Het WK voetbal in Zuid-Afrika wordt een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van de digitalisering van de media.
Het voorbije decennium hebben grote evenementen telkens weer voor de massale doorbraak van iedere keer weer een nieuwe technologie gezorgd. Bij het WK, het populairste sportevenement ter wereld, zal de mobiele technologie volgens waarnemers de allereerste keer in de geschiedenis voor de supporters een belangrijk platform vormen om een massagebeuren te volgen.
Uit onderzoek blijkt dat wereldwijd 21% van de supporters van plan is om tenminste een gedeelte van het wereldkampioenschap te volgen op zijn mobiele telefoon, terwijl 9% aangeeft op de hoogte te willen blijven door applicaties op zijn mobiele telefoon. Opvallend is dat in Europa de belangstelling het minst groot is.
“Latijns-Amerika is één van de meest voetbalgekke regio’s van de wereld, maar het gebruik van mobiele telefonie om het gebeuren te volgen, is erg variërend van land tot land,” aldus het onderzoeksbureau Nielsen. “In Brazilië zegt 21 procent van de ondervraagden het evenement op zijn mobiele telefoon te zullen volgen, maar in Argentinië is dat slechts 10 procent. Het hoogste cijfer wordt echter gehaald in Venezuela, waar 27 procent aangeeft het wereldkampioenschap te zullen volgen op de mobiele telefoon. In de Verenigde Staten zegt 23 procent van zijn mobiele telefoon gebruik te zullen maken, maar in Canada blijft dat beperkt tot 10 procent. In het Midden-Oosten en Afrika schommelen de cijfers echter tussen 22 procent en 30 procent. In Europa liggen de cijfers daarentegen veel lager. Met 18 procent is de interesse het grootst in Ierland, maar in voetbalgrootheden zoals Duitsland en Spanje blijft dat beperkt tot 3 procent.“
De onderzoekers stellen verder dat er rond het wereldkampioenschap een negatieve correlatie bestaat tussen televisie en mobiel internet. Mensen die van plan zijn om een groot gedeelte van het evenement op televisie te volgen, zijn het minste geneigd om informatie op te zoeken op het mobiele internet. Daarentegen werd er een duidelijke correlatie vastgesteld tussen het mobiele internet en uitgestelde uitzendingen. “Dat geeft aan dat de geïnteresseerden onmiddellijk op de hoogte willen zijn van de gebeurtenissen op het toernooi, maar toch de televisie-ervaring niet willen verliezen,” stipt Nielsen aan. De onderzoekers voegen er aan toe dat het wereldkampioenschap voetbal in het verleden al bewezen heeft de criminaliteitscijfers te doen dalen, omdat nu eenmaal ook criminelen het gebeuren op televisie willen volgen. Via