Lifestyle07.03.2018

Pink IPA van BrewDog, een biertje dat goedkoper is voor vrouwen


BrewDog, een onafhankelijke craft beer brouwer, is de strijd aangegaan tegen seksistische marketing in de bierindustrie, en het wereldwijde salarisgat dat nog altijd bestaat tussen mannen en vrouwen.

Pink IPA

Daarom brengen ze vanaf morgen (donderdag 8 maart) een speciaal ‘bier voor vrouwen’ op de markt, genaamd Pink IPA. Pink, de naam zegt het eigenlijk al, zal te herkennen zijn aan het roze etiket dat verder bijna identiek is aan die van Punk. Een knipoog naar de luiheid van de industrie als het gaat om hun marketinginspanningen richting vrouwelijke bierliefhebbers. Het bier in de fles is overigens identiek aan het meest verkochte biertje van BrewDog: Punk IPA, maar is goedkoper voor vrouwen – of voor mensen die zich voordoen als vrouw – die het bestellen in een horecagelegenheid of een slijter, zolang de voorraad strekt.

Verschil

Hiermee hoopt BrewDog uit te lokken dat mensen vraagtekens zetten bij het verschil in salaris tussen mannen en vrouwen. BrewDog doneert 20% van de omzet tussen 8 maart en 5 april aan goede doelen die strijden tegen genderongelijkheid. De Pink IPA zal verkrijgbaar zijn in Zuid-Korea, Ierland, Duitsland, Spanje en Nederland.

1520004231pinkcrop31of1
1520004231pinkcrop31of1
1520324119JN_180305_Brewdog_Pink_PRINT_6439
1520324119JN_180305_Brewdog_Pink_PRINT_6439

BrewDog

BrewDog’s aanpak om het salarisgat tussen mannen en vrouwen te dichten, erkent de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de STEM sectoren (wetenschap, technologie, onderwijs en wiskunde). Daarom gaat een vijfde van de opbrengst van Pink IPA naar doelen die zich hierop richten:

  • The Women’s Engineering Society (WES) – een professioneel netwerk van vrouwelijke engineers, wetenschappers en technici die jonge vrouwen inspireren en aanmoedigen om zich in deze sectoren te ontwikkelen.
  • 9to5 is een Amerikaanse organisatie, opgericht door vrouwen, die zich inzet voor rechten van vrouwen op de werkvloer en misstanden op de publieke agenda zet. De organisatie werkt samen met benadeelde vrouwen aan het verbeteren van de werkomstandigheden.

Op de eigen site van Brewdog is meer informatie te vinden over dit wereldwijde issue, oorzaken en initiatieven om het salarisgat te dichten.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.