​Nederlandse merken gezien als de meest innovatieve van Europa

​Nederlandse merken gezien als de meest innovatieve van Europa

Vorig artikel Volgend artikel

Disruptieve ‘nieuwe reuzen’ en iconische merken staan zij aan zij in de eerste versie van de BrandZ Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken.

Nederland houdt uiteraard haar lange traditie als een van ‘s werelds belangrijkste handelsnaties in ere. Nederlandse merken zijn een klasse apart, zeker als je ze vergelijkt met de rest van Europa. De 30 meest waardevolle Nederlandse merken zijn samen goed voor een totale merkwaarde van $93 miljard, zo blijkt uit het BrandZ rapport dat vandaag is uitgebracht.

De Nederlandse Top 30 meest waardevolle merken vertegenwoordigt daarmee een hogere merkwaarde dan die van grotere economieën, zoals Spanje, Italië, Australië en Indonesië. Kijk je naar de totale BBP, dan is de Nederlandse Top 30 bovendien verhoudingsgewijs groter dan de Top 30 van Engeland, Duitsland of Frankrijk.

Zeer innovatief

Consumenten beoordelen Nederlandse merken als zeer innovatief. Daarmee evenaren we Duitsland en laten we de meeste andere Europese landen achter ons. Home-grown tech brands, zoals Thuisbezorgd.nl (nr. 12, $1.05 miljard) en Booking.com (nr. 3, $11.87 miljard) veranderen de manier waarop Europese consumenten eten en reizen. De Nederlandse innovatiedrang maakt ook dat (relatieve) nieuwkomers op de markt, zoals file-transferring website WeTransfer en Additive Industries, een leider in 3D printing, kunnen excelleren in hun branches.

Mix van oud en nieuw

BrandZ stelt al 12 jaar lang vast welke merken wereldwijd het meest waardevol zijn. Door van duizenden merken de consumentenervaring te achterhalen en die resultaten te combineren met een financiële en zakelijke analyse, meten we de waarde van een merk. Met deze BrandZ Top 30 verschijnt voor het eerst ook een ranglijst van enkel de Nederlandse merken.

Nederland profiteert van het feit dat ze een unieke mix aan merken in huis heeft - sommige zijn iconisch, hebben een hele geschiedenis, andere zijn net begonnen en in korte tijd enorm gegroeid. De succesvolle opmars van nieuwe merken als Thuisbezorgd.nl en Booking.com in de Top 30 laat goed zien hoe ondernemend Nederland is. Tegelijkertijd zien we in de Top 30 Nederlandse merken een geliefd biermerk als Brand (nr. 29, $120 miljoen) terug, meteen het oudste merk in alle BrandZ ranglijsten wereldwijd.

BrandZ Top 10 Nederlandse merken 2019

Nummer ranglijst

Merk

Branche

Merkwaarde (US$ miljard)

1

Royal Dutch Shell

Olie & gas

$20.66

2

Heineken

Bier

$11.88

3

Booking.com

Reisbureaus

$11.87

4

ING

Banken

$10.73

5

Philips

Technologie

$10.71

6

KPN

Telecom Providers

$4.12

7

Rabobank

Banken

$4.10

8

ABN AMRO

Banken

$3.39

9

Ziggo

Telecom Providers

$2.71

10

Spar

Retail

$1.91

Tech & online diensten

Van de twaalf branches die in de ranking terugkomen, domineren tech en online diensten de top 30. Samen zijn ze goed voor $23 miljard - een kwart van de totale waarde van de ranglijst. De bankensector volgt met een aandeel van 20%. De bierbranche levert de meeste merken; we zien maar liefst zes biermerken terug in de Nederlandse Top 30.

Innovatie

Gevestigde, iconische merken zoals Philips (nr. 5, $10.71 miljard), Shell en Heineken kijken altijd vooruit en omarmen innovatie; op het moment storten ze zich op respectievelijk innovatieve health technologie, vloeibaar aardgas en de opkomende Chinese markt. Nederlandse banken als ING en ABN Amro zijn aan het pionieren op het gebied van mobiel bankieren en betalen. Daar is de Nederlandse markt perfect voor met haar tech-savy Nederlandse consumenten.

Wij hebben als Nederland het geluk dat we aan de ene kant veel iconische merken hebben, onze heritage brands, en aan de andere kant een ondernemersklimaat, waarin tal van nieuwe disruptieve merken kunnen ontstaan en floreren. Van de havens van Rotterdam tot de landingsbanen van Schiphol: ‘Dutch excellence’ wordt wereldwijd geëxporteerd en door consumenten omarmd. Zo speelt Nederland een buitenproportioneel grote rol in de wereldeconomie. We doen het dan ook altijd goed vergeleken met andere regio’s in de wereld. Ook de toekomst zien we met vertrouwen tegemoet. Dat is niet verwonderlijk, innovatie ligt ten grondslag aan alles wat Nederlandse merken ondernemen.
- Bram van Schaik, CEO van Kantar Insights Nederland.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies