Media06.12.2022

Kritiek op reclames van bookmakers, waar halen ze alle spelers vandaan?


Dat bookmakers Nederland aan het veroveren zijn, is lastig te missen. Sinds het aanbieden van online weddenschappen eind 2021 legaal werd, hebben bookmakers alle marketingkanalen opengezet om nieuwe spelers te werven. Dit leidde tot grote ergernis onder een deel van de bevolking waardoor regelgeving rondom de marketing is aangepast. We zetten graag de verschillende marketingstrategieën van bookmakers voor je op een rij.

De legalisering van online wedden

Op 1 Oktober 2021vond er een grote verandering plaats in Nederland. Van de ene op de andere dag werd het aanbieden van online sportweddenschappen legaal voor bookmakers die geen eigendom zijn van de Nederlandse staat. Voor deze datum had TOTO het alleenrecht op de Nederlandse online gokmarkt.

Redenen om de regelgeving rondom online wedden aan te passen, waren volgens de Kansspelautoriteit onder meer het aanbieden van een veiligere wed omgeving, verslavingspreventie en verhoogde belastinginkomsten.

Door de legalisering werd niet alleen het aanbieden van online weddenschappen legaal, ook adverteren werd toegestaan waardoor sportwedden snel een stuk zichtbaarder werd. Dit leidde tot groeiende kritiek vanuit de samenleving die zich stoorde aan de opdringerige marketing van bookmakers. De politiek maakte er snel werk van en binnen korte tijd was het promoten van bookmakers door bekende Nederlanders niet meer toegestaan. Andere personen mogen dit nog wel doen.

Inmiddels is er in Nederland een redelijke balans ontstaan van welke marketingmiddelen zijn toegestaan en tot in welke mate ze getolereerd worden. Die marketing werpt langzaamaan zijn vruchten af. Het aantal online sportwedders blijft namelijk gestaag toenemen.

Hieronder zetten we graag de marketingkanalen voor je op een rij die bookmakers gebruiken om nieuwe spelers te werven.

Traditionele marketingkanalen

Traditionele marketingkanalen worden voluit door bookmakers benut om hun bestaan te verkondigen. Je kunt hierbij denken aan de tv, krant, radio, billboards en sponsoring.

Op tv gebruiken bookmakers traditionele reclameblokken. Voor de openstelling van de online gokmarkt werd dit kanaal ook al optimaal benut, bijvoorbeeld door TOTO´s reclamecampagne ´Op het matje bij Nathan` met Nathan Rutjes.

Op de radio en in de krant gebruiken bookmakers advertentieblokken om zichzelf visueel of met geluid te promoten. Dit soort reclames zijn vaak wat zakelijker van aard en leggen de nadruk op bonussen voor nieuwe leden. Hetzelfde geldt voor billboards langs de snelweg of in bushokjes.

Sponsoring van voetbalclubs en sportevenementen beslaat ook een groot aandeel van bookmaker marketing. Veel Eredivisieclubs worden gesponsord door bookmakers omdat de doelgroep zich hier bevindt. De grenzen tot waar sponsoring van bookmakers mag gaan, zijn overigens nog niet helemaal duidelijk. Eerder dit jaar belandde ADO Den Haag bijvoorbeeld in de problemen toen de sponsor Hommerson Casino op het voetbalshirt van de jeugd werd afgedrukt.

Digitale marketingkanalen

Binnen het digitale domein zitten bookmakers ook niet stil. Zowel betaald als organisch halen bookmakers alles uit de kast om nieuwe spelers binnen te halen.

De meerderheid van de bookmakers werkt met google ads om spelers die actief zoeken naar nieuwe bookmakers aan zich te binden. Ook op sociale media worden advertentiemogelijkheden benut om de doelgroep te vinden. Die doelgroep bestaat overigens uit personen die 24 jaar of ouder zijn, in Nederland woonachtig zijn en ervoor openstaan om een weddenschap te plaatsen. De minimumleeftijd om in Nederland online te mogen wedden is namelijk 24 jaar en nieuwe spelers zijn interessant voor bookmakers om de groei van het klantenbestand te waarborgen.

Voorheen werden influencers ook gebruikt om bookmakers en bookmaker bonussen aan te prijzen. maar met het aanscherpen van de regels rondom adverteren is dit niet langer toegestaan in Nederland. Influencers worden hierbij in dezelfde groep geplaatst als bekende Nederlanders en die mogen niet langer bookmakers en hun diensten promoten.

Nadat een speler lid is geworden en de bookmaker de persoonlijke gegevens van een speler heeft, behoren ook sms, briefpost, pop-ups en email marketing tot de mogelijkheden in het marketing arsenaal van bookmakers. Al deze functies kunnen uitgeschakeld worden, maar zijn standaard vaak geactiveerd.

Een minder populair marketingkanaal van bookmakers is SEO. SEO kost tijd en de primaire focus van bookmakers ligt uiteraard elders. Het overgrote deel van de bookmakers kiest er dan ook voor om dit deel over te laten aan affiliate marketing websites, hier zullen we hieronder meer over vertellen.

Affiliate marketing

Zoals eerder al benoemd zijn de meeste bookmakers niet geïnteresseerd in een eigen SEO strategie. Op keywords rondom hun merknaam worden ze toch al gevonden en een review over de eigen diensten wordt minder betrouwbaar bevonden door Google dan een onafhankelijke review van een losstaande partij. Daarnaast is de concurrentie moordend.

Binnen affiliate marketing websites zijn verschillende subgroepen te onderscheiden. Zo zijn er vergelijkingssites voor bookmakers en bookmaker bonussen, websites met wedtips en sportnieuws, odds vergelijkingswebsites en vele andere soorten affiliate websites.

Dit is een voorbeeld van een vergelijkingssite voor bookmakers. Zoals je ziet staan bookmakers hier gerangschikt op basis van hun beoordeling. Daarnaast zijn alle bookmakers individueel beoordeeld waarbij de sterke- en zwakke punten van iedere bookmaker besproken worden. Voor iedere referral naar de bookmaker ontvangt de affiliate website een commissie.

Een vergelijkingssite voor bookmaker bonussen werkt op dezelfde manier. Zoals je kunt zien ligt de focus hierbij volledig op (welkomst)bonussen van bookmakers. Affiliate marketing websites verdienen vooral geld aan nieuwe spelers die voor het eerst een account aanmaken. Bestaande spelers kunnen bookmakers tenslotte zelf contacten omdat ze de contactgegevens van de spelers hebben.

Door de hoge waarde van nieuwe spelers is de concurrentie tussen affiliate marketing websites in de sportsbetting wereld gigantisch. Door affiliate programma´s maakt het voor de bookmaker niet uit welke affiliate website bovenaan in Google staat, de klanten komen uiteindelijk toch wel binnen. De commissie vergoeding die daar tegenover staat betalen veel bookmakers dan ook liever dan zelf de concurrentiestrijd aan te gaan.

De toekomst van bookmaker marketing

Hoe de toekomst van bookmaker marketing eruit zal zien blijft vooralsnog gissen. Alles begint met de vraag of, en in hoeverre, bookmaker marketing nog legaal zal zijn in de toekomst. Dat de markt opengesteld is voor private bookmakers kan zomaar teruggedraaid worden waarmee ook de bookmaker marketing zou verdwijnen.

Wanneer dit niet het geval is en de markt open blijft, zal regelgeving rondom adverteren voortdurend worden aangepast. Hier zal een permanent spanningsveld ontstaan van welke nieuwe marketingmogelijkheden er opkomen en in hoeverre deze sociaal wenselijk zijn. Het is dus in ieder geval zeker dat de ontwikkeling van bookmaker marketing nog lang niet stilstaat.

[Fotocredits –
wpadington © Adobe Stock]

Verder lezen over Online Advertising

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Verder lezen over Online Marketing

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Ikea heeft grootse plannen voor Roblox. Het wil zelfs 10 mensen aannemen om in zijn winkel te werken.

Marketing10.06.2024

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen