Media09.10.2010

Esquire op iPad: mooi toch!


esquire-op-ipad-mooi-toch.jpg
esquire-op-ipad-mooi-toch.jpg

So we’ve made an Esquire for the iPad. Yawn. I mean, who hasn’t? I mean, about time. I mean what took so long? Well, first, we wanted to make sure that when we bring it out, it would be of comparable quality to Esquire on paper.” Zo begint het voorwoord van de hoofdredacteur David Granger van Esquire bij het net verschenen eerste nummer op de iPad.

De Ipad zal grote effecten hebben op de tijdschriften industrie, omdat het concept van een (glossy) tijdschrift op de iPad (laat ik het hier vooral gebruiken als soort- en niet als merknaam!) extra functionaliteit kan bieden die het product echt verrijkt.

Veel Amerikaanse uitgevers hebben reeds een iPad versie van hun tijdschrift gegeven. Vaak een min-of-meer kopie van de gedrukte versie. Dat kan een voordeel zijn: trouwe lezer zien hun vertrouwde product terug op de iPad. 

Maar het kwaliteitstijdschift heeft als eerste tijdschrift van het Amerikaanse Hearst-concern nu een iPad applicatie laten verschijnen. En die is anders en zeer de moeite waard!

Op hoofdlijnen is de inhoud gelijk aan het papieren nummer. Maar als je de applicatie start wordt je eerst verrast door een klein (10 seconden) introductie filmpje (welkomswoord van Javier Bardem) die de prachtige art-direction van het tijdschrift op ipad ondersteunt. De oriëntatie van de pagina’is gefixeerd op vertikaal. De hoofdnavigatie is op een zwevende balk bovenin. De navigatie door de inhoud gaat via een geïllustreerde schuifbalk. Beide balken verdwijnen met een tikje op het artkel. De verdere vingernavigatie is zeer eenduidig: links-rechts door de artikelen; boven naar beneden dieper het artikel in.

-923.jpg
-923.jpg

De advertenties (Lexus is de enige adverteerder) zijn oogverblindend en interactief en naast prachtige fotowerk ook bewegend en te besturen, zodat de mogelijkheden ook verbinding te hebben met het net, volledig worden uitgenut). 

-924.jpg
-924.jpg

Onderaan is een balk voor de browsende navigatie, uiteraard bestuurd met je vingers. De artikelen zijn evenals de tijdschrift vormgeving goed leesbaar. Kortom de applicatie blijft dicht op de positionering van het tijdschrift zelf, maar gebruikt op de iPad ten volle de mogelijkheden van navigatie, interactiviteit en functies van de Social Media: plaatsen van commentaren. Er zijn een paar leuke animaties (“The new rules for men”. In het artikel over Javier Bardem leest hij in een video in het Spaans een gedicht voor. En bij het artikel Style de mogelijkheid om het model van de drager van een tweet jacket rond te draaien. En wanneer in een tekst een verhaal van Toergenevs “Eerste Liefde” wordt besproken kan de hele tekst van dat verhaal gelezen worden.

-925.jpg
-925.jpg

En je betaald er de normale losse nummer prijs voor: $5! Dat is prettig voor de uitgever die hoopt dat spoedig in iTunes de mogelijkheid om abonnementen te verkopen komt. De applicatie is rond de 90Mb en dat is zeer klein vergeleken met andere tijdschrift-nummers (Wired meer dan 500Mb!). Ok, de applicatie is niet tastbaar; je mist de geur van drukinkt en papier. Mogelijk dat de papieren versie overzichtelijker is voor het gebruik, maar voor mij leidt het geen twijfel dat binnen drie jaar in het merendeel van de huishoudens in Amerika een iPad/tablet voorhanden is en dat deze versie van een tijdschrift het in zich heeft populairder te worden dan de papieren versie, waarvoor je je in ieder geval naar een kiosk of winkel moet begeven om er over te kunnen beschikken.

    

Esquire zet na Wired een trend, en ongetwijfeld zullen er collega-uitgevers zijn die geheel andere navigaties en functionaliteit gaan ontwikkelen. wat dat betreft zijn dit nog maar de eerste stappen van een tijdschriftenuitgever op het nieuwe pad van uitgeven. De website van Esquire kan nu worden omgebouwd naar een marketing site voor de verkoop van de losse nummer voor de iPad. Er gaan spannende tijden aanbreken voor uitgevers met nu wel eens uitzicht op behoorlijke inkomsten.

Wij kijken uit naar de volgende innovatieve magazine apps.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Apps

Je kunt nu Rollercoaster Tycoon spelen op Netflix

Rollercoaster Tycoon kapot gespeeld toen je jonger was? Beleef het nu op je telefoon, want het is een Netflix-game geworden.

Gaming08.10.2024

Je kunt nu Rollercoaster Tycoon spelen op Netflix

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Je kunt nu met Duolingo-personages bellen om een taal te leren

Nu gaat Duolingo normaal om de streaks, maar binnenkort kun je meer dan alleen hardop tegen de app spreken.

Online25.09.2024

Je kunt nu met Duolingo-personages bellen om een taal te leren

WeTransfer-links blijven eindelijk langer geldig dan drie dagen

WeTransfer wordt vanaf vandaag een stuk beter: bestanden kunnen veel langer worden gedownload. Als je lid bent van WeTransfer is dat 30 dagen.

Online22.08.2024

WeTransfer-links blijven eindelijk langer geldig dan drie dagen

De dramatische Sonos-app lijkt weer de goede kant op te gaan

Wat heeft Sonos toch met zijn app gedaan? De meest basic mogelijkheden zijn er al twee maanden uit. Maar, ze komen terug.

Gadgets19.07.2024

De dramatische Sonos-app lijkt weer de goede kant op te gaan

AI-app Claude is nu beschikbaar op je smartphone 

Claude. Niet de zanger van dat catchy half-Franse nummer, maar de kunstmatige intelligentie-tool.

Online17.07.2024

AI-app Claude is nu beschikbaar op je smartphone 

TikTok komt met nieuwe app Whee: alleen voor je belangrijkste vrienden

TikTok introduceert Whee. Maar het is geen mogelijkheid via TikTok: het is een heel nieuwe app. Origineel is het alleen niet.

Social Media19.06.2024

TikTok komt met nieuwe app Whee: alleen voor je belangrijkste vrienden

Verder lezen over iPad

De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar

Gamen op iPad is een stuk aantrekkelijker geworden, want de Epic Games Store is nu beschikbaar op de tablet van Apple.

Gaming17.09.2024

De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar

Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad

Snapchat heeft na dertien jaar eindelijk een iPad-app uitgebracht. Het social medium lanceerde 13 jaar geleden zijn iPhone-app en nu volgt die voor de tablet van Apple.

Social Media28.08.2024

Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad

Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s

Mooie foto gemaakt met je iPhone, maar later bedacht dat die foto helemaal niet zo mooi was? Het kan zijn dat die verwijderde foto toch recent weer terugkwam. Dit is waarom.

Mobile27.05.2024

Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s

Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is

Goed nieuws en slecht nieuws: het goede nieuws is dat er een fix is verschenen voor mensen wiens iPhone of iPad verwijderde foto's toonde. Het slechte dat Apple geen uitleg heeft.

Mobile21.05.2024

Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is

iPhone gaat helpen tegen wagenziekte

Wagenziekte is heel vervelend, zeker wanneer je een lange rit naar je vakantiebestemming hebt. Apple gaat er iets aan doen om te helpen je autorit wat prettiger te maken.

Mobile17.05.2024

iPhone gaat helpen tegen wagenziekte

iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn

Heb je foto's jaren geleden weggegooid, verschijnen ze doodleuk weer op je iPhone. Het gebeurt momenteel bij diverse gebruikers.

Mobile16.05.2024

iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple toont een geheel vernieuwde iPad-lineup

Apple heeft vandaag, zoals verwacht, zijn nieuwe iPads gepresenteerd. De iPad Pro (met M4-chip) is een krachtig nieuw model verkrijgbaar in zilver en spacezwart, en die komt in 2 formaten: een lekker ruim 13‑inch model of het wat meer handzame 11‑inch model.

Gadgets07.05.2024

Apple toont een geheel vernieuwde iPad-lineup

Nieuwe Pro's & Air's