Adidas begrijpt mobile shopping

Vorig artikel Volgend artikel
Adidas begrijpt mobile shopping

Smartphones hebben gezorgd voor een nieuwe manier van shoppen. We shoppen in de trein, op de wc en bij een bezoek aan de kapper. We zijn niet meer tijdgebonden en ook niet meer plaatsgebonden. We kunnen altijd en overal op het internet. Ook tijdens het shoppen zijn smartphones populair. In het pashokje wordt het nieuwe jurkje gedeeld via social media. Daarnaast worden de prijzen en reviews van concurrenten nog even bekeken. Consumenten worden slimmer en vragen om een mobile shopping experience.

Verschuiving van desktop naar mobiel
Consumenten gebruiken mobiele apparaten in een aankoopproces. Ze zoeken, vergelijken en kopen producten met smartphones. De desktop wordt steeds vaker vervangen voor tablets en smartphones. Oplossingen als Paypal maken betalen met smartphones bovendien steeds gemakkelijker. De drempel om te betalen met smartphones zal de komende jaren kleiner worden.

Mobiel design is “must have”
Een webshop voor desktop is niet voldoende meer. Consumenten gebruiken meerdere apparaten in een aankoopproces. Ieder apparaat heeft zijn eigen bijdrage aan de shopping experience. Wanneer het design van de webshop niet geschikt is voor mobiel, loop je omzet mis. Adidas innoveert en speelt in op deze nieuwe behoefte naar een mobile shopping experience. De filosofie van Adidas is om de producten aan te bieden waar en wanneer de consument dat wil. Zowel voor smartphones als tablets heeft Adidas geschikte designs. Online en offline kanalen sluiten naadloos op elkaar aan. Niet voor niets werd de webshop van Adidas in Nederland beter beoordeeld op tablet dan de webshops van Zalando, Nike en H&M.

De waarde van Mobile Ads voor Adidas
Consumenten zoeken vooral op smartphones na het zien van een advertentie. Zoeken naar locale winkels is een van de meest populaire activiteiten op een smartphone. Adidas kwam erachter dat 1 op 5 mensen die op de store locator van de zoekmachine advertentie klikt met een smartphone, daadwerkelijk naar de winkel komt. Hierdoor weten ze hoeveel één klik op de advertentie daadwerkelijk waard is. ROI is sindsdien met 680% gestegen.

 

Google lanceerde dit jaar een calculator die berekent wat de toegevoegde waarde van mobiel is voor een bedrijf. Google heeft tevens een leuke video gemaakt over de toegevoegde waarde van shoppen met smartphones.

 

Nieuw winkelconcept: Adidas Window Shopping
Eenmaal de winkel van Adidas gevonden, dan trakteert Adidas consumenten op een compleet nieuwe shop ervaring. Adidas lanceerde dit jaar het zogenaamde “Window shopping”. Een virtuele manier van shoppen waarbij ook smartphones weer een belangrijke rol innemen. Cool toch!?

Andere veelbelovende en inspirerende projecten van Adidas zijn de “Next Generation Fashion Store” en de “NEO Social Mirror”.

Conclusie
Consumenten zijn bereid om zich aan je te binden, maar ze vragen om een nieuwe “shopping experience”. Consumenten willen altijd en overal naadloos kunnen shoppen. Deze nieuwe behoefte moet op een zo leuk en gemakkelijk mogelijke manier bevredigd worden. Mobile commerce heeft op dit moment een aandeel van 11% in alle e-commerce aankopen in Nederland. Dit gaat de komende jaren toenemen. Retailers hebben geen keus meer, consumenten schreeuwen om een mobile shopping experience!

Deze blogpost is geschreven door Joris Sjamaar, online marketeer bij Lead Today.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies