Digitale camera's delen boetes uit als je je telefoon vasthoudt tijdens het rijden

Digitale camera's delen boetes uit als je je telefoon vasthoudt tijdens het rijden

Vorig artikel Volgend artikel

Je telefoon gebruiken tijdens het autorijden is een uitermate slecht idee. Sterker nog, het kan zelfs levensgevaarlijk zijn. Voor jezelf en andere weggebruikers. Daarom staat er een hoge boete op. Als je je telefoon gebruikt terwijl je achter het stuur zit en wordt betrapt, kost het je € 240,- op. Vorig jaar maakte de politie al bekend dat ze camera's gaan inzetten om bellende en appende mensen achter het stuur te herkennen en bekeuren. Die digitale handhaving wordt verder uitgebreid, waardoor meer bestuurders betrapt kunnen worden. Ook zonder dat de politie in de buurt is.

'Even een appje beantwoorden'

Veel automobilisten gebruiken, ondanks het risico op een ongeval en boete, hun telefoon tijdens het rijden. 'Even een appje beantwoorden' kan weleens je leven of dat van een ander kosten. De verkeersveiligheid komt erdoor in gevaar en daarom gaat het Openbaar Ministerie (OM) vanaf maandag 16 november meer digitaal handhaven. Slimme camera's signaleren wie een 'mobiel device' vasthoudt achter het stuur. De overtredingen worden doorgestuurd naar het Centraal Justitieel Incassobureau.

Doe jij wel eens een paar seconden je ogen dicht achter het stuur? Dat wil niemand, want dat voelt heel onveilig. En dat is het ook. Maar een paar seconden je aandacht op je mobiele telefoon richten is hetzelfde. Je ziet even niks om je heen. Die paar tellen kunnen het verschil maken tussen veilig thuiskomen en het veroorzaken van een ongeval.
- Achilles Damen, verkeersofficier bij Parket CVOM

Digitale handhaving heeft veel voordelen

Wist je dat het vasthouden van mobiele apparaten achter het stuur wettelijk is verboden? Op dit moment worden boetes hiervoor vooral door de politie uitgedeeld. Je kunt je misschien wel voorstellen dat dit nogal arbeidsintensief werk is. Daarom het heeft OM onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor digitale handhaving. Die slimme camera's zijn prima in staat om appende en bellende bestuurders te detecteren. Elke passant wordt door de camera gefotografeerd. Deze is zo geplaatst dat het gezicht van de bestuurder niet in beeld is, maar het kenteken wel. Bovendien moet zo goed zichtbaar zijn of iemand een mobiel apparaat vasthoudt.

Slim systeem

Een slim systeem maakt een schifting van de foto's. Alleen de foto's waarbij het vermoeden is dat de bestuurder een telefoon in handen heeft, worden doorgestuurd naar het CJIB. Daar doet een BOA de laatste check en verstuurt de boete. De foto's zijn scherp en bieden voldoende bewijs om een boete op te leggen.

Deze camera's worden al met succes in Australië gebruikt. Nederland is het eerste Europese land dat ze in gaat zetten. Uiteraard is er al uitvoering mee getest. Er werden helaas veel overtredingen gesignaleerd. Reden genoeg om ze in te gaan zetten. De camera's functioneren dag en nacht en bij alle weersomstandigheden. Ze zijn mobiel en worden regelmatig verplaatst. Zo voorkomt het OM dat bestuurders straks, net als bij vaste flitspalen het geval is, weten waar de controles plaatsvinden.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies