Media06.12.2022

Kritiek op reclames van bookmakers, waar halen ze alle spelers vandaan?


Dat bookmakers Nederland aan het veroveren zijn, is lastig te missen. Sinds het aanbieden van online weddenschappen eind 2021 legaal werd, hebben bookmakers alle marketingkanalen opengezet om nieuwe spelers te werven. Dit leidde tot grote ergernis onder een deel van de bevolking waardoor regelgeving rondom de marketing is aangepast. We zetten graag de verschillende marketingstrategieën van bookmakers voor je op een rij.

De legalisering van online wedden

Op 1 Oktober 2021vond er een grote verandering plaats in Nederland. Van de ene op de andere dag werd het aanbieden van online sportweddenschappen legaal voor bookmakers die geen eigendom zijn van de Nederlandse staat. Voor deze datum had TOTO het alleenrecht op de Nederlandse online gokmarkt.

Redenen om de regelgeving rondom online wedden aan te passen, waren volgens de Kansspelautoriteit onder meer het aanbieden van een veiligere wed omgeving, verslavingspreventie en verhoogde belastinginkomsten.

Door de legalisering werd niet alleen het aanbieden van online weddenschappen legaal, ook adverteren werd toegestaan waardoor sportwedden snel een stuk zichtbaarder werd. Dit leidde tot groeiende kritiek vanuit de samenleving die zich stoorde aan de opdringerige marketing van bookmakers. De politiek maakte er snel werk van en binnen korte tijd was het promoten van bookmakers door bekende Nederlanders niet meer toegestaan. Andere personen mogen dit nog wel doen.

Inmiddels is er in Nederland een redelijke balans ontstaan van welke marketingmiddelen zijn toegestaan en tot in welke mate ze getolereerd worden. Die marketing werpt langzaamaan zijn vruchten af. Het aantal online sportwedders blijft namelijk gestaag toenemen.

Hieronder zetten we graag de marketingkanalen voor je op een rij die bookmakers gebruiken om nieuwe spelers te werven.

Traditionele marketingkanalen

Traditionele marketingkanalen worden voluit door bookmakers benut om hun bestaan te verkondigen. Je kunt hierbij denken aan de tv, krant, radio, billboards en sponsoring.

Op tv gebruiken bookmakers traditionele reclameblokken. Voor de openstelling van de online gokmarkt werd dit kanaal ook al optimaal benut, bijvoorbeeld door TOTO´s reclamecampagne ´Op het matje bij Nathan` met Nathan Rutjes.

Op de radio en in de krant gebruiken bookmakers advertentieblokken om zichzelf visueel of met geluid te promoten. Dit soort reclames zijn vaak wat zakelijker van aard en leggen de nadruk op bonussen voor nieuwe leden. Hetzelfde geldt voor billboards langs de snelweg of in bushokjes.

Sponsoring van voetbalclubs en sportevenementen beslaat ook een groot aandeel van bookmaker marketing. Veel Eredivisieclubs worden gesponsord door bookmakers omdat de doelgroep zich hier bevindt. De grenzen tot waar sponsoring van bookmakers mag gaan, zijn overigens nog niet helemaal duidelijk. Eerder dit jaar belandde ADO Den Haag bijvoorbeeld in de problemen toen de sponsor Hommerson Casino op het voetbalshirt van de jeugd werd afgedrukt.

Digitale marketingkanalen

Binnen het digitale domein zitten bookmakers ook niet stil. Zowel betaald als organisch halen bookmakers alles uit de kast om nieuwe spelers binnen te halen.

De meerderheid van de bookmakers werkt met google ads om spelers die actief zoeken naar nieuwe bookmakers aan zich te binden. Ook op sociale media worden advertentiemogelijkheden benut om de doelgroep te vinden. Die doelgroep bestaat overigens uit personen die 24 jaar of ouder zijn, in Nederland woonachtig zijn en ervoor openstaan om een weddenschap te plaatsen. De minimumleeftijd om in Nederland online te mogen wedden is namelijk 24 jaar en nieuwe spelers zijn interessant voor bookmakers om de groei van het klantenbestand te waarborgen.

Voorheen werden influencers ook gebruikt om bookmakers en bookmaker bonussen aan te prijzen. maar met het aanscherpen van de regels rondom adverteren is dit niet langer toegestaan in Nederland. Influencers worden hierbij in dezelfde groep geplaatst als bekende Nederlanders en die mogen niet langer bookmakers en hun diensten promoten.

Nadat een speler lid is geworden en de bookmaker de persoonlijke gegevens van een speler heeft, behoren ook sms, briefpost, pop-ups en email marketing tot de mogelijkheden in het marketing arsenaal van bookmakers. Al deze functies kunnen uitgeschakeld worden, maar zijn standaard vaak geactiveerd.

Een minder populair marketingkanaal van bookmakers is SEO. SEO kost tijd en de primaire focus van bookmakers ligt uiteraard elders. Het overgrote deel van de bookmakers kiest er dan ook voor om dit deel over te laten aan affiliate marketing websites, hier zullen we hieronder meer over vertellen.

Affiliate marketing

Zoals eerder al benoemd zijn de meeste bookmakers niet geïnteresseerd in een eigen SEO strategie. Op keywords rondom hun merknaam worden ze toch al gevonden en een review over de eigen diensten wordt minder betrouwbaar bevonden door Google dan een onafhankelijke review van een losstaande partij. Daarnaast is de concurrentie moordend.

Binnen affiliate marketing websites zijn verschillende subgroepen te onderscheiden. Zo zijn er vergelijkingssites voor bookmakers en bookmaker bonussen, websites met wedtips en sportnieuws, odds vergelijkingswebsites en vele andere soorten affiliate websites.

Dit is een voorbeeld van een vergelijkingssite voor bookmakers. Zoals je ziet staan bookmakers hier gerangschikt op basis van hun beoordeling. Daarnaast zijn alle bookmakers individueel beoordeeld waarbij de sterke- en zwakke punten van iedere bookmaker besproken worden. Voor iedere referral naar de bookmaker ontvangt de affiliate website een commissie.

Een vergelijkingssite voor bookmaker bonussen werkt op dezelfde manier. Zoals je kunt zien ligt de focus hierbij volledig op (welkomst)bonussen van bookmakers. Affiliate marketing websites verdienen vooral geld aan nieuwe spelers die voor het eerst een account aanmaken. Bestaande spelers kunnen bookmakers tenslotte zelf contacten omdat ze de contactgegevens van de spelers hebben.

Door de hoge waarde van nieuwe spelers is de concurrentie tussen affiliate marketing websites in de sportsbetting wereld gigantisch. Door affiliate programma´s maakt het voor de bookmaker niet uit welke affiliate website bovenaan in Google staat, de klanten komen uiteindelijk toch wel binnen. De commissie vergoeding die daar tegenover staat betalen veel bookmakers dan ook liever dan zelf de concurrentiestrijd aan te gaan.

De toekomst van bookmaker marketing

Hoe de toekomst van bookmaker marketing eruit zal zien blijft vooralsnog gissen. Alles begint met de vraag of, en in hoeverre, bookmaker marketing nog legaal zal zijn in de toekomst. Dat de markt opengesteld is voor private bookmakers kan zomaar teruggedraaid worden waarmee ook de bookmaker marketing zou verdwijnen.

Wanneer dit niet het geval is en de markt open blijft, zal regelgeving rondom adverteren voortdurend worden aangepast. Hier zal een permanent spanningsveld ontstaan van welke nieuwe marketingmogelijkheden er opkomen en in hoeverre deze sociaal wenselijk zijn. Het is dus in ieder geval zeker dat de ontwikkeling van bookmaker marketing nog lang niet stilstaat.

[Fotocredits –
wpadington © Adobe Stock]

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes