaast kun je fraude ook melden via het Fraudehelpdesk.

Amy Swinkels

Stagiair en tekstschrijver. In haar vrije tijd houdt ze zich vooral bezig met media, scripts en haar hond.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies