Explosieve groei tv's met internetconnectiviteit in Q2 2011

Vorig artikel Volgend artikel
Explosieve groei tv's met internetconnectiviteit in Q2 2011

Het aantal digitale tv-aansluitingen in Nederland is in Q2 van 2011 nog geleidelijk gegroeid naar 79%. De verkoop van smartphones en apparaten met internetconnectiviteit stijgt explosief. Partijen die op een toegankelijke manier content aanbieden kunnen daarvan profiteren. Zo blijkt uit de nieuwe Monitor Digitale TV.

De consumentenelektronicamarkt heeft nog steeds te lijden van aanhoudende zorgen over de Europese schuldencrisis en onzekerheid over de economie. De totale omzet van consumentenelektronica in Q2 dan ook met 26% ten opzichte van dezelfde periode in 2010. Toch verwacht GfK Retail and Technology dat er dit jaar in totaal 1,73 miljoen televisies worden verkocht. Dat is weliswaar een daling ten opzichte van vorig jaar maar nog altijd een behoorlijk volume.

Naast het afnemend vertrouwen van de consument gaat vervangingsverkoop een cruciale rol spelen, waarbij innovaties zoals 3D en connected tv een belangrijke factor zijn. Er zijn nu 75.000 3D-tv's verkocht. De verwachting is dat eind dit jaar 11% van alle televisietoestellen een 3D-toestel zal zijn. Ook zullen er in 2011 vermoedelijk 790.000 connected tv's zijn verkocht, eind 2013 zal naar verwachting in ruim de helft van de huiskamers een connected tv staan.

De verkoop van smartphones en tablets groeit explosief: naar verwachting worden dit jaar 1 miljoen tablets en 3, 1 miljoen smartphones aangeschaft. Dat is 3x zoveel tablets en bijna 1,5x zoveel smartphones als in 2010.

Video on demand
Wereldwijd vindt er de laatste jaren een verschuiving plaats van het fysieke naar het digitale domein. De nieuwe Monitor Digitale TV besteedt extra aandacht aan Video on Demand (VoD), in de huidige vorm een betrekkelijk nieuwe dienst. In Nederland is het actuele filmaanbod via VoD nog beperkt vanwege ingewikkelde auteursrechtkwesties, al verwachten bijvoorbeeld UPC en KPN dat het aantal beschikbare films en series op korte termijn behoorlijk zal toenemen.

VoD-content was afgelopen jaar goed voor 45 miljoen euro in Nederland en GfK Retail and Technology schat in dat de omzet dit jaar twee keer zo hoog zal zijn. Ivo Lochtman, VP Content van UPC Nederland, deelt die verwachting: "Niets is zo grillig als de digitale markt, maar als ik kijk naar Amerika, waar men op het gebied van VoD een jaar of twee voorloopt, dan is er voor wat betreft de Nederlandse markt maar één conclusie mogelijk: you ain't seen nothing yet."

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies