Artwork Eurovisie Songfestival gebaseerd op Dutch Design en data

Artwork Eurovisie Songfestival gebaseerd op Dutch Design en data

Vorig artikel Volgend artikel

De voorbereidingen voor het Eurovisie Songfestival 2020 zijn in volle gang. In Rotterdam is inmiddels geen hotelkamer meer te krijgen en de organisatie is hard bezig personeel en vrijwilligers te werven. Ondertussen werd vorige maand het thema 'Open Up' onthuld en nu ook het artwork. Het design staat symbool voor de viering van 65 jaar Eurovisie Songfestival en alle 41 landen die bij elkaar komen.

Datagedreven vignet

Het artwork is volgens de organisatie een datagedreven vignet dat de geschiedenis van het songfestival op een eigentijdse manier viert. 10 jaar na de Tweede Wereldoorlog werd het Eurovisie Songfestival voor het eerst georganiseerd om Europa dichter bij elkaar te brengen met muziek. In de afgelopen 65 jaar heeft het evenement zich altijd opengesteld voor nieuwe landen, talent en technologie.

Het beeldmerk stelt de kleuren uit de vlaggen van de 41 deelnemende landen voor, in volgorde van hun eerste deelname aan het songfestival.

Songfestival logo Nederland
Alle logo's van de in Nederland georganiseerde edities van het Eurovisie Songfestival
Dit beeldmerk ademt de belangrijkste kenmerken van Dutch Design: minimalistisch, experimenteel en innovatief. Het vertelt een verhaal, maar is ook kleurrijk, feestelijk en, niet onbelangrijk, breed toepasbaar. Het toeval wil dat het eerste Eurovisie Songfestival in 1956 door Nederland werd geopend. Daarom begint de tijdlijn met de kleuren van de Nederlandse vlag.
- Sietse Bakker, Executive Producer Event van het Eurovisie Songfestival 2020

Gewonnen pitch

11 Nederlandse bureaus deden mee in een pitch voor het artwork. Het werd uiteindelijk gewonnen en ontworpen door bureau CLEVER°FRANKE. Zij ontwierpen het beeldmerk onder andere met hun eigen software. Door de vlaggen van alle landen in chronologische volgorde aan het vignet toe te voegen is een abstract en kleurrijk symbool ontstaan. Het beeldmerk borduurt voort op de vormgeving van de 3 eerdere edities die in ons land plaats hebben gevonden.

Kaartverkoop Eurovisie Songfestival

Wil je erbij zijn op 12, 14 of 16 mei? Dan moet je waarschijnlijk diep in de buidel tasten. Hoewel de kaartverkoop nog niet is begonnen, werden op internet eerder deze maand al kaartjes via een Franse website aangeboden. Een ticket voor de finale was te koop voor € 799. De organisatie raadt iedereen af om kaartjes via deze niet-officiële kanalen te kopen.

De officiële kaartverkoop voor het Eurovisie Songfestival start naar verwachting nog voor de feestdagen. Voor hoeveel geld we dan een geldig kaartje kunnen kopen, is nog niet bekend. Overigens was de editie van dit jaar in Tel Aviv niet uitverkocht vanwege de hoge ticketprijzen.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies