Picnic’06 ook bekend als de CrossMediaweek is inmiddels al weer een week voorbij. Als je het onderstaande officiele persbericht van de organisatie leest blijf je verbaasd over de enorme bezoekersaantallen en het aantal topsprekers en partner-events. Niet-Nederlands eerlijk gezegd.
Wie zelf is geweest, en regelmatig events in binnen en buitenland bezoekt moet hetzelfde gevoel als ik hebben gehad. Picnic’06 was een topevent wat onder aanvoering van Bas Verhart en Marleen Strikker in zijn eerste editie al is utgegroeid tot een van Europa’s grootste en belangrijkste media-events.
En daarmee is de titel van dit artikel volledig gerechtvaardigd door te stellen dat Picnic’06 nu al Nederland ver is ontgroeid, wat overigens niet wil zeggen dat je het niet in Nederland kunt organiseren. En hopelijk blijven ze dat de komende jaren ook doen. Een enorm groot compliment aan iedereen die op welke manier dan ook betrokken is geweest bij de organistie. Op naar Picnic’07 welke wordt gehouden van 24 tot 28 september 2007, in Amsterdam natuurlijk.
De crossmediajunks die nog niet genoeg hebben gehad aan de 3-dagen kunnen o.a. de streaming videos van de sprekers terugvinden via onderstaande links .
Naslag • Gearchiveerde video streams van een aantal PICNIC ’06 congressessies – http://www.crossmediaweek.org . • PICNIC ’06 blog – http://picnic06.typepad.com • PICNIC Network, de online ‘social networking tool’ gebruikt door PICNIC-deelnemers en personen wereldwijd die geïnteresseerd en betrokken zijn in cross media – www.picnicnetwork.org
Persbericht:
Cross Media Week heeft ruim 5000 bezoekers getrokken. PICNIC vond plaats van 27 tot en met 29 september in Amsterdam. De bezoekers konden ondermeer kiezen uit een congresprogramma met diverse workshops en een groot aantal presentaties, een publieksprogramma en diverse feesten. PICNIC ’06 was het eerste evenement gericht op creatieve toepassingen van cross media en technologie, specifiek gericht op entertainment en communicatie. De volgende editie, PICNIC ’07, is al gepland en zal plaatsvinden van 24 tot en met 28 september in Amsterdam
Bas Verhart, medeoprichter van de Cross Media Week Foundation: “Het succes van PICNIC ’06 geeft duidelijk aan dat creativiteit en innovatie binnen het cross media werkveld hoog worden gewaardeerd.”
Marleen Stikker, de andere oprichter van de Foundation voegt hieraan toe: “Binnen PICNIC ’07 zal er meer ruimte zijn om inspiratie uit andere werelddelen, zoals Azië, in het programma op te nemen.”
Hoogtepunten van PICNIC ’06 waren ondermeer een toespraak van John de Mol, CEO van Talpa, waarin hij betoogde dat TV zich in de toekomst zal ontwikkelen als een samenspel tussen content producenten, adverteerders, creatieve bureaus en de consument. Craig Newmark, oprichter van Craigslist, maakte bekend dat hij Craigslist in de nabije toekomst niet zal verkopen. Simon Guild, President en Chief Executive van MTV Networks Europe beschreef de toekomstige strategie van MTV. User generated content wordt hierbij steeds belangrijker. Verder was Michael B. Johnson, Moving Picture Group Lead bij Pixar Animation Studios, van mening dat de inzet van creatieve teams en toepassingen bij bedrijven van cruciaal belang zijn. Tot slot concludeerde Lorraine Twohill, Google’s European Marketing Director, dat persoonlijke uitingen op internet steeds belangrijker worden en dat het web in dit opzicht kan worden beschouwd als een nieuwe creatieve speeltuin.