Boodschappen doen met je smartphone in de hand pakt duur uit

Boodschappen doen met je smartphone in de hand pakt duur uit

Dit kan ervoor zorgen dat je wel 40 procent meer uitgeeft

Vorig artikel Volgend artikel

Loop jij altijd met je smartphone in je hand door de supermarkt? Dit kan je zomaar veel geld kosten. Uit onderzoek van de Universiteit van Bath blijkt dat consumenten die met hun telefoon bezig zijn tijdens het boodschappen doen, gemiddeld 41 procent meer uitgeven.

Door gangpaden in de supermarkt dwalen

Wanneer je met je telefoon bezig bent, dwaal je ongemerkt door meer gangpaden en daardoor zie je meer producten en word je vaker verleid om die in je winkelmandje te leggen. Misschien is het helemaal niet zo'n slecht plan om je boodschappenlijstje voortaan dus weer gewoon op te schrijven en het briefje mee te nemen. Dan hoef je je smartphone daar in ieder geval niet voor te pakken. Met een boodschappenlijstje in de hand lopen de meeste consumenten een standaard rondje langs de items waar ze altijd langslopen.

Een gevarieerder menu

Dr. Carl-Philip Ahlbom, van de School of Management van de Universiteit van Bath, zegt: "Retailers hebben de neiging om zich zorgen te maken dat wanneer klanten hun mobiele telefoon gebruiken, dit hen afleidt van het uitgeven van geld, dus zij waren verbaasd dat het omgekeerde effect is gebleken. De bevindingen zijn heel duidelijk, hoe meer tijd je tijdens het boodschappen doen op je telefoon besteedt, hoe meer geld je kwijt bent."

Op zich is dit niet per se slecht voor de consument, legt Ahlbom uit. Omdat je herinnerd wordt aan producten die je eens wil uitproberen of die je al lang niet gekocht hebt. Daardoor kan het zelfs zorgen voor een gevarieerder menu. "Consumenten zijn gewoontedieren, de meesten van ons variëren met hooguit 150 producten per jaar. Door de extra aankopen te doen maak je kennis met meer producten."

Oogbewegingen volgen tijdens het winkelen

Naast de Universiteit van Bath namen ook een Zweedse en twee Amerikaanse universiteiten deel aan het onderzoek. In een Zweedse supermarkt kregen de deelnemers, tussen 18 en 73 jaar oud, een bril op tijdens het boodschappen doen. Hiermee konden de onderzoekers hun oogbewegingen volgen. Interessante informatie, want op deze manier kon beoordeeld worden hoe vaak er op een product of prijs werd gefocust en of zij hun smartphone gebruikten tijdens het winkelen. De bonnetjes werden vervolgens gebruikt om uitgaven te bekijken. Uit de resultaten bleek dat het gebruik van mobiele telefoons de totale tijd in de winkel verlengt en dat dit tot meer aankopen leidt.

De resultaten? De gemiddelde consument geeft meer geld uit met een smartphone in de hand, brengt meer tijd in de winkel door en rekent meer producten af. Pak je altijd op het laatst nog een reep chocolade mee? Dan helpt het juist wel om je smartphone te gebruiken bij de kassa want daardoor reduceert het aantal impulsaankopen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies