De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Uit de laatste analyse (PDF) die door SKO en STIR is uitgevoerd, blijkt dat in een jaar tijd het bereik onder jongeren tussen de 13 en 34 jaar van NPO- en RTL programma’s op internet met 24% steeg. In februari 2009 keek 21,6% web-tv. In 2010 is dat al 26,7%.
Sinds Q1 2009 bestaat er een samenwerking tussen SKO en STIR om inzicht te krijgen in het bereik van web-tv in doelgroepen. Uit de eerste analyse over het eerste kwartaal van 2009 bleek dat het het bereik van televisieprogramma’s van NPO en RTL op internet vergelijkbaar is met uitgesteld kijken via het televisietoestel. Nu is er een vergelijking gemaakt tussen het bereik in februari 2009 en februari 2010. Waarbij nu ook het bereik van de SBS programma’s op internet is meegenomen.
Uit deze trendvergelijking blijkt dat:
1. Het totaalbereik onder iedereen van 13 jaar en ouder van televisiecontent van NPO, RTL en
SBS op internet in 1 maand 19,2% is.
2. Het bereik van televisiecontent via internet met 50% gestegen is naar 30,4% in de doelgroep
13-19 jarigen.
3. Er vooral meer programma’s in de genres fictie, drama en kinderprogramma’s bekeken zijn.
Bas de Vos, directeur SKO: “Dankzij de samenwerking met STIR hebben we nu inzicht in de ontwikkeling van het kijken naar TV content op internet door doelgroepen. Het is voor SKO een voorwaarde om dergelijke inzichten te hebben. We kunnen op die manier onze stappen naar de toekomst toe richting geven“.
Frans Kok, directeur STIR: “Samen staan we sterk. Wij leveren het panel en de techniek om online te meten, SKO brengt al haar kennis over kijkcijfers en het labelen van programma’s in. Wij willen die samenwerking graag continueren. Voor STIR zal dat kunnen betekenen dat wij ook online video van andere marktpartijen meetbaar gaan maken.“
Uitgebreide resultaten van beide analyses worden tijdens de SKO TV-Middag (25 mei) gepresentreerd.
Verder lezen over Jongeren
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Mobile17.11.2023
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas
gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?Search30.10.2023
Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok
TikTok onderneemt actieSocial Media25.09.2023
Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok
Online18.05.2023
Minderjarigen kunnen nu ook een Uber bestellen
Niet overal even welkomGadgets05.04.2023
Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen
Social Media15.03.2023
Snapchat komt met nieuwe ‘content controls’ voor ouders
Verder lezen over Televisie
Entertainment28.03.2024
4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet
Gadgets15.03.2024
Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Entertainment02.03.2024