Mobile28.07.2006

IAB Nederland start mobiele marketing & advertising-werkgroep


1154124088mobile-ad.jpg
1154124088mobile-ad.jpg

IAB Nederland heeft, met de stijgende populariteit van mobiel internet op het netvlies, een nieuwe werkgroep opgericht die zich zal bezighouden met de professionalisering en stimulering van mobiel adverteren. Daarnaast is het voor zowel exploitanten als adverteerders belangrijk mobiele marketingstandaarden, richtlijnen en kennis te ontwikkelen en te verspreiden.

Mobiel internet wordt steeds populairder nu de prijzen ervan vergelijkbaar worden met die van internet thuis. Zo introduceerde T-Mobile onlangs onbeperkt internetten op het mobieltje voor EUR 9,95 per maand. IAB Nederland voorziet dat bannercampagnes op mobiele sites op termijn net zo normaal zijn als op reguliere internetsites .

IAB-voorzitter Igor Beuker licht toe: “De mobiele penetratie in Nederland is zelfs hoger dan de penetratie van ‘gewoon’ internet. De verschillende mogelijkheden van mobile advertising bieden dus nieuwe kansen om grote groepen consumenten te bereiken en in beweging te brengen. In de UK groeit mobile advertising in rap tempo en IAB verwacht in Nederland ook een flinke groei de komende jaren.”

Voorzitter en aanjager van de nieuwe mobile werkgroep is Ashu Mathura (managing director van MADS): “We zien dat het mobiele internet dezelfde ontwikkeling doormaakt als het ’gewone’ internet van acht jaar geleden. De hoogste tijd dus om na te denken over mobiele richtlijnen, definities en advertentiestandaarden.”

Het is niet de bedoeling om het wiel volledig opnieuw uit te vinden, maar juist om te kijken naar de ervaringen met internet en deze toe te passen op de mobiele wereld. Daarnaast is er al veel en goed werk gedaan door diverse partijen als het gaat om guidelines voor het ontwikkelen van mobiele sites (W3C) en standaardformaten voor mobiele banners (MMA). IAB Nederland Mobiel zal deze overnemen, erop voortborduren en zorgen voor handhaving.

Aandachtsgebieden waar IAB Nederland Mobiel direct mee aan de slag gaat, zijn o.a.:

1. Het definiëren van bannerstandaarden voor mobiel adverteren, zowel op wap-sites (Live, T-Zones, I-mode, etc.) als in mobiele applicaties (Java, Symbian, MS Smartphones, etc.); 2. Guidelines voor het vertalen van internetcontent naar mobiele content; 3. Privacy guidelines voor adverteren op mobiel (o.a. specifiek voor locatiegebaseerde diensten);

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Privacy

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?