​Gezond en fit blijven: zo flik je het

​Gezond en fit blijven: zo flik je het

Vorig artikel Volgend artikel

Je bent aan het eind van het jaar druk met het afronden van de laatste dingen op je werk, de voorbereidingen voor de kerst en er staan nog een aantal feestjes op het programma. Maar juist in de winter ligt een verkoudheid of griepje op de loer. Voorkomen is beter dan genezen, dus je kunt in ieder geval zo gezond en fit mogelijk proberen te blijven. Dat is trouwens ook in de zomer heel fijn.

In beweging blijven en een stappendoel stellen

Blijf lekker in beweging en maak regelmatig een wandeling wanneer je daar de mogelijkheid voor hebt. Je bent waarschijnlijk al heel veel binnen overdag, zeker als de dagen korter zijn. Toch is het voor zowel je lijf als je mentale gezondheid heel goed om regelmatig in beweging te blijven. Door regelmatig te bewegen verminder je stress en verbetert de conditie van je hart.

Heb je weinig tijd? Ook een half uurtje hardlopen, krachttraining, wandelen of zwemmen is al genoeg om actief te blijven en je hoofd leeg te maken. Vind je het lastig jezelf te motiveren? Stel jezelf een doel, zoals het aantal stappen dat je per dag wilt zetten en daag jezelf uit het ook te halen. Je zult zien dat je heel creatief wordt om je stappendoel te halen.

Zorg ervoor dat je genoeg vitamines binnenkrijgt

Voldoende groenten en fruit eten helpt je bij het binnenkrijgen van de vitamines en mineralen die je nodig hebt. Een gezond en gevarieerd voedingspatroon geeft je alle voedingsstoffen om je lichaam gezond te houden. Eten is de bron van energie die je iedere dag nodig hebt. Er is online veel informatie te vinden over gezonde voeding en voedingsstoffen.

Een multi vitamine kan een goede aanvulling zijn op je voeding. Het is een supplement met de belangrijkste vitaminen en mineralen. Kies voor een multivitamine met 100 tot maximaal 200% van de ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid). Op die manier krijg je in combinatie met je voeding ook niet teveel binnen.

Verminder stress

Stress is niet goed voor je lijf. Naast dat het je onrustig maakt, heeft het ook een negatieve invloed op je stofwisseling en afweersysteem. Probeer niet teveel druk op jezelf te leggen, stel prioriteiten en zorg voor voldoende ontspanning. Plan in je (drukke) agenda bewust tijd in voor jezelf of blok een vaste avond per week hiervoor. Voor sommige mensen werkt ‘Kitten Therapy’ trouwens heel goed om stress te verminderen.

Meer content

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies