Nieuws25.05.2019

Boodschappen doen met je smartphone in de hand pakt duur uit


Dit kan ervoor zorgen dat je wel 40 procent meer uitgeeft

Loop jij altijd met je smartphone in je hand door de supermarkt? Dit kan je zomaar veel geld kosten. Uit onderzoek van de Universiteit van Bath blijkt dat consumenten die met hun telefoon bezig zijn tijdens het boodschappen doen, gemiddeld 41 procent meer uitgeven.

Door gangpaden in de supermarkt dwalen

Wanneer je met je telefoon bezig bent, dwaal je ongemerkt door meer gangpaden en daardoor zie je meer producten en word je vaker verleid om die in je winkelmandje te leggen. Misschien is het helemaal niet zo’n slecht plan om je boodschappenlijstje voortaan dus weer gewoon op te schrijven en het briefje mee te nemen. Dan hoef je je smartphone daar in ieder geval niet voor te pakken. Met een boodschappenlijstje in de hand lopen de meeste consumenten een standaard rondje langs de items waar ze altijd langslopen.

Een gevarieerder menu

Dr. Carl-Philip Ahlbom, van de School of Management van de Universiteit van Bath, zegt: “Retailers hebben de neiging om zich zorgen te maken dat wanneer klanten hun mobiele telefoon gebruiken, dit hen afleidt van het uitgeven van geld, dus zij waren verbaasd dat het omgekeerde effect is gebleken. De bevindingen zijn heel duidelijk, hoe meer tijd je tijdens het boodschappen doen op je telefoon besteedt, hoe meer geld je kwijt bent.”

Op zich is dit niet per se slecht voor de consument, legt Ahlbom uit. Omdat je herinnerd wordt aan producten die je eens wil uitproberen of die je al lang niet gekocht hebt. Daardoor kan het zelfs zorgen voor een gevarieerder menu. “Consumenten zijn gewoontedieren, de meesten van ons variëren met hooguit 150 producten per jaar. Door de extra aankopen te doen maak je kennis met meer producten.”

Oogbewegingen volgen tijdens het winkelen

Naast de Universiteit van Bath namen ook een Zweedse en twee Amerikaanse universiteiten deel aan het onderzoek. In een Zweedse supermarkt kregen de deelnemers, tussen 18 en 73 jaar oud, een bril op tijdens het boodschappen doen. Hiermee konden de onderzoekers hun oogbewegingen volgen. Interessante informatie, want op deze manier kon beoordeeld worden hoe vaak er op een product of prijs werd gefocust en of zij hun smartphone gebruikten tijdens het winkelen. De bonnetjes werden vervolgens gebruikt om uitgaven te bekijken. Uit de resultaten bleek dat het gebruik van mobiele telefoons de totale tijd in de winkel verlengt en dat dit tot meer aankopen leidt.

De resultaten? De gemiddelde consument geeft meer geld uit met een smartphone in de hand, brengt meer tijd in de winkel door en rekent meer producten af. Pak je altijd op het laatst nog een reep chocolade mee? Dan helpt het juist wel om je smartphone te gebruiken bij de kassa want daardoor reduceert het aantal impulsaankopen.

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop