![new dc](https://dutchcowboys.nl/wp-content/uploads/2024/04/cropped-logo-new-dc-100x100.png)
De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Ruim één op de tien huishoudens van Nederlandse twintigers beschikt niet meer over een traditioneel tv-abonnement. Dat is hoger als in het gemiddelde Nederlandse huishouden. Sinds ongeveer een kwartaal of 3 is er volgens Telecompaper een versnelling te zien in het aantal huishoudens dat geen tv-abonnement (meer) heeft. Tevens verwacht zo’n 7 procent van de Nederlandse huishoudens ergens in de komende 2 jaar het huidige tv-abonnement op te zeggen.
Het overgrote deel behoudt nog gewoon het abonnement van zijn huidige tv-aanbieder. De belangrijkste reden hierbij is dat ze toch live naar de tv willen kijken.
Ondanks de opkomst van on demand diensten als Netflix en Videoland, de populariteit van videoplatformen zoals YouTube en het gebruik van de functies van interactieve tv blijft live tv kijken nog altijd de meest populaire vorm van videoconsumptie voor de gemiddelde Nederlander.
Hierbij moet opgemerkt worden dat live tv via een OTT (over-the-top, ofwel via internet)-abonnement kijken slechts beperkt mogelijk is. Dat is dus iets waar er voor de verschillende on demand diensten nog veel winst te halen valt.
On demand-diensten Netflix en Videoland blijven groeien in Nederland. Sinds de introductie in september 2013 is Netflix nog altijd ieder kwartaal gegroeid, al vlakt de groeicurve wel wat af. Videoland zit nog vol in een sterke groeifase en laat na een wat vlakke start inmiddels ook al acht kwartalen op rij een groei zien.
Amazon Prime Video, dat sinds 2016 actief is in Nederland, speelt vooralsnog geen grote rol in het Nederlandse on demand-landschap. Hetzelfde geldt voor de meer niche-spelers zoals Cinetree, Eurosport Player, Lebara Play, Lyca TV en MUBI.
Driekwart van Nederlandse huishoudens geeft aan interactieve (iTV)-opties te hebben via hun tv-aanbieder. Zo kijkt ruim een derde van de huishoudens wel eens een programma via de Programma Gemist-optie van hun interactieve tv-abonnement van bijvoorbeeld KPN of Ziggo. Op korte afstand volgen qua gebruik het pauzeren van live tv en het opnemen van tv programma’s.
De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Verder lezen over Nederland
Media02.07.2024
Startups27.06.2024
Automotive13.06.2024
Lifestyle29.05.2024
Lifestyle21.05.2024
Startups15.05.2024
Nieuws29.04.2024
Nieuws27.04.2024
Verder lezen over Netflix
Gaming25.07.2024
Entertainment17.07.2024
Entertainment16.07.2024
Entertainment03.07.2024
Entertainment03.07.2024
Entertainment28.06.2024
Entertainment25.06.2024
Entertainment12.06.2024
Verder lezen over Televisie
Gadgets23.07.2024
Entertainment18.07.2024
Media02.07.2024
Technology29.05.2024
Entertainment14.05.2024
Technology10.05.2024
Entertainment28.03.2024
Gadgets15.03.2024
Verder lezen over TV
Media06.03.2024
Lifestyle31.05.2023
Gadgets16.05.2023
Entertainment18.04.2023
Entertainment22.03.2023
Online11.01.2023
Gadgets14.12.2022
Entertainment09.06.2022
Verder lezen over Video on Demand
Entertainment19.10.2023
Entertainment14.03.2023
Entertainment10.03.2022
Video05.01.2022
Nieuws08.12.2021
Video12.10.2021
Entertainment13.08.2021
Video23.04.2021