De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Uit gegevens van de stichting Filmonderzoek blijkt dat het aantal Nederlanders dat via video-on-demand thuis naar films kijkt in 3 jaar tijd meer dan verdubbeld is. Inmiddels maken bijna 2 miljoen Nederlanders gebruik van video-on-demand. De omzet is opgelopen naar ±72 miljoen euro. Met VoD kunnen consumenten tegen betaling een film kijken via bijvoorbeeld een interactieve decoder van een kabelmaatschappij, via iTunes of via een Smart TV.
Vooral gezinnen met kinderen waarvan de ouders hoog opgeleid zijn, hebben het gemak van VoD ontdekt. Onder de frequente kijkers bevinden zich relatief vaak jongeren en mannen. Daarnaast komt uit het onderzoek duidelijk naar voren dat de 25 tot en met 44 jarigen een belangrijke groeimarkt vormen. En ook is VoD meer in trek bij stedelingen en de hogere inkomens. Hierbij maakt de helft gebruik van de diensten van kabelaanbieders zoals Ziggo en UPC. Een derde kijkt via telecomaanbieders zoals KPN en XS4ALL (32%). Slechts 5% zet iTunes in om films in huis te halen.
Wel wordt er opgemerkt dat de toename van het aantal gebruikers het afgelopen jaar minder hoog was (+41%) dan in 2011 (+62%). Een mogelijke verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat steeds meer mensen gebruik maken van illegaal online streaming of downloaden.
Dimitri Lahaut, Onderzoeker / projectleider bij Stichting Filmonderzoek laat in een reactie weten: “De onderzoeksresultaten zijn eigenlijk zoals de verwachting is. VoD zal de komende jaren constant blijven groeien. Je merkt dat er een verschuiving plaatsvindt van het kopen van films op dvd (het bezit) naar toegang tot films (waar dan ook via tablets, smartphones e.d., maar televisie blijft veruit favoriet om een film te kijken). Initiatieven zoals UltraViolet maken het mogelijk om altijd je films op verschillende apparaten bij de hand te hebben. En het is een kwestie van tijd voordat er abonnementsvormen komen zoals Netflix.
Dat vooral hogere inkomens, stedelingen en hoger opgeleiden gebruiken maken van de dienst vind ik ook niet zo verwonderlijk. Dit soort mensen gaan immers ook het meeste naar de bioscoop. Hoewel ik ook verwacht dat lager opgeleiden en lagere inkomens steeds meer van VoD gebruik zullen gaan maken (als VoD wat meer ‘ingeburgerd’ is), dit soort groepen kijken namelijk graag thuis naar films (en niet zozeer in de bioscoop, zij zijn met andere woorden wat minder uithuizig in de vrije tijd dan de hogere inkomens/opleiding).”
Onderzoek
De enquête is eind 2012 uitgezet in het wetenschappelijk onderzoekspanel van CentERdata en door 2.242 respondenten ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse bevolking ouder dan 16 jaar.
Verder lezen over Nederland
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Lifestyle05.12.2024
Wat kost een verkeersbord eigenlijk?
Automotive04.12.2024
Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026
Nieuws04.12.2024
Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkVerder lezen over Onderzoek
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Verder lezen over Video on Demand
Entertainment19.10.2023
Netflix’ aanpak van wachtwoorddelen werpt vruchten af
Grootste stijging van het aantal abonnees in meer dan drie jaarEntertainment14.03.2023
NLZiet duurder, tenzij je een jaarabonnement neemt
Entertainment10.03.2022
HBO gaat films en series niet meer versneld afspelen
Video05.01.2022
CES 2022 Samsung introduceert The Freestyle portable projector
Projector, sfeerverlichting en luidspreker in éénNieuws08.12.2021
Dit zijn de Formule 1 plannen en abonnementen van Viaplay
Grand Prix van Zandvoort komende drie jaar op open net bij de NOSVideo12.10.2021
Lineaire tv is eindig, maar streaming is uiteindelijk duurder
Amerikaans model, met Amerikaanse prijzen, is alleen in Amerika voordeligerEntertainment13.08.2021
Disney+ maakt ondanks een verdubbeling van het aantal abonnees nog geen winst
Video23.04.2021