Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
IAB Nederland heeft, met de stijgende populariteit van mobiel internet op het netvlies, een nieuwe werkgroep opgericht die zich zal bezighouden met de professionalisering en stimulering van mobiel adverteren. Daarnaast is het voor zowel exploitanten als adverteerders belangrijk mobiele marketingstandaarden, richtlijnen en kennis te ontwikkelen en te verspreiden.
Mobiel internet wordt steeds populairder nu de prijzen ervan vergelijkbaar worden met die van internet thuis. Zo introduceerde T-Mobile onlangs onbeperkt internetten op het mobieltje voor EUR 9,95 per maand. IAB Nederland voorziet dat bannercampagnes op mobiele sites op termijn net zo normaal zijn als op reguliere internetsites .
IAB-voorzitter Igor Beuker licht toe: “De mobiele penetratie in Nederland is zelfs hoger dan de penetratie van ‘gewoon’ internet. De verschillende mogelijkheden van mobile advertising bieden dus nieuwe kansen om grote groepen consumenten te bereiken en in beweging te brengen. In de UK groeit mobile advertising in rap tempo en IAB verwacht in Nederland ook een flinke groei de komende jaren.”
Voorzitter en aanjager van de nieuwe mobile werkgroep is Ashu Mathura (managing director van MADS): “We zien dat het mobiele internet dezelfde ontwikkeling doormaakt als het ’gewone’ internet van acht jaar geleden. De hoogste tijd dus om na te denken over mobiele richtlijnen, definities en advertentiestandaarden.”
Het is niet de bedoeling om het wiel volledig opnieuw uit te vinden, maar juist om te kijken naar de ervaringen met internet en deze toe te passen op de mobiele wereld. Daarnaast is er al veel en goed werk gedaan door diverse partijen als het gaat om guidelines voor het ontwikkelen van mobiele sites (W3C) en standaardformaten voor mobiele banners (MMA). IAB Nederland Mobiel zal deze overnemen, erop voortborduren en zorgen voor handhaving.
Aandachtsgebieden waar IAB Nederland Mobiel direct mee aan de slag gaat, zijn o.a.:
1. Het definiëren van bannerstandaarden voor mobiel adverteren, zowel op wap-sites (Live, T-Zones, I-mode, etc.) als in mobiele applicaties (Java, Symbian, MS Smartphones, etc.); 2. Guidelines voor het vertalen van internetcontent naar mobiele content; 3. Privacy guidelines voor adverteren op mobiel (o.a. specifiek voor locatiegebaseerde diensten);
Verder lezen over Privacy
Social Media25.11.2024
Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024