Voorzichtige revanche voor Resident Evil

Voorzichtige revanche voor Resident Evil

Revelations 2 heeft de ideeën maar mist klasse

Vorig artikel Volgend artikel

Resident Evil 6 mocht dan een commercieel succes zijn, het kreeg forse kritieken te verduren. Na een paar jaar stilte verscheen er een nieuw deel, of liever gezegd delen. Resident Evil: Revelations 2 kwam in 4 online episodes en uiteindelijk ook op discversie uit. Het resultaat is... wisselend.

Aan de recensies zou je niet zeggen dat RE6 een van de best verkochte delen uit de serie is. Pers en publiek sabelden het genadeloos neer. Capcom had de horror vervangen voor een schietgalerij met een absurde verhaallijn en vervelende QTE’s. Toch maar tijd voor iets nieuws, dachten de makers.

Capcom kwam met een, zachtjes gezegd, aparte constructie. Revelations 2 werd in episodes gehakt en vervolgens wekelijks uitgebracht. Vervolgens lag een week na de laatste episode de disc-versie al in de schappen. Niet de normale gang van zaken voor een Episodic game.

Wat beter bevalt is de nieuwe sobere blik op de serie. Weinig knotsgekke actiescènes, veel minder QTE’s en ook het tempo van het spel blijkt flink teruggeschroefd. Wat overblijft is een intiemere, bij vlagen, griezelige horror game – met meer puzzelelementen dan we in tijden hebben gezien.

resident-evil-revelations-2

Eentje met interessante ideeën. Het verhaal is bijvoorbeeld in tweeën gesplitst. In de eerste helft proberen Claire en Moira van een eiland af te komen, in de tweede zien we Barry en Natalia de nasleep onderzoeken. Daardoor krijgen we vaak dezelfde levels, maar dan net iets anders. Niet alleen de omgeving en de paden veranderen, Barry bevecht ook compleet andere monsters dan Claire.

Nog beter werkt de grotere nadruk op samenwerken. Dit blijft niet bij gezamenlijk deuren openen of containers wegduwen, zoals in vorige delen. Ieder lid van Team Claire/Moira of Barry/Natalia hebben hun eigen rol. Claire/Barry vallen aan terwijl Moria/Natalia voornamelijk ondersteunen.

Het opmerkelijke is dat de laatste twee juist de dominante rol hebben. Je merkt snel dat het beter is om met Moira de pikdonkere gangen te verkennen omdat zij de zaklantaarn bezit. Pas als de monsters verschijnen wissel je terug naar Claire en haar vuurwapens.

Het andere duo blijkt echter beter uitgewerkt. Natalia bezit de gave om monsters te spotten, of ze nu achter muren lopen of onzichtbaar zijn. Ook ziet ze hun zwakke plekken. Dat levert intense situaties op waar je snel tussen karakters moet wisselen terwijl de mutant steeds dichterbij komt.

Toegegeven, Moira heeft zeker haar momenten. Ze kan zombies met haar lantaarn verblinden om ze vervolgens met het breekijzer van langs te geven. Ze toont haar nut in de diverse Escape Rooms, losjes geïnspireerd op de film Saw. Verder dan dat gaat het helaas meestal niet.

resident-evil-revelations_2

De game kent meer problemen, zoals voorspelbaarheid. Uiteraard komen er monsters massaal op je af als je op een lift wacht, krijg je een belegering in een blokhut en verschijnen er zombies als je ook maar een centimeter progressie boekt. Daardoor word de game nooit echt eng.

Consistentie is ook een probleem. Revelations kent geweldige levels zoals de Escape Rooms of het kanalenstelsel. Dan loop je weer door saaie riolen of sleep je een kwartier lang met een doos. Bij de vierde aflevering lijkt Capcom ook compleet door zijn ideeën te zijn, aangezien je nog maar een uur met Claire en Moira speelt.

Uiteindelijk blijft er te weinig hangen. Resident Evil 4 tot en met 6 hadden (ongeacht de kwaliteit) zeer memorabele momenten. Afgezien van het feit dat Moira dringend haar mond moet spoelen, en een irritant baasgevecht, zal ik mij weinig van Revelations 2 herinneren.

Capcom lijkt langzaam weer de geest te krijgen. Resident Evil: Revelations 2 wordt nooit geweldig, maar het biedt voldoende interessante ideeën om in een volgend deel op voort te borduren. Het moet alleen werken aan de executie en de consistentie. Een redelijke titel voor de budgetbak.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies