Waar het aantal dodelijke ongevallen op overwegen onder jongeren in 2010, 2011 en 2012 nog rond de nul of één per jaar was, is dat aantal in 2013 al vier (het totaal aantal slachtoffers op overwegen staat dit jaar op acht). Onoplettendheid, haast en gebruik van (kop) telefoons zijn vaak de oorzaak van fatale ongevallen. Om jongeren te waarschuwen voor de gevaren bij overwegen, is ProRail een campagne gestart.
Cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) laten zien dat 75% van de jongeren gebruik maakt van telefoons of mp3-spelers in het verkeer. Dit maakt de kans op ongevallen in het verkeer en dus op overwegen volgens het SWOV 40% groter.
Omdat ongevallen op overwegen meestal een fatale afloop kennen, probeert ProRail met de campagne jongeren er op te wijzen dat afleiding door telefoon of ander device er voor kan zorgen dat je een trein niet hoort aankomen. “Misleiding” is het thema van de camapgne die als doel heeft scholieren te laten ervaren hoe je kan worden misleid door muziek of je telefoon bij het oversteken van een spoorwegovergang.
De campagne is van start gegaan door een gastles van Dennis Storm (BNN) op een school in Zevenaar. Storm: “Als je nog snel een spoor oversteekt kan het 1.000 keer goed gaan, maar net de volgende keer gaat het mis. Je denkt: het komt toch wel weer goed. Juist dan ben je de lul.”
Voor scholen is op www.pazzup.nl een lesprogramma beschikbaar. Verder staan Buiten Gewoon Opsporingsambtenaren van ProRail op diverse locaties in het land om jongeren te waarschuwen voor de gevaren op overwegen, is op de radio is een nieuwe radiospot te horen en wordt via jongerensites een filmpje verspreid.
Verder lezen over Campagne
Entertainment04.06.2024
Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Marketing13.02.2024
Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge
'De enige roos die nooit verwelkt’Online27.03.2023
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april
voor een toekomst zonder dementieGaming22.03.2023
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23
Alle spelers kunnen de actie supportenMedia22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Marketing16.02.2023
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne
resultaten zijn positiefVerder lezen over Jongeren
Mobile09.12.2024
Uber Teens is een uitbreiding van de app speciaal voor jongeren
Social Media29.11.2024
In Australië geen social media meer onder de 16 jaar
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Artificial Intelligence24.10.2024
Wat als een tiener zijn leven beëindigt door een AI-chatbot?
Lifestyle13.06.2024
Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Mobile17.11.2023
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas
gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?Verder lezen over Smartphone
Mobile02.12.2024
Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is
Mobile27.11.2024
Samsung Galaxy S25 Ultra? Nieuwe video lekt uit op Reddit
Mobile21.11.2024
OPPO Find X8 Pro aangekondigd met 4 camera’s aan de achterkant
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Mobile16.10.2024
Android 15 is nu uit: wat brengt de update?
Mobile15.10.2024
Nieuw op smartphones: de digitale detox-modus
Mobile07.10.2024