Media11.05.2007

Blognomics 2007 aka Twitterfest


1178842768492853929-86be9e55fe-t.jpg
1178842768492853929-86be9e55fe-t.jpg

Het congres-seizoen is weer aangebroken, en dat betekent wederom veel gebabbel over UGC, Web 2.0 en crossmedia met alle vakgenoten. DAG en Skoeps lijken dit seizoen stamgasten te gaan worden, en ook alle bekende marketingbloggers zijn inmiddels veelgevraagde sprekers.

Zo ook vanmiddag, tijdens het Blognomics congres in de Amsterdamse RAI. Een presentatie van advocaat Jetse Sprey aangaande de copyright issues die zich bij media als YouTube en weblogs aandienen, stuitte meteen op felle kritiek uit de zaal. Terecht werd opgemerkt dat juristen er als vanzelfsprekend vanuit gaan dat men zijn of haar content wíl beschermen, terwijl dat zeker in de online media eigenlijk een achterhaald, of in elk geval discutabel principe is.

Tijdsdruk maakte tot opluchting van Sprey een snel einde aan deze discussie, zoals vandaag eigenlijk elke net ontsproten dialoog na een lezing de kop in werd gedrukt. En dat was jammer, want een web 2.0 congres zonder interactie is een behoorlijke contradictie op het centrale thema. 🙂

Het gebrek aan discussie was echter niet geheel aan het strakke tijdschema te wijten, het backchannel dat op Twitter gepland was viel jammerlijk genoeg ook grotendeels in het water omdat Twitter uitgerekend vandaag met flinke vertraging te kampen had als gevolg van serverupgrades.

Gelukkig gebeurde er offline ook genoeg. Redacteur Cyril Snijders van DAG verzocht een panel bestaande uit Oscar Kneppers (Bright), Rogier Swagerman (Emerce), Jeroen Jonker Roelants (IDG) en Thomas van de Weerd (SBS) hun mening te geven over de nieuwe crossmediale krant. Dit ontaarde direct in een leuk gesprek over hoe traditionele media en nieuwe media elkaar in de toekomst (vaker) moeten gaan vinden. Dat er in de zaal ook nog heel traditioneel-denkenden zaten bleek uit een publieksreactie hierop: ‘Kwaliteit kan nooit gratis zijn, voor mij NRC Next en geen Pers of DAG’.

Als uitgevers een advertentiemodel verkiezen boven het vragen van abonnementsgeld betekent dat in mijn ogen echter niet dat een krant geen kwaliteit kan leveren, het geld komt alleen op een andere manier binnen. En zéker als je dit in een subtiele vorm giet zoals de branded content van Bright in DAG, of de content- en distributie deal met Albert Heijn. Branded content is hét advertentiemodel van de toekomst, en hoeft volgens mij kwaliteit geenszins te ondermijnen.

Ook onze weblogvrienden van Marketingfacts, Frank-ly, Frankwatching, Brick meets Byte en Geenstijl mochten aan de bak in een discussie over de doorgroei van Blogs naar mainstream media. De aanwezige journalisten in de zaal waren duidelijk gepikeerd. Zowel Skoeps (burgernieuwssite via MMS) als Geenstijl werd verweten dat hun berichtgeving ongecontroleerd, onbetrouwbaar en dus journalistiek onverantwoord is.

Dominique Weesie van Geenstijl pareerde door te stellen dat weblogs zelfreinigend zijn: op het moment dat lezers op onwaarheden of manipulatie stuitten, sabelen ze de schrijvers keihard neer. Niet slim om te doen dus, als je credits bij je publiek op wilt bouwen. Op het moment dat ik nog wilde inbrengen dat het niet eens de vraag is of wij wel betrouwbare content leveren, maar eigenlijk meer speelt dat internetlezers niks of niemand meer vertrouwen (givemeaneos.nl werd in reacties op de eerste berichtgeving direct afgedaan als ‘Hoax!’) kwam aan Blognomics een abrupt einde met de mededeling dat het borreltijd was.

En dat was eigenlijk maar goed ook, want de ware meerwaarde van deze dag was dat ik eindelijk al mijn online Twitter amigo’s IRL mocht ontmoeten. En toen hadden we dat triviale medium Internet eigenlijk nergens meer voor nodig.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Twitter

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Het schijnt een horrorspits te worden, dus hopelijk weet de Sint met zijn Pieten op tijd op de goede plekken te komen. Wij hebben fijne social media-posts verzameld waarmee je vast in de sfeer komt.

Social Media05.12.2024

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

Deze week zagen we vooral een TikTok-trend viral gaan, namelijk een vrij gevaarlijke, zo blijkt ook uit TikTok-video's.

Social Media01.12.2024

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata

Bluesky, het opkomende sociale mediaplatform dat de laatste tijd steeds meer aandacht trekt, heeft een duidelijk standpunt ingenomen tegen het gebruik van gebruikerscontent voor AI-training.

Social Media25.11.2024

Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Verder lezen over Weblog

Je kunt geld verdienen met je WordPress-blog met betaalmuur

Een blog waarvoor mensen moeten betalen. Volgens de makers kost het een paar seconden om op te zetten en werkt het op elke WordPress-blog.

Online24.10.2024

Je kunt geld verdienen met je WordPress-blog met betaalmuur

WordPress heeft problemen: dit is wat je ervan merkt

Het is een bedrijf dat flink wat geld verdient door gebruik te maken van WordPress, dat open source is. Het gevolg? Een grote discussie over of dat wel helemaal kan.

Online30.09.2024

WordPress heeft problemen: dit is wat je ervan merkt

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

De EU wil graag dat apps wat minder eenkennig worden. Daarom kun je straks ook WhatsApps lezen in andere apps dan WhatsApp, en andersom. WordPress doet vrolijk mee. Het gigantische blogplatform heeft nu versie 1.0.0 van...

Online19.09.2023

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

But first, fediverse.
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Heb je een eigen reisblog, een receptensite of een nieuwssite over social media? Wat je ook maar doet op WordPress, de kans is groot dat het je goed uitkomt dat er een Twitter-integratie is. Hierdoor kunnen posts die wor...

Social Media02.05.2023

WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt of een eigen, persoonlijk blog: zodra je een website runt, wil je dat er traffic komt. Dat komt er zeker niet alleen maar door op social media naar je pagina te verwijzen of een...

Search13.03.2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Wix, een wereldwijd SaaS platform voor het creëren, beheren en uitbreiden van een online aanwezigheid, kondigde eind vorige maand de lancering aan van de toegankelijkheid wizard. Wix gebruikers hebben daarmee nu een sta...

Online01.06.2021

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Gebruikerservaring gaat een steeds grotere rol spelen binnen het online landschap. Daarom heeft Google in 2021 een update op de planning staan om de ‘site-vitaliteit’ op te nemen als rankingfactor. Google zal dit zes...

Search24.09.2020

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!

Wil jij jouw lokaal op de kaart zetten? Dan is het goed om meer naamsbekendheid op te bouwen. Goede marketing is hierbij een must. Er zijn een aantal componenten binnen marketing die je kunt optimaliseren en waarmee je a...

DC Business31.07.2020

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!

Verder lezen over YouTube

MrBeast brengt zijn YouTube-faam naar Prime met Squid Game-show

Squid Game was geweldig, de video’s van MrBeast ook: de grootste YouTuber ter wereld haalt zijn Squid Game-show naar Prime Video.

Entertainment26.11.2024

MrBeast brengt zijn YouTube-faam naar Prime met Squid Game-show

YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen

Wat als je een vette remix wil maken voor in je YouTube Shorts? Dat kan straks met AI. Al moet je er wel wat voor doen.

Video13.11.2024

YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Misschien is het je weleens opgevallen? Tips, trucs en tutorials over hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen de gevaren van het internet. Met name Youtube grossiert in video's van computer-influencers die jou wel even fijntjes uit de doeken doen hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen malware of hackers.

Online06.11.2024

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium