Is niet de S4, maar Samsung zelf de game changer?

Vorig artikel Volgend artikel
Is niet de S4, maar Samsung zelf de game changer?

Het Zuid-Koreaanse techconcern Samsung presenteerde vorige week zijn nieuwste smartphone: de Galaxy S4. Hoewel dit apparaat negen talen simultaan vertaalt terwijl hij je hartslag meet en de vochtigheidsgraad monitort, ging het aandeel Samsung daags nadien 2,6% lager.

Indien zo’n toestel niet langer als een game changer wordt beschouwd is het misschien tijd om de vraag te wijzigen. De vraag is dus niet langer of de Galaxy S4 een game changer is, maar wel wat smartphones betekenen voor Samsung, zo schrijft de Financial Times. 'Veel' is het antwoord, waarna de krant een reeks gegevens opsomt:

- De verkoop van smartphones genereerde in 2012 de helft van het zakencijfer van het conglomeraat (Samsung levert naast producten op het gebied van telecommunicatie (mobiele telefoons en IT-netwerkapparatuur), digitale apparatuur (camera's), digitale media (cd-rom's, dvd's), lcd's en halfgeleiders en is tevens een groot constructiebedrijf.)

- Samsung verkocht de voorbije 4 jaar ruim 1,2 miljard mobiele telefoons, waarvan meer dan de helft smartphones waren.

- Het aantal mediaberichten waarin de naam Samsung wordt vermeld is de voorbije drie jaar elk jaar met 25% gestegen.

- Het aantal mediaberichten waarin zowel Apple als Samsung worden vermeld steeg in dezelfde tijdsspanne in viervoud.

- Samsungs merkwaarde is tussen 2010 en 2012 met een kwart toegenomen (Samsung is ook de sponsor van Roman Abramovichs FC Chelsea)

- Van Samsungs vlaggenschip - de Galaxy S3 - zijn 40 miljoen stuks verkocht.

- Na de lancering van Apple's iPhone 5 in september 2012, verkocht Samsung 3 smartphones voor elke 2 die Apple verkocht.

- Wie aandelen Apple heeft zag die de voorbije drie jaar met 90% in waarde toenemen. Wie aandelen Samsung heeft ook.

- Maar wie zijn aandelen Samsung pas vorig jaar kocht na de lancering van de Galaxy S3, kijkt vandaag op een bonus van 20%, terwijl de Applefans een verlies van 25% moesten incasseren sinds de lancering van de iPhone 5.

Geen enkele smartphone sinds de iPhone 5 heeft de regels van het spel kunnen wijzigen, besluit de krant, maar dat ze het beleggerssentiment beïnvloeden is onontkenbaar.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies