De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Een aantal populaire content partijen, waaronder ABN AMRO, ANWB, Consumentenbond, MTV Networks, Rabobank en Telegraaf, heeft de handen ineen geslagen om gezamenlijk te werken aan een open mobiel internet. Dat blijkt uit hun vandaag gezamenlijk gepubliceerd persbericht.
De content partijen merken op dat mobiel internet niet van de grond komt, in vergelijking met het reguliere internet. Mobiele operators hebben met hun portals als i-mode en Vodafone Live! het voortouw genomen, maar het gebruik blijft ver achter bij de verwachtingen. Willen content partijen zich buiten deze portals profileren, dan dienen consumenten het reguliere internet via hun mobieltje te betreden.
Consumenten ondervinden hier echter hinder van onduidelijke tariefstructuren, hoge kosten, verschillende toestel instellingen en onvindbaarheid van sites. Google profileert zich reeds enige tijd met Google mobile, maar de zoekresultaten betreffen nog steeds die nauwelijks met een mobieltje bekeken kunnen worden.
De betreffende ondernemingen hebben gezamenlijk een position paper geschreven, waarin zij uiteen zetten wat dan precies dat open mobiel internet is. Zo dienen de kosten voor on-net (bijv. i-mode) en off-net (open internet) voorspelbaar en nagenoeg gelijk te zijn. De openheid, toegankelijkheid en transparantie die het vaste internet tot een succes hebben gemaakt, dienen ook voor het mobiele internet te gelden. Bovendien willen deze partijen weten welke diensten operators nu precies wel en niet toestaan, zoals bijvoorbeeld VoIP-diensten: sommigen staan die niet toe, terwijl anderen juist een verbond met Skype sluiten.
De ondernemingen hebben Forrester Research de opdracht gegeven om onderzoek te doen naar het marktpotentieel van open mobiel internet. De partijen die het voortouw hebben genomen in deze discussie zijn onder andere: ABN AMRO, Alex.nl, ANWB, BelCompany, Consumentenbond, Endemol, Meteo Consult, MTV, NS, Rabobank, Reed Business Information, Speurders.nl, Spits, Sportsplaza en De Telegraaf.
Verder lezen over Google
Nieuws24.07.2024
5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe
Gadgets23.07.2024
De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude
Cybercrime23.07.2024
Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google
Online17.07.2024
En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken
Cybercrime15.07.2024
Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen
Mobile12.07.2024
Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Cybercrime26.06.2024
Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?
Verder lezen over Telegraaf
Media03.11.2013
Het Telegraaf Concern en Hyves: onvermogen tot hervormingen
Mobile02.01.2013
Bliep is per 1 januari een zelfstandig bedrijf
Technology27.10.2012
Uitgevers in Nederland en Belgie storten zich op Windows 8
Social Media18.05.2010
Social Media case: De Telegraaf Boycot
E-mail26.02.2009
Telegraaf Media wint MarketingSherpa Email Award
Online14.02.2009
Meer dan 250 inzendingen Project 2009
Mobile05.02.2009
Papieren krant op je mobiel
Online09.01.2009