Mobile04.06.2008

Mobieltje als belangrijk aankoopkanaal


mobieltje-als-belangrijk-aankoopkanaal.jpg
mobieltje-als-belangrijk-aankoopkanaal.jpg

Volgens een door Cisco uitgevoerd onderzoek, waarvan de resultaten zojuist gepubliceerd zijn, bieden mobiele telefoons de retailindustrie een enorm potentieel als nieuw aankoopkanaal. Cisco’s derde jaarlijkse e-commerce onderzoek laat zien dat mobiele telefoons zich meten met fysieke winkels, websites en catalogi als retailkanaal. De opkomst van social networking en geavanceerde mobiele technologieën hebben de online koopervaring voor consumenten sterk veranderd en bieden retailers een nieuwe bron van inkomsten. Het onderzoek is uitgevoerd door de Cisco Internet Business Solutions Group (IBSG), de wereldwijde strategische consultancy-tak van Cisco.

(tekst hieronder integraal overgenomen van het officiële persbericht van Cisco, onderaan dit artikel links naar de oorspronkelijke Engelse onderzoeksresultaten en naar een WhitePaper in PDF).

Het onderzoek beoordeelde de online aankoopmogelijkheden van 45 retailers in de Verenigde Staten en Europa uit drie categorieën: de wereldwijde top 500, de top 15 retailwebsites en innovatieve retailers. De websites werden beoordeeld op basisfunctionaliteit, zoals een intuïtieve interface, zoekfuncties en een eenvoudig aankoopproces. Daarnaast werden de sites beoordeeld op de aanwezigheid van ‘opkomende diensten’ zoals social networking en multichannel-integratie.

Top tien beste online shops
De top tien online shops die uit het onderzoek naar voren komen, leveren perfecte prestaties als het gaat om de basiseisen die worden gesteld aan online shopping. Hierdoor kunnen consumenten heel eenvoudig online hun bestelling plaatsen. Daarnaast bieden deze bedrijven geavanceerde toepassingen die de koopervaring een nieuwe betekenis geven. De top tien van online retailers ziet er als volgt uit:

1. Amazon.com
2. Best Buy
3. Sears
4. Circuit City
5. Quelle
6. Otto
7. Macy’s
8. FNAC
9. Bol.com
10. Argos Home Retail Group

Volgens Forrester Research gaven consumenten in Europa vorig jaar 197 miljard dollar uit aan online aankopen. In 2011 zal dit bedrag zijn opgelopen tot 406 miljard dollar.

De opkomst van aankopen via mobieltjes

Op dit moment zijn er wereldwijd bijna drie keer zoveel mobiele telefoonabonnementen (3,3 miljard) als internetgebruikers (1,3 miljard). Cisco verwacht dat aankopen via mobiele telefoons hetzelfde adoptiepatroon laten zien als die van de mobiele telefoon. Het onderzoek toont aan dat:

– 42 procent van de retailers consumenten de mogelijkheid biedt productinformatie op hun mobiele telefoon te bekijken.
– 15 procent de mogelijkheid biedt transacties te doen via de mobiele telefoon.
– 10 procent sms gebruikt om informatie te leveren of antwoord op vragen te geven.
– 6 procent over webpagina’s en een URL beschikt die specifiek zijn bedoeld voor mobiel gebruik.

Invloed van sociale netwerken

De explosieve groei van sociale netwerksites als MySpace en Facebook, virtuele werelden als Second Life en multimedia sites als YouTube hebben consumentengedrag veranderd. Ook de verwachtingen die consumenten hebben van online ervaringen zijn hierdoor veranderd. Terwijl social networking in het begin vooral populair was onder jongeren en consumenten met verstand van internet, wint het nu aan populariteit onder consumenten van 35 jaar en ouder. Zo rapporteerde Facebook een toename van 286 procent van leden boven de 35 jaar in de periode mei 2006 tot november 2007. Social networking is wereldwijd gegroeid, waarbij het aantal Europese log-ons van 127 miljoen die van de Verenigde Staten (124 miljoen) overschrijdt.

Het volledige, Engelstalige persbericht is hier te vinden in de Cisco Newsroom

White Paper: Third Annual Cisco IBSG E-commerce Survey: Mobile Emerges as Growth Channel for Retail (PDF – 1.26 MB)

Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com