Nieuws16.11.2019

Chinese budgetwinkel Miniso komt naar Nederland


Ben je gek op winkels zoals Action, Xenos en Flying Tiger? Dan kun je vanaf nu uitkijken naar nog een winkel vol originele en hippe koopjes. Miniso is een Chinese winkel vol woon- en lifestyleproducten voor een aantrekkelijke prijs. Hoewel de budgetketen een Japanse uitstraling heeft, komt Miniso toch echt uit China. De winkelketen heeft al 4800 winkels in 86 landen en is op dit moment zo populair dat er maandelijks ongeveer 100 nieuwe winkels worden geopend.

3 Nederlandse winkels

In het voorjaar van 2020 staat de opening van 3 winkels in Nederland gepland. Amsterdam, Eindhoven en Utrecht zijn de steden waar de eerste Miniso-winkels worden geopend. De Mirage Retail Group (voormalige Blokker Holding) heeft de budgetwinkel naar Nederland gehaald. In het assortiment zitten zo’n 2000 artikelen, waarvan het grootste deel onder de 5 euro. De keten vernieuwt wekelijks het assortiment en iedere maand zijn er 600 tot 700 nieuwe producten te vinden.

Waarmee kunnen we Miniso vergelijken?

De vergelijking met HEMA en Action wordt veel gemaakt, hoewel die laatste toch een ander verdienmodel heeft. Miniso ontwerpt zelf de producten die zijn opgenomen in het assortiment en de kwaliteit en design doen denken aan Scandinavische winkels. Wat dat betreft komt Flying Tiger eerder in de buurt. Of Muji, de Japanse budgetwinkel vol hippe hebbedingen.

Miniso is toch Japans?

De winkelketen is in 2011 opgericht in China, waar ook het hoofdkantoor staat. Toch staat op de website dat Miniso een ‘Japans designmerk’ is en de teksten op producten staan in Japanse taal geschreven. Dat blijkt een slimme marketingstrategie te zijn van het bedrijf. Door het te profileren als Japans, hoopt Miniso meer te verkopen. Japanse producten en merken worden namelijk gezien als kwalitatief goed en hip.

Een Japanse naam en uitstraling dus, maar stiekem toch Chinees. De aantrekkelijk geprijsde producten en het vrolijke assortiment maken in ieder geval hebberig! En dat is natuurlijk precies het succes van de keten.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop