Lifestyle21.10.2019

Jumbo maakt tilapiaketen inzichtelijk via blockchain


Supermarktketen Jumbo geeft klanten via blockchain de mogelijkheid om de reis die tilapia aflegt tot en met hij in de winkel ligt te volgen. Via de QR-code op de verpakking kan een klant toegang krijgen tot de verschillende stappen in het productieproces.

Via blockchain wordt inzichtelijk hoe de kwekerij, leverancier, distributeur en Jumbo zich inzetten voor verdere verduurzaming van deze kweekvis. De ze pilot sluit aan bij de ambitie van de supermarkt om haar keten transparanter te maken, voor verdere verbeteringen op het gebied van bijvoorbeeld biodiversiteit, mensenrechten en dierenwelzijn.

Beter inzicht

Hoewel aan produceren van kweekvis genoeg goede eigenschappen kleven, zijn er ook dingen op aan te merken op het vlak van biodiversiteit en mensenrechten. Vandaar dat het voor Jumbo belangrijk is om een goed beeld te krijgen van de tilapiaketen. Olaf de Boer, commercieel directeur bij Jumbo, zegt hierover: “Bij Jumbo vinden we het belangrijk om te weten met wie we zakendoen. Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat de producten die we verkopen zijn geproduceerd met aandacht voor mens, dier en milieu.

En we merken dat klanten in toenemende mate willen weten waar hun eten vandaan komt. We hebben al veel inzicht in onze voedselketens door ons leverancierssysteem, keurmerkenbeleid en audit die we doen in risicovolle landen. Blockchain is een mooie toevoeging om de risico’s nog beter inzichtelijk te maken en zo nodig actie te ondernemen.”

De reis van tilapia

Via de blockchaintechnologie is het vanaf nu mogelijk om de reis die tilapia van kwekerij tot in de winkel te volgen. De vissen worden gekweekt en verwerkt in Indonesië, daarna worden de voorraden tilapiafilets diepgevroren verpakt en verscheept naar de Rotterdamse haven. Import en opslag in Nederland vindt plaats bij Seafood Connection in Urk. Vanuit Urk worden de diepvrieszakken aan Jumbo geleverd. Visverwerker Mayonna in Spakenburg ontdooit en verwerkt de vers verpakte visfilets op aanvraag van Jumbo. Die verkoopt zowel diepgevroren als vers verpakte tilapiaproducten in alle winkels.

<em>(Afbeelding: Infographic gehele tilapiaketen)<\/em>
(Afbeelding: Infographic gehele tilapiaketen)
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Food

Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar

Heerlijk om in dit techno tijdperk even een berichtje te maken over een 100-jarig fenomeen. Gisteren was het namelijk precies 100 jaar geleden dat Douwe Egberts haar legendarische spaarprogramma lanceerde. Het sparen van...

Coffee corner05.03.2024

Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

KLM zorgt ervoor dat ze aan boord van vliegtuigen minder voedsel verspillen door het toepassen van kunstmatige intelligentie. AI-programma’s stellen de vliegmaatschappij in staat beter te voorspellen hoeveel passagiers...

Nieuws07.02.2024

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven

Domino’s blijft innoveren en nieuwe manieren bedenken voor maaltijdbezorging. De volgende stap is Domino’s DxB, een e-bike die speciaal is ontwikkeld om kwaliteit en warmte te waarborgen tijdens het bezorgen van pizz...

Gadgets16.01.2024

Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven

Het is wel nog een demo-model
HelloFresh en Nierstichting gaan voor minder zout

HelloFresh is een populaire maaltijd bezorgservice, vooral bij werkende millennials. Elke week een doos met een aantal kant en klare ingrediënten en de bijbehorende recepten. Kruiden, zoals zout en peper, moet je zelf t...

Nieuws19.09.2023

HelloFresh en Nierstichting gaan voor minder zout

Volkswagen verhoort curryworst smeekbedes

Iets meer dan twee jaar geleden besloot Volkswagen dat het tijd was om de bedrijfskantine van het bedrijf te ontdoen van vlees. Een van de populairste lunchsnacks wat nota bene de Volkswagen Curryworst. Inderdaad, een wu...

Nieuws31.08.2023

Volkswagen verhoort curryworst smeekbedes

​Een eigen restaurant beginnen? Hier moet je op letten

Sta je graag in de keuken en kun je ook nog eens goed koken? Dan droom je er misschien van om een eigen restaurant te beginnen. Een spannende onderneming, zeker als je nog niet eerder voor jezelf gewerkt hebt. Voordat je...

DC Business03.07.2023

​Een eigen restaurant beginnen? Hier moet je op letten

​Het is BBQ-tijd: drie tips voor goed vlees

Barbecueën kan heel goed vegetarisch, maar traditioneel gezien wordt deze vorm van koken gezien als het summum voor vleeseters. Kijk bijvoorbeeld maar naar een Netflix-serie als Barbecue Showdown. Maar wat die koks als...

Lifestyle28.06.2023

​Het is BBQ-tijd: drie tips voor goed vlees

The GlenDronach, Schotse whisky met Spaanse roots

Als liefhebber van whisky, en dan bedoel ik wel het échte goede ‘spul’, is Schotland natuurlijk dé place to be. Welnu, onlangs was ik op bezoek bij The GlenDronach. Een kleine distilleerderij in de East-Highlands,...

Nieuws20.06.2023

The GlenDronach, Schotse whisky met Spaanse roots