Lifestyle21.10.2019

Jumbo maakt tilapiaketen inzichtelijk via blockchain


Supermarktketen Jumbo geeft klanten via blockchain de mogelijkheid om de reis die tilapia aflegt tot en met hij in de winkel ligt te volgen. Via de QR-code op de verpakking kan een klant toegang krijgen tot de verschillende stappen in het productieproces.

Via blockchain wordt inzichtelijk hoe de kwekerij, leverancier, distributeur en Jumbo zich inzetten voor verdere verduurzaming van deze kweekvis. De ze pilot sluit aan bij de ambitie van de supermarkt om haar keten transparanter te maken, voor verdere verbeteringen op het gebied van bijvoorbeeld biodiversiteit, mensenrechten en dierenwelzijn.

Beter inzicht

Hoewel aan produceren van kweekvis genoeg goede eigenschappen kleven, zijn er ook dingen op aan te merken op het vlak van biodiversiteit en mensenrechten. Vandaar dat het voor Jumbo belangrijk is om een goed beeld te krijgen van de tilapiaketen. Olaf de Boer, commercieel directeur bij Jumbo, zegt hierover: “Bij Jumbo vinden we het belangrijk om te weten met wie we zakendoen. Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat de producten die we verkopen zijn geproduceerd met aandacht voor mens, dier en milieu.

En we merken dat klanten in toenemende mate willen weten waar hun eten vandaan komt. We hebben al veel inzicht in onze voedselketens door ons leverancierssysteem, keurmerkenbeleid en audit die we doen in risicovolle landen. Blockchain is een mooie toevoeging om de risico’s nog beter inzichtelijk te maken en zo nodig actie te ondernemen.”

De reis van tilapia

Via de blockchaintechnologie is het vanaf nu mogelijk om de reis die tilapia van kwekerij tot in de winkel te volgen. De vissen worden gekweekt en verwerkt in Indonesië, daarna worden de voorraden tilapiafilets diepgevroren verpakt en verscheept naar de Rotterdamse haven. Import en opslag in Nederland vindt plaats bij Seafood Connection in Urk. Vanuit Urk worden de diepvrieszakken aan Jumbo geleverd. Visverwerker Mayonna in Spakenburg ontdooit en verwerkt de vers verpakte visfilets op aanvraag van Jumbo. Die verkoopt zowel diepgevroren als vers verpakte tilapiaproducten in alle winkels.

<em>(Afbeelding: Infographic gehele tilapiaketen)<\/em>
(Afbeelding: Infographic gehele tilapiaketen)
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Food

Zo haal je magnesium uit je voeding

Ben je wat meer aan het sporten, heb je last van je zenuwen of wil je gewoon bijdragen aan een goede gezondheid? Dan is magnesium uit voeding een essentieel mineraal om je lijf te helpen.

Lifestyle17.06.2024

Zo haal je magnesium uit je voeding

De drie meest bedenkelijke ‘kwaliteiten’ van comfortfood!

Comfortfood is ultrabewerkt voedsel waarvan de verschillende ingrediënten zo op het oog nauwelijks nog te herkennen zijn. Gebruikte ingrediënten zijn doorgaans op een industriële wijze opgewerkt om bepaalde wenselijke bestanddelen of structuren te verkrijgen.

Online14.06.2024

De drie meest bedenkelijke ‘kwaliteiten’ van comfortfood!

Hoe crashdiëten en light-producten averechts lijken te werken

Light-producten zijn tegenwoordig nauwelijks meer weg te denken uit ons voedselassortiment. Bepaalde voedingsmiddelen worden tegenwoordig gezoet met laagcalorische kunstmatige zoetstoffen ter vervanging van het hoogcalorische suiker.

Nieuws13.05.2024

Hoe crashdiëten en light-producten averechts lijken te werken

Geen alternatieven voor gezond eten, weinig snoepen en regelmatig bewegen
Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar

Heerlijk om in dit techno tijdperk even een berichtje te maken over een 100-jarig fenomeen. Gisteren was het namelijk precies 100 jaar geleden dat Douwe Egberts haar legendarische spaarprogramma lanceerde. Het sparen van...

Coffee corner05.03.2024

Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

KLM zorgt ervoor dat ze aan boord van vliegtuigen minder voedsel verspillen door het toepassen van kunstmatige intelligentie. AI-programma’s stellen de vliegmaatschappij in staat beter te voorspellen hoeveel passagiers...

Nieuws07.02.2024

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven

Domino’s blijft innoveren en nieuwe manieren bedenken voor maaltijdbezorging. De volgende stap is Domino’s DxB, een e-bike die speciaal is ontwikkeld om kwaliteit en warmte te waarborgen tijdens het bezorgen van pizz...

Gadgets16.01.2024

Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven

Het is wel nog een demo-model
HelloFresh en Nierstichting gaan voor minder zout

HelloFresh is een populaire maaltijd bezorgservice, vooral bij werkende millennials. Elke week een doos met een aantal kant en klare ingrediënten en de bijbehorende recepten. Kruiden, zoals zout en peper, moet je zelf t...

Nieuws19.09.2023

HelloFresh en Nierstichting gaan voor minder zout

Volkswagen verhoort curryworst smeekbedes

Iets meer dan twee jaar geleden besloot Volkswagen dat het tijd was om de bedrijfskantine van het bedrijf te ontdoen van vlees. Een van de populairste lunchsnacks wat nota bene de Volkswagen Curryworst. Inderdaad, een wu...

Nieuws31.08.2023

Volkswagen verhoort curryworst smeekbedes