Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.
Helaas gebeurt er om de zoveel tijd ook iets dat je liever niet hebt. Leszek Lisowski, hoofd van Wasteland Interactive, kwam deze week met het schokkende verhaal naar buiten dat oplichters makkelijk gebruik kunnen maken van de naïviteit van (indie)gameontwikkelaars om zo gratis Steam-codes te verkrijgen. Door te zeggen dat ze een (bekende) Youtuber zijn verkrijgen ze makkelijk codes die ze vervolgens doorverkopen.
Zoals hijzelf ook al uitlegt: het is naïef, maar volstrekt logisch om die codes zonder enige controle op te sturen. Vooral kleine ontwikkelaars hebben niet de mankracht om alles na te gaan en zijn blij als iemand die zegt dat hij een Youtuber is met enkele tienduizenden views zich bij hen meldt. Lisowski heeft ook zelf onderzocht hoe makkelijk het is om aan codes te komen. Het resultaat was dat hij in twee uur tijd genoeg codes voor een bedrag van 400 dollar binnenkreeg.
De oorzaken van deze vorm van oplichting spreken voor zich. Youtubers zijn populair en hebben veel invloed. Als je game bij zo iemand terecht komt en hij spreekt zich er positief over uit, dan ben je binnen. Tegelijkertijd zijn er allerlei mensen die Steam-games graag nog goedkoper hebben dan dat ze op Steam zijn. Er is dus vraag naar deze codes. Tel daarbij nog eens op dat de enige manier om te controleren of iemand de Youtuber is die hij beweert te zijn een mail direct vanuit het Youtube-kanaal is, en je begrijpt waarom dit zo makkelijk gebeurt. De controle ontbreekt nu eenmaal.
Ook curatoren zijn een veelgebruikte methode om gratis codes te krijgen
Naast het zich voordoen als bekende Youtuber is er nog een methode om makkelijk aan games te komen. Zeg simpelweg dat je een Steam Curator bent. Blijkbaar zijn er ontwikkelaars die je dan graag een code opsturen. Aangezien iedereen curator kan worden kun je hier niet echt van oplichting spreken: de persoon in kwestie zal wel degelijk een curator zijn.
Dit minimaliseert het recenseren van games ook tot het aanklikken van een knopje en twee zinnen toelichting geven. “Erg gaaf!” is dan de recensie. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er mensen zijn die op basis van zoiets een game kopen. De vervolg vraag is dan ook: waarom geef je zo iemand dan een code? Ik weet het niet, maar gameontwikkelaars hebben andere belangen dan inhoudelijk kwalitatieve recensies: als er maar over je game wordt gesproken.
Verder lezen over Game
Gaming24.04.2024
Steam geeft je geen geld terug als je te lang early access speelt
Entertainment18.04.2024
The Witcher op Netflix stopt ermee na seizoen 5
Toss a coin to... straks niemand meerSocial Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Entertainment17.04.2024
Wordt Fallout net zo’n succes als The Last of Us?
Entertainment16.04.2024
Wat hoor je als je het telefoonnummer uit de Fallout-serie belt?
Gaming16.04.2024
Het nieuwe gamingmeubel van IKEA klap je gewoon weg
Gaming14.04.2024
Grappig: AI toont hoe gamepersonages eruitzien als ze bejaard zijn
Entertainment12.04.2024
4 redenen om Fallout te kijken op Prime Video
Verder lezen over YouTube
Video08.04.2024
10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Gaming18.03.2024
YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis
Video18.03.2024
Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Social Media30.01.2024
TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Social Media12.01.2024