Technology10.07.2011

“Google+ is growing crazy”, wordt dit het grootste social media succes ooit?


google-is-growing-crazy-wordt-dit-het-gr.jpg
google-is-growing-crazy-wordt-dit-het-gr.jpg

Er komen steeds meer berichten naar buiten dat het aantal gebruikers van Google+ door het dak aan is gaan. In een bericht op Google+ schrijft Paul Allen dat er inmiddels al meer dan 4.5 miljoen gebruikers zouden zijn. Allen geeft aan dat hij met zijn onderzoek pas op 1/4 is van de nu beschikbare data. Morgen komen nieuwe en meer betrouwbare cijfers naar buiten.

Maar wat zeggen deze cijfers en waar komt de boost vandaan. Viraal klopt het allemaal wel want in de wereld van social media heeft iedereen vrienden en in die vriendenkring zijn er inmiddels vrienden die een Google+ account hebben. Die vrienden beginnen weer vrienden uit te nodigen enz .. de werking van dat mechanisme is bij iedereen wel duidelijk.

Als Google zijn backend op orde heeft, en daar hoeven we niet aan te twijfelen, kan Google+ duizelingwekkende cijfers verwachten in de komende weken en maanden. De merkkracht van Google x het product (Google+) x de populariteit van sociale media (aka Facebook) x de nieuwsgierigheid van iedereen die actief is via sociale media x de mediakracht die zich ontwikkelt, kan wel eens gaan zorgen voor het grootste succes van Google ooit. Daarnaast heeft Google met haar zoekkmachine, Youtube en GMail middelen die meer dan ooit als aanjagers en verdubbelaars kunnen werken. Daarvoor behoeven ze alleen maar Google+ conversaties in de zoekresultaten te plaatsen, succes verzekerd. De kans dat Twitter nog terugkeert in de organische zoekresultaten (Live-Search) lijkt me op dit moment nihil.

Of Google+ ook een zakelijk succes gaat worden op langere termijn en mensen overstappen ten koste van andere populaire social media sites is nauwelijks te voorspellen. Na de eerste tsunami van gebruikers zal veel er van af hangen hoeveel tijd en aandacht al die mensen gaan stoppen in Google+. Je in jaren opgebouwde account op Facebook offeren zal nog niet zo snel gebeuren, net zo goed als alle Hyvers die nog steeds goed zijn voor miljoenen conversaties. Daarnaast zal Facebook, met 750 miljoen gebruikers als grootste concurrent ook doorpakken en de komende maanden met een al aangekondigde serie van productverbeteringen en nieuwe features komen.

De nieuwe gebruiker zal tijd moeten investeren in Google+ om het product te begrijpen, zijn sociale netwerk opnieuw moeten ordenen, zich achter te oren moeten krabben bij Google Pictures (oud Picasa) naast allerlij andere keuzes en dat gaat, als hij dat doet, ten koste van andere sites. Het web valt langzaam in stukken uiteen (peer to peer, video) en sociale media zal meer dan ooit haar deel gaan opeisen.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd