De barcode is 43 jaar en springlevend

De barcode is 43 jaar en springlevend

Wereldwijd vijf miljard keer per dag *bliep* in de winkel.

Vorig artikel Volgend artikel

Op 26 juni 1973 werd in Amerika het eerste pakje Wrigley kauwgom met een barcode gescand. De 43-jarige barcode is nog altijd springlevend en hoe? De barcode wint bijvoorbeeld terrein bij het online verkopen in webwinkels. Maar zeker niet alleen online. Wereldwijd horen we immers vijf miljard keer per dag *bliep* in de winkel. De op het eerste oog simpele en kleine unieke strepen op verpakkingen hebben wel de basis gevormd voor alle andere standaarden. De barcode heeft ons leven veranderd.

Barcodes in de winkel

Je kunt het je haast niet voorstellen, maar voor de komst van deze unieke streepjes op producten moesten caissières de prijzen van alle producten uit hun hoofd kennen. Ook de wekelijkse aanbiedingen moesten uit het hoofd geleerd worden. De barcode zorgde ervoor dat producten uniek konden worden geïdentificeerd. Uiteindelijk was het meneer Albert Heijn die de barcode naar Nederland haalde. In 1976 ging voor het eerst een product met een barcode langs de kassa. Dit veranderde het retail landschap volledig. Het scannen van producten is dankzij de barcode immers een stuk minder tijdrovend in vergelijking met het handmatig invoeren van prijzen op de kassa. Denk daarnaast ook maar eens aan de gespecificeerde kassabon, en de extra data die de retailer hierdoor heeft. Data die uiteraard weer wordt gebruikt voor inkoop, verkoop, voorraadbeheersing en het afstemming van het assortimenten op actuele kooppatronen.

Barcodes in webshop

De GS1 barcode, de meest gebruikte barcode in Nederland, is decennialang al dé manier om artikelen te identificeren. Dat is niet alleen onmisbaar in de winkel, ook in online wordt de roep om producten uniek te kunnen identificeren steeds groter. Online retailers willen de productnummers voor identificatie, de zogenoemde Global Trade Item Numbers. De GTIN is het nummer uit barcode en maakt dat een bepaald product wereldwijd kan worden geïdentificeerd.

De consument kijkt en zoekt naar informatie over producten voordat hij tot een aanschaf overgaat. Of dat nu gaat over of er pinda’s in zijn pindakaas zitten of dat er wel Netflix in zijn nieuwe smart-tv ingebouwd zit. Online verkopers willen daarom producten uniek kunnen identificeren en er meer informatie achter hangen. Die 43-jarige barcode speelt ook in online kanalen een belangrijke rol.
- Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland

De barcode is dus springlevend en wordt vandaag de dag misschien nog wel belangrijker dan ooit tevoren.

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies