Nieuws12.02.2013

NRC Reader: experiment of succesformule?


NRC Media komt vanaf vandaag met een nieuwe app voor de tablet. Na NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl lanceert de krantenuitgever een nieuwe uitgave, speciaal gemaakt voor tablets, de NRC Reader. Volgens NRC is NRC Reader een belangrijke stap naar de digitale toekomst. Vanaf vandaag verschijnt elke ochtend een nieuwe editie.

NRC Reader is een betaalde applicatie, speciaal vormgegeven voor de iPad, met dagelijks de beste artikelen welke worden geselecteerd door de hoofdredactie die diepgang, interpretaties en verklaringen bij het nieuws geven. Ook wetenschap, economie en lifestyle worden gepresenteerd in NRC Reader. 

nrc-reader-experiment-of-succesformule.jpg
nrc-reader-experiment-of-succesformule.jpg

Zeven dagen per week selecteert de hoofdredactie acht artikelen uit NRC Handelsblad en nrc.next waarbij zij zichzelf de vraag stellen: ‘Welke stukken móét onze lezer vandaag gelezen hebben?’ Voorwaarde is dat lezers NRC Reader binnen vijftien minuten uit kunnen lezen. Verder is er geen opsomming van nieuwskoppen. Artikelen geven context en achtergrond. De fotografie is eveneens speciaal geselecteerd voor deze applicatie. Lezers kunnen artikelen delen via sociale netwerken en e-mail.

NRC geeft aan dat de applicatie is ontwikkeld vanuit de behoefte van degenen die meer willen weten, maar niet genoeg tijd of geld hebben om een volledige krant te lezen of te betalen. Peter Vandermeersch, Hoofdredacteur NRC: ” De redactie is trots op de journalistiek die we dagelijks plegen. Ik ben blij dat we met NRC Reader een nieuw platform krijgen om die journalistiek te verspreiden.” Villamedia quote nog een andere uitspraak van Vandermeersch die de app ook omschrijft als een ‘experimenteel dingentje‘. Uiterlijk is de app dat zeker niet en heeft het wat overeenkomsten met het populaire Flipboard.

De abonnementen zijn af te sluiten via nrc.nl/reader of direct in de app store. NRC vraagt € 4,49 voor een maand lang elke dag een nieuwe editie van NRC Reader op de iPad. Een weekabonnement is er voor € 1,79, een jaar voor € 49,95.

We zijn heel benieuwd naar jullie mening. De vraag is of naast het al zeer ruime aanbod van nieuws er plaats is voor een dergelijke applicatie. Het feit dat de hoofdredactie selecteert is zeker geen voorwaarde voor succes. De keuzes voor nieuws worden wederom van binnenuit gemaakt. Een andere opties was zeker geweest om de lezer zelf te laten beslissen wat hij/zij juist wil lezen.