Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
“So we’ve made an Esquire for the iPad. Yawn. I mean, who hasn’t? I mean, about time. I mean what took so long? Well, first, we wanted to make sure that when we bring it out, it would be of comparable quality to Esquire on paper.” Zo begint het voorwoord van de hoofdredacteur David Granger van Esquire bij het net verschenen eerste nummer op de iPad.
De Ipad zal grote effecten hebben op de tijdschriften industrie, omdat het concept van een (glossy) tijdschrift op de iPad (laat ik het hier vooral gebruiken als soort- en niet als merknaam!) extra functionaliteit kan bieden die het product echt verrijkt.
Veel Amerikaanse uitgevers hebben reeds een iPad versie van hun tijdschrift gegeven. Vaak een min-of-meer kopie van de gedrukte versie. Dat kan een voordeel zijn: trouwe lezer zien hun vertrouwde product terug op de iPad.
Maar het kwaliteitstijdschift heeft als eerste tijdschrift van het Amerikaanse Hearst-concern nu een iPad applicatie laten verschijnen. En die is anders en zeer de moeite waard!
Op hoofdlijnen is de inhoud gelijk aan het papieren nummer. Maar als je de applicatie start wordt je eerst verrast door een klein (10 seconden) introductie filmpje (welkomswoord van Javier Bardem) die de prachtige art-direction van het tijdschrift op ipad ondersteunt. De oriëntatie van de pagina’is gefixeerd op vertikaal. De hoofdnavigatie is op een zwevende balk bovenin. De navigatie door de inhoud gaat via een geïllustreerde schuifbalk. Beide balken verdwijnen met een tikje op het artkel. De verdere vingernavigatie is zeer eenduidig: links-rechts door de artikelen; boven naar beneden dieper het artikel in.
De advertenties (Lexus is de enige adverteerder) zijn oogverblindend en interactief en naast prachtige fotowerk ook bewegend en te besturen, zodat de mogelijkheden ook verbinding te hebben met het net, volledig worden uitgenut).
Onderaan is een balk voor de browsende navigatie, uiteraard bestuurd met je vingers. De artikelen zijn evenals de tijdschrift vormgeving goed leesbaar. Kortom de applicatie blijft dicht op de positionering van het tijdschrift zelf, maar gebruikt op de iPad ten volle de mogelijkheden van navigatie, interactiviteit en functies van de Social Media: plaatsen van commentaren. Er zijn een paar leuke animaties (“The new rules for men”. In het artikel over Javier Bardem leest hij in een video in het Spaans een gedicht voor. En bij het artikel Style de mogelijkheid om het model van de drager van een tweet jacket rond te draaien. En wanneer in een tekst een verhaal van Toergenevs “Eerste Liefde” wordt besproken kan de hele tekst van dat verhaal gelezen worden.
En je betaald er de normale losse nummer prijs voor: $5! Dat is prettig voor de uitgever die hoopt dat spoedig in iTunes de mogelijkheid om abonnementen te verkopen komt. De applicatie is rond de 90Mb en dat is zeer klein vergeleken met andere tijdschrift-nummers (Wired meer dan 500Mb!). Ok, de applicatie is niet tastbaar; je mist de geur van drukinkt en papier. Mogelijk dat de papieren versie overzichtelijker is voor het gebruik, maar voor mij leidt het geen twijfel dat binnen drie jaar in het merendeel van de huishoudens in Amerika een iPad/tablet voorhanden is en dat deze versie van een tijdschrift het in zich heeft populairder te worden dan de papieren versie, waarvoor je je in ieder geval naar een kiosk of winkel moet begeven om er over te kunnen beschikken.
Esquire zet na Wired een trend, en ongetwijfeld zullen er collega-uitgevers zijn die geheel andere navigaties en functionaliteit gaan ontwikkelen. wat dat betreft zijn dit nog maar de eerste stappen van een tijdschriftenuitgever op het nieuwe pad van uitgeven. De website van Esquire kan nu worden omgebouwd naar een marketing site voor de verkoop van de losse nummer voor de iPad. Er gaan spannende tijden aanbreken voor uitgevers met nu wel eens uitzicht op behoorlijke inkomsten.
Wij kijken uit naar de volgende innovatieve magazine apps.
Verder lezen over Apps
Gaming08.10.2024
Je kunt nu Rollercoaster Tycoon spelen op Netflix
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Online25.09.2024
Je kunt nu met Duolingo-personages bellen om een taal te leren
Online22.08.2024
WeTransfer-links blijven eindelijk langer geldig dan drie dagen
Gadgets19.07.2024
De dramatische Sonos-app lijkt weer de goede kant op te gaan
Online17.07.2024
AI-app Claude is nu beschikbaar op je smartphone
Social Media19.06.2024
TikTok komt met nieuwe app Whee: alleen voor je belangrijkste vrienden
Verder lezen over iPad
Gaming17.09.2024
De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar
Social Media28.08.2024
Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad
Mobile27.05.2024
Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s
Mobile21.05.2024
Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is
Mobile17.05.2024
iPhone gaat helpen tegen wagenziekte
Mobile16.05.2024
iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Gadgets07.05.2024