Nieuws10.05.2014

Hashtag #BringBackOurGirls richt ogen op massakidnapping in Nigeria


Het nieuws kan je moeilijk zijn ontglipt. Ruim 200 meisjes die zijn gekidnapt van een kostschool in Nigeria. De meisjes zijn ontvoerd door rebellen die uiteindelijk de meisjes willen doorverkopen als bruiden en slaven voor niets minder dan 12 miljoen. Om de stem van deze meisjes uit te brengen zetten wereldwijd talloze politici en beroemdheden zich in voor de meisjes met de actie Bring Back Our Girls.

hashtag-bringbackourgirls-richt-ogen-op-.jpg
hashtag-bringbackourgirls-richt-ogen-op-.jpg

Huidig heeft ook Michelle Obama zich heeft ingezet voor de meisjes. Drie weken na de ontvoering en een dag nadat Obama aandacht heeft besteed aan het voorval zijn actueel alle ogen gericht op de massakidnapping.

Er hebben al demonstraties plaats gevonden in Los Angeles, Washington, Dublin en Londen waarbij vrijlating van de meisjes wordt geëist. De komende dagen worden meer protesten verwacht in verschillende steden wereldwijd.

De hashtag #bringbackourgirls is inmiddels al meer dan een miljoen keer opgenomen in verschillende tweets. 23 april werd de eerste tweet met deze hashtag geplaatst. Inmiddels ontstaan de eerste initiatieven op diverse sociale media waarbij er wordt gevraagd om het verspreiden van de bringbackourgirls campagne. Amnesty International en Unicef hebben inmiddels diverse organisaties benaderd om het verhaal verder uit te rollen online. Ook beroemdheden dragen een steentje bij. Chris Brown, Sean Penn, Ashton Kutcher, Justin Timberlake en Bradley Cooper hebben hun tweets voorzien van de hashtag #realmendontbuygirls om de campagne kracht bij te zetten.

bradley-cooper.jpg
bradley-cooper.jpg

Effect van de campagne
In het Nederlandse programma ‘Jakhalzen’ wordt er gezocht naar de effectiviteit van de campagne. Volgens velen heeft de inzet van de hashtag en de beroemdheden eraan bijgedragen dat de Nigeriaanse overheid een beloning uitlooft aan degene die de meisjes terugbrengt.

Verder lezen over Campagne

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

Bijna iedereen heeft wel een antwoord als je hem vraagt wat hij of zij zou doen met 120 miljoen, maar niemand vraagt wat je nu doet om je een winnaar te voelen. Wat als je dat wel doet?

Entertainment04.06.2024

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief

Verder lezen over Hashtag

Je krijgt meer macht over de For You-pagina op TikTok

TikTok doet een aanpassing aan de For You-pagina. De For You-pagina is waar je nieuwe TikTok-helden ontdekt en waarbij ook video’s van minder bekende TikTokkers voorbij komen (en viraal gaan). Een belangrijke plek binn...

Social Media13.07.2022

Je krijgt meer macht over de For You-pagina op TikTok

De dag van de hashtag heeft zijn eigen hashtag: #HashtagDay

Het is zo gewoon geworden als koffie, thee en een koekje… de hashtag. Vandaag precies veertien jaar geleden, op 23 augustus 2007, ontstond de hashtag op Twitter. Dat gebeurde tijdens een barcamp ‘unconference, waar @...

Social Media23.08.2021

De dag van de hashtag heeft zijn eigen hashtag: #HashtagDay

De hashtag bestaat vandaag 14 jaar en dat wordt gevierd met een speciale emoji
Het jaar 2019 op Twitter: Van boerenprotest tot samensterk

Het einde van het jaar is in zicht en daarmee ook het moment om terug te blikken op het afgelopen jaar. 2019 stond op Twitter weer in het teken van het laatste nieuws, sportieve hoogte- en dieptepunten, televisieprogramm...

Social Media09.12.2019

Het jaar 2019 op Twitter: Van boerenprotest tot samensterk

De #hashtag bestaat vandaag 12 jaar

Als er ook maar iets in de wereld gebeurt, is dit als eerste terug te vinden op Twitter. Via het platform komen mensen met elkaar in contact en krijgen ze de mogelijkheid om hun stem te laten horen aan miljoenen anderen....

Social Media23.08.2019

De #hashtag bestaat vandaag 12 jaar

#HashtagDay
De populariteit van Game of Thrones: miljoenen tweets & downloads

27 augustus 2017 lijkt alweer een eeuwigheid geleden. Maar dat was de dag waarop de seizoensfinale van Game of Thrones seizoen 7 in premiére ging. Fans hebben dus ruim 1,5 jaar moeten wachten op het langverwachte vervol...

Social Media16.04.2019

De populariteit van Game of Thrones: miljoenen tweets & downloads

Twitter maakt depressie meer bespreekbaar met #WhatYouDontSee #3GoodThings en #openup

Depressie is een ziekte waar nog steeds niet genoeg over wordt gesproken binnen de samenleving. En daar wil Twitter een handje bij helpen. Onder een aantal verschillende hashtags wordt het onderwerp besproken. De acties...

Nieuws09.04.2018

Twitter maakt depressie meer bespreekbaar met #WhatYouDontSee #3GoodThings en #openup

​#MarchforGiants​: duizenden virtuele olifanten via Amsterdam naar Botswana​

Eerder deze week trokken duizenden virtuele olifanten door Amsterdam op weg naar Botswana als onderdeel van #MarchforGiants, een wereldwijde digitale campagne tegen stropers. Een derde van de Afrikaanse olifanten is al...

Advertising16.03.2018

​#MarchforGiants​: duizenden virtuele olifanten via Amsterdam naar Botswana​

De Hashtag bestaat vandaag 10 jaar #Hashtag10​

Op 23 augustus 2007 is de hashtag ontstaan op Twitter. In de afgelopen tien jaar is deze ontwikkeld van een simpele manier om Tweets te ‘taggen’ of te categoriseren, tot een van de meest herkenbare en vaakst gebruikt...

Social Media23.08.2017

De Hashtag bestaat vandaag 10 jaar #Hashtag10​