Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De lang aangekondigde integratie tussen televisie en internet begint op snelheid te komen, maar dat wel gebeurt heel geleidelijk. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Leichtman Research Group. De onderzoekers stellen dat op dit ogenblik 24% van de Amerikaanse gezinnen een verbinding internet-naar-televisie ter beschikking heeft, terwijl slechts 5% van de respondenten minstens één keer per week op hun televisiescherm naar online videosites zoals YouTube en Hulu kijkt.
Op dagbasis kijkt volgens de onderzoekers echter nog altijd maar amper 1% van de Amerikaanse bevolking op zijn televisietoestel naar online videocontent. Internet-connecties zijn volgens de onderzoekers inmiddels standaard in veel apparaten ingebouwd, maar Leichtman stelt dat die mogelijkheid door het publiek slechts langzaamaan wordt verkend.
“Uit het onderzoek blijkt dat de consument een brede reeks van toestellen gebruikt om verbinding te leggen met het internet,” aldus het magazine WebProNews. “Het gaat daarbij niet alleen om een compatibel televisietoestel, maar ook om Blu-Rayspelers en videoconsoles. Vooral jongeren en de mannelijke populatie zijn sneller geneigd om deze apparaten te gebruiken om online te gaan. Bij de mannen tussen achttien en vierendertig jaar kijkt 16 % minstens één keer per week met compatibele apparaten naar online video-programma’s. In alle andere categorieën blijft dat tot 3 % beperkt.”
De studie toont volgens onderzoeksleider Bruce Leichtman aan dat er op dit ogenblik nog helemaal geen bewijzen zijn dat de consument videocontent alleen nog maar op het internet en aanverwante platformen zou bekijken en traditionele kanalen zouden zijn afgeschreven.
Uit het onderzoek blijkt dat 20% van de gezinnen een gameconsole gebruikt om online content op televisie te kunnen bekijken, terwijl 8% daarbij gebruik maakt van een internet-verbonden televisie en 6% beroep doet op een Blu-Rayspeler met een internetconnectie. Leichtman voegt er aan toe dat amper 5% van de ondervraagden bereid zou zijn om $ 9.95 per maand te betalen om televisie-programma’s van een videodienst zoals Hulu te kunnen bekijken.
Meer dan acht op tien ondervraagden zegt zeker niet van plan te zijn om een dergelijk bedrag te betalen voor dat aanbod. Ook stelden de onderzoekers vast dat 3% van de ondervraagden dagelijks online een volledig televisieprogramma bekijken, terwijl 11% wekelijks naar een dergelijk online programma kijkt. Daarnaast zegt 4% van de ondervraagden er eventueel aan te denken om hun televisie-abonnement op te zeggen en in de toekomst alleen nog online video te kijken. Vorig jaar was dat 3%, maar het jaar voordien was er eveneens sprake van 4%. Via
Verder lezen over Internet
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijOnline15.12.2023
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief
Sociale Media & Games zorgen voor veel afleidingVerder lezen over Itv
Media27.08.2013
Breast Cancer TV genomineerd voor VN-prijs
Technology16.07.2013
Apple wil reclamevrije TV aanbieden
Entertainment12.07.2013
5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen van WappZapp
Entertainment21.06.2013
5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen
Entertainment31.05.2013
5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp
Entertainment26.05.2013
5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp
Entertainment04.05.2013
5 tips om dit weekend de TV programmering te ontlopen van WappZapp
Entertainment19.04.2013
5 tips om de TV programmering te ontlopen van WappZapp
Verder lezen over Televisie
Entertainment28.03.2024
4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet
Gadgets15.03.2024
Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Entertainment02.03.2024