Media17.05.2009

Van mediatitels naar mediamerken


van-mediatitels-naar-mediamerken.jpg
van-mediatitels-naar-mediamerken.jpg

Geld verdienen met een website. Veel uitgevers worstelen hiermee. Sluitende business modellen voor online media zijn schaars, maar waarom moet het geld per definitie online worden verdiend?

Met een vriendin die werkt bij Sanoma ben ik goed bekend met de tijdschriften van deze Finse uitgever. Zo lag er dit weekend ook het jubileumboek van 75 jaar Libelle op de bank. Op de voorkant zag ik de namen staan van toonaangevende design- en reclamebureau’s als VBAT en KesselsKramer, die allen hun visie op Libelle geven, aangevuld met de tenenkrommende en nietszeggende uitdrukking “out of the box”. Als bladenliefhebber uit een digitaal tijdperk, met een bovengemiddelde interesse in design en merken was toch mijn interesse gewekt.

Ik heb er net even een half uurtje doorheen zitten bladeren en ik kan niet anders concluderen dan dat Libelle na 75 jaar nog zo springlevend is als een meisje van begin 20. Natuurlijk is er in al die jaren het nodige aan het blad veranderd, maar wat ik het meest opvallende vind is het feit dat Libelle geen tijdschrift is. Het is een merk. Natuurlijk vormt het blad de basis, maar het is prijzenswaardig hoe dit merk de afgelopen jaren is uitgebouwd middels kanalen die niets met tijdschriften te maken hebben. Tentoonstellingen, modeshows, een bed & breakfast, een verkiezingskrant, een zomerweek. En nog veel meer.

Breder kijkend dan enkel naar media, geloof ik in de kracht van merken. Een merk is groter en sterker dan het product. Een merk is een gevoel of een perceptie. Dat is niet gebonden aan een kanaal. Door het afgeven van impulsen (in welke vorm en via welk kanaal dan ook) ben je in staat de perceptie op een merk te beïnvloeden en een merk te bouwen dat fans heeft. Wanneer je dit op mediatitels terugbrengt ben ik van mening dat een mediamerk dan ook vele malen sterken is dan een mediatitel. Libelle zou na 75 jaar nooit zo succesvol geweest als het enkel bij een tijdschrift was gebleven.

Online zijn uitgevers nog steeds op zoek naar hoe ze geld kunnen verdienen. Banners (in steeds exotischere formaten), advertorials, pre-roll video’s, noem maar op. Ik vind het al een tijd een heel beperkte discussie, want waarom beperken we ons tot geld verdienen op de site? Waarom geen schare fans creëren middels een website, waar op andere momenten geld aan verdiend wordt? Online zaaien en op andere plekken oogsten. Het is online enorm goedkoop geworden om een doelgroep te bereiken, met ze te communiceren en om ze actief bij discussies te betrekken. Hier kun je fans krijgen. En door het merk groter te maken dan een website alleen kun je het geld op een andere plek verdienen. Links- of rechtsom (zoals ons aller Wouter Bos al eens predikte), waar het geld binnenkomt moet niet uitmaken. Vergeet niet dat fans bereid zijn om te betalen. Misschien niet voor online content, maar voor een “beleving” buiten het internet absoluut wel.

Kortom: kijk eens goed naar het bejaarde Libelle. Vervang hier het tijdschrift als centrale middel door een website. Voilá, you’ve got yourself a business model. En ja, ik begrijp dat ik nu enigszins chargeer.

“You have to think anyway, so why not think big?” – Donald Trump. 

...

Verder lezen over Merken

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

Deze zomer staat in het teken van verschillende sportevenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France. Naast dat het ons als samenleving druk bezighoudt, houdt de Tour de France in het bijzonder ook het merkenrecht bezig. De organisatie heeft namelijk oppositie ingesteld tegen de merkregistratie ‘TOUR DE X’ op grond van haar eigen merk ‘TOUR DE FRANCE’. Hoe het EU Gerecht (hierna: het Gerecht) hierover oordeelde, lees je in deze blog.

Online22.07.2024

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Verder lezen over Preroll

Dikke pret met deze Pre-Roll ad!

We zien de laatste steeds vaker Pre-Roll Ads voorbij komen op het internet. Zeker op YouTube blijft dit nog altijd toenemen. Eerst een advertentie kijken en dan pas doorgaan naar wat je werkelijk wilt zien. Nadeel alle...

Marketing10.03.2015

Dikke pret met deze Pre-Roll ad!

Geico speelt op een leuke manier in op Pre-Roll ads
YouTube introduceert skippable Pre-Roll Ads, de kijker beslist!

Google introduceert ook in Nederland skippable pre-roll advertenties voor YouTube. Met dit advertentieformaat beslist de kijker zelf of hij de pre-roll advertenties (reclame voorafgaand aan een video) in YouTube videos w...

Technology18.02.2011

YouTube introduceert skippable Pre-Roll Ads, de kijker beslist!

Youtube start met test pre-roll-advertenties

YouTube kondigt deze week een test aan die een aantal Nederlandse content partners in staat stelt om pre-roll advertenties (reclame voorafgaand aan een video) te testen door ze voor hun professionele content af te laten...

Advertising26.05.2009

Youtube start met test pre-roll-advertenties

Videogebruik kranten stijgt spectaculair

Dalende inkomsten dwingen veel kranten om te besparen. Er zijn er zelfs die de papieren versie hebben geschrapt en enkel online verdergaan. Nou is dat helemaal geen slechte keuze. Want vooralsnog lijkt online video de en...

Video20.04.2009

Videogebruik kranten stijgt spectaculair

Interview met Marc van der Chijs van Spill Group

Vandaag was het China Innovatie reis gezelschap op bezoek bij Spill Group Asia en zij spraken daar met CEO Marc van der Chijs en Thijs Bosma over online gaming, businessmodellen, de advertentiemarkt in China, hoe je om m...

Gaming01.04.2008

Interview met Marc van der Chijs van Spill Group

SpinAwards: Adverteren in online video is effectief

Zojuist is de presentatie van Microsoft, RTL, Universal Media en Metrix Lab afgerond Hier werden cijfers van het eerste grote Nederlandse onderzoek met betrekking tot adverteren in combinatie met online video bekend gema...

Events20.03.2008

SpinAwards: Adverteren in online video is effectief