Waar het aantal dodelijke ongevallen op overwegen onder jongeren in 2010, 2011 en 2012 nog rond de nul of één per jaar was, is dat aantal in 2013 al vier (het totaal aantal slachtoffers op overwegen staat dit jaar op acht). Onoplettendheid, haast en gebruik van (kop) telefoons zijn vaak de oorzaak van fatale ongevallen. Om jongeren te waarschuwen voor de gevaren bij overwegen, is ProRail een campagne gestart.
Cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) laten zien dat 75% van de jongeren gebruik maakt van telefoons of mp3-spelers in het verkeer. Dit maakt de kans op ongevallen in het verkeer en dus op overwegen volgens het SWOV 40% groter.
Omdat ongevallen op overwegen meestal een fatale afloop kennen, probeert ProRail met de campagne jongeren er op te wijzen dat afleiding door telefoon of ander device er voor kan zorgen dat je een trein niet hoort aankomen. “Misleiding” is het thema van de camapgne die als doel heeft scholieren te laten ervaren hoe je kan worden misleid door muziek of je telefoon bij het oversteken van een spoorwegovergang.
De campagne is van start gegaan door een gastles van Dennis Storm (BNN) op een school in Zevenaar. Storm: “Als je nog snel een spoor oversteekt kan het 1.000 keer goed gaan, maar net de volgende keer gaat het mis. Je denkt: het komt toch wel weer goed. Juist dan ben je de lul.”
Voor scholen is op www.pazzup.nl een lesprogramma beschikbaar. Verder staan Buiten Gewoon Opsporingsambtenaren van ProRail op diverse locaties in het land om jongeren te waarschuwen voor de gevaren op overwegen, is op de radio is een nieuwe radiospot te horen en wordt via jongerensites een filmpje verspreid.
Verder lezen over Campagne
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Marketing13.02.2024
Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge
'De enige roos die nooit verwelkt’Online27.03.2023
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april
voor een toekomst zonder dementieGaming22.03.2023
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23
Alle spelers kunnen de actie supportenMedia22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Marketing16.02.2023
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne
resultaten zijn positiefOnline14.02.2023
Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne
Verder lezen over Jongeren
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Mobile17.11.2023
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas
gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?Search30.10.2023
Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok
TikTok onderneemt actieSocial Media25.09.2023
Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok
Online18.05.2023
Minderjarigen kunnen nu ook een Uber bestellen
Niet overal even welkomGadgets05.04.2023
Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen
Social Media15.03.2023
Snapchat komt met nieuwe ‘content controls’ voor ouders
Verder lezen over Smartphone
Mobile23.04.2024
Wanneer geef ik mijn kind zijn of haar eerste telefoon?
Mobile19.04.2024
OPPO introduceert nieuw Reno-toestel: OPPO Reno11 F 5G
Automotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Mobile16.04.2024
Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola
aangedreven door moto AIOnline30.03.2024
10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie
Gaming26.03.2024
Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party
Mobile18.03.2024