Lifestyle08.01.2016

De technische evolutie van het hardlopen


Noorderlicht metafoor voor Nike's Flash Pack

De wereld van hardlopen heeft het afgelopen decennium een flinke evolutie doorgemaakt. Best wel bijzonder eigenlijk, omdat de sport zelf eigenlijk al eeuwen hetzelfde is: aan de beweging is niets veranderd. Het zijn alle randzaken die voor de technische evolutie hebben gezorgd, zoals hardloopschoenen, compressiekousen, sporthorloges en kleding. Op gebied van schoenen is het barefoot running een van de belangrijkste ontwikkelingen. Dat hoeft niet letterlijk op blote voeten (al wordt dat soms wel gedaan), maar het heeft er vooral voor gezorgd dat hardloopschoenen lichter zijn geworden en voor een meer natuurlijke afwikkeling van de voet zorgen. Dat is beter voor de voet en het moet blessures voorkomen. Bijna iedere maker van hardloopschoenen heeft wel zo’n soort schoen in de collectie, en dat zijn vaak ook de meest populaire schoenen van dit moment (denk aan de Nike Free, de Adidas Boost en ook Asics komt met iets nieuws).

Sporthorloges

Hardlopen zonder sporthorloge is er natuurlijk ook niet meer bij. We willen tijdens het lopen zoveel mogelijk informatie tot ons nemen: snelheid, afstand, hartslag, hartslagzone, calorieën die verbrand zijn en nog veel meer. Er is bij mijn atletiekvereniging niemand meer die nog zonder een geavanceerd sporthorloge met al deze functies loopt. Al speelt binnen een vereniging groepsdruk natuurlijk mee, want iedere kilometer wordt in het scorebord van Nike+ en Strava bijgehouden om elkaar uit te dagen meer en vaker te lopen. Haantjes hoor, die hardlopers.

Hardloopkleding

En dan de kleding. In de zomer korte broekjes en hemdjes, in de winter lange tights en jasjes. Tot zover de overeenkomsten met eind vorige eeuw, maar van dichtbij is er een heleboel veranderd. Het gaat niet zozeer om de pasvorm, het is met name het materiaal en het uiterlijk. Want net als in de echte modewereld, gaat de hardloop-modewereld in hoog tempo door en zien we steeds vaker technologische vooruitgang. Van katoen weten we gelukkig al heel lang dat je daar niet mee moet willen hardlopen, we hebben shirts en jasjes nodig die overbodige warmte en vocht afvoeren maar die tegelijkertijd ons ook warm en droog houden. Zeker in de winter. Goede kleding is overigens ook belangrijk voor je imago, want wie volledig gestyled in technisch goed en mooi materiaal aan de start van een wedstrijd staat, heeft al een mentaal gat geslagen met hen met niet zo fancy materiaal.

Wat je als hardloper in ieder geval niet wilt doen is moeten wachten op mooi weer om te kunnen lopen. Met het juiste materiaal kun je namelijk overal ter wereld lopen, ongeacht de temperatuur of andere weersomstandigheden. Als hardloper in Nederland weet je in ieder geval dat je niet op het weer kunt vertrouwen: een duurloop in de zon kan in no time omslaan in een duurloop in de regen. De meeste hardloopmerken hebben voor hardlopen in de winter goede jasjes, maar de meest opvallende en indrukwekkende collectie komt van Nike. Het is nu geloof ik het derde jaar dat Nike de Flash Pack-collectie lanceert, een collectie hardloopkleding die eigenlijk pas echt opvalt in het donker.

En opvallen wil je zeker in de winter. Niet opvallen in de zin van populariteit, maar letterlijk opvallen voor andere weggebruikers. In de Flash Pack-collectie zitten dan ook alleen maar items die ervoor zorgen dat je zichtbaar bent in het donker. Reflecterende (en waterdichte) schoenen, tights, jasjes en bodywarmers. Niet iedere schoen is er met de speciale waterdichte en reflecterende laag, maar topmodellen zoals de Free, Pegasus en Zoom Structure zijn er wel. Het is een vrij prijzige collectie, maar het is ook technisch gezien een hele goede collectie. In het licht lijkt het op normale kleding, maar in het donker met bijvoorbeeld de koplampen van een auto op je gericht, kan niemand meer om je heen. En dat is echt geen overbodige luxe. Wie in het donker op de weg loopt, loopt (hoop ik) sowieso met een reflecterend hesje en eventueel ook een extra lampje op de arm, maar hoe handig is het dus als er ook schoenen, tights en complete jasjes zijn die je zichtbaarheid vergroten? En zoals het Nike betaamt horen bij zo’n collectie natuurlijk de best denkbare foto’s: de Flash Pack-collectie samen met de mooiste lichtshow op aarde, het noorderlicht. Een mooi metafoor, die natuurlijk schitterend campagnebeeld oplevert.

Nike Flash Shield Jacket
Nike Flash Shield Jacket
Nike Flash schoenen
Nike Flash schoenen
Het noorderlicht als metafoor voor Nike`s Flash Pack
Het noorderlicht als metafoor voor Nike`s Flash Pack
Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

Verder lezen over Nike

Zelfs schoenen ontkomen niet aan het grootste nadeel aan tech

Technologie is onze grootste vriend, maar stiekem kan het ook onze grootste vijand zijn. Zelfs schoenen ontkomen er niet meer aan.

Technology05.07.2024

Zelfs schoenen ontkomen niet aan het grootste nadeel aan tech

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

​Sneakerheads hebben een groot probleem: sneakers ontbinden

Een mooie collectie sneakers thuis? Je bent niet de enige. Ook ben je niet de enige die met de ontbinding van sneakers te maken zal krijgen. De materialen waarvan sneakers, zoals Nike Air Max, zijn gemaakt zijn geen lang...

Gadgets06.02.2024

​Sneakerheads hebben een groot probleem: sneakers ontbinden

Nike gelooft in NFT’s: lanceert NFT-markplaats .Swoosh

Sportmerk Nike staat op het punt zijn eigen NFT-platform te lanceren. Het heet .Swoosh en je kunt er non-fungible tokens (NFT’s) verzamelen van het populaire merk. Een heel logische keuze, want als er een merk is dat i...

Metaverse16.11.2022

Nike gelooft in NFT’s: lanceert NFT-markplaats .Swoosh

Nike en Adidas ruziën om apps en verstelbare sneakers

Jarenlang schreef ik met enige regelmaat over ruziënde smartphone fabrikanten die elkaar de rechtbank in jaagden vanwege (vermeende) schendingen van patenten. Apple en Nokia, Samsung en Apple… het zijn maar twee voorb...

Nieuws15.06.2022

Nike en Adidas ruziën om apps en verstelbare sneakers

​Het metaverse: waarom zou je digitale kleding kopen?

In het metaverse besta je zelf als een avatar. Nu kun je ‘s ochtends wel je echte zelf kleren aantrekken, maar hoe zit dat met je avatar? Waarschijnlijk krijgt die een standaard outfit en kun je binnen het metaverse ki...

Metaverse09.02.2022

​Het metaverse: waarom zou je digitale kleding kopen?

Wat er nu al gebeurt in het Metaverse

Voor veel mensen lijkt het Metaverse nog een heel abstract iets. Het is niet tastbaar, het is niet iets waar al veel mee wordt gedaan… Maar vergis je niet: niet alleen achter de schermen wordt er hard gewerkt aan deze...

Metaverse20.01.2022

Wat er nu al gebeurt in het Metaverse

Nike, Disney, Walmart: wie volgt?
​Philips Sneaker Cleaner gaat je vieze Nikes niet redden

Bijna iedereen heeft sneakers, al is de één er enthousiaster mee dan de ander. Wil je altijd schone, frisse, bijna mint condition ogende sneakers, dan moet je ze goed verzorgen. Philips wil sneakerheads bedienen met ee...

Gadgets17.01.2022

​Philips Sneaker Cleaner gaat je vieze Nikes niet redden