Qua omvang beginnen interactieve bureaus steeds meer op traditionele reclamebureaus te lijken. Worden interactieve bureaus de LG&F’s van morgen lezen we op Marketing Online? De grotere interactive agencies in België groeiden in 2004 veelal met dubbele cijfers. Ook voor 2005 wordt een forse groei voorzien. Het grootste interactieve bureau in België is i-Merge (omzet van ruim 4 miljoen euro, 35 werknemers), gevolgd door Emakina (4 mil-joen, 52 werknemers), These Days (3,2 miljoen, 35 werknemers), Tagora (2,7 mln., 30 werknemers), Hypervision (ruim 2 mln., 22 werknemers) en Citobi (2 miljoen, 22 werknemers). Hypervision realiseerde vorig jaar een omzetgroei van ruim 60%.
De groei treedt uiteraard op in de slipstream van de stijgende uitgaven aan online advertising, al lopen de media-investeringen altijd nog érg ver achter op de realiteit. 20% van de mediaconsumptie vindt online plaats terwijl amper 2% van de media-aankoop naar internet gaat. Er zijn hoopgevende signalen – zo investeert Coca-Cola dit jaar minder in tv en meer in internet en verdrievoudigt Unilever voor enkele merken zijn internetreclamebudget – maar de weg naar een realistische online/offline-verhouding is nog lang.
Verder lezen over Reclame
Advertising08.12.2024
Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2024
Advertising27.11.2024
Kerstcommercials worden kerstfilms waarbij je spullen koopt via je tv
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024