Gamescom 2016: Prey

Gamescom 2016: Prey

Een goede eerste indruk van Bethesda's science fiction thriller

Vorig artikel Volgend artikel

Het leek er even op dat we nooit meer wat van de Prey serie zouden horen. In 2011 aangekondigd als Prey 2, maar daarna spoorloos verdwenen kwam Bethesda afgelopen E3 met Prey. Alles wat je kende van Prey 2 is in de prullenbak beland, ten gunste van wat Prey nu is. En dat lijkt een héél goede beslissing te zijn.

Een verlaten ruimtestation, helemaal voor jou alleen. Klinkt leuk, maar als je de lichamen van collega astronauten ziet liggen begrijp je al snel dat er geen reden is om blij te zijn. Er zijn aliens aan boord, en die zijn niet al te vriendelijk.

Het ruimtestation is open en vrij om te verkennen. Ondanks de aanwezigheid van vijanden is het er ontzettend rustig. Een kalme maar beklemmende sfeer. Dat komt omdat de aliens zich niet zomaar laten zien. Ze houden zich verborgen en kunnen zomaar te voorschijn komen. Het creëert constante spanning, de vijanden kunnen zich als allerlei voorwerpen vermommen. Die prullenbak die daar halverwege de gang staat? Toch maar even voorzichtig zijn.

Maar juist het feit dat het een vijand kan zijn, maar niet per se is, maakt het zo spannend. In de demo die we te zien kregen leken ze al een bijna perfecte balans te hebben gevonden: het komt zo zelden voor dat wanneer je net wat relaxter wordt de schrik er weer goed in zit.

Qua wapens en krachten zit het ook wel goed. De meeste vijanden (en onschuldige voorwerpen) zul je gewoon een klap met een stuk ijzer geven. Vuurwapens zijn aanwezig, maar kogels zijn schaars.

Interessant is de gloo canon. Een flink kanon dat grote klodders lijm afschiet. Je kunt - de overigens snel bewegende - vijanden op hun plek houden, een trapje maken door klodders tegen een muur aan te schieten en een gaslek dichten om zo de weg vrij te maken. Gebruik het zoals je wilt is het motto.

Hetzelfde geldt ook voor de speciale krachten. Waarom zouden alleen aliens voorwerpen over mogen nemen? Net zo makkelijk kruip jij zelf in een koffiemok om zo door een gleuf te rollen. Het lijkt aannemelijk dat dergelijke krachten uiteraard pas later in de game vrijgespeeld worden.

Waarom je dit alles nu zou willen doen weten we niet. Het was een typische vertical slice, een stukje game dat er erg interessant uitziet, maar zonder verdere achtergrond of context van het overkoepelende verhaal. Nu valt dat van een game die pas in 2017 uitkomt ook niet echt te verwachten. Maar de gameplay ziet er interessant uit, de wereld is sfeervol en prachtig vormgegeven, niet je standaard sci-fi ruimtestation, en de spanning zit er dik in. Een hele goede eerste indruk, om in de gaten te houden dus.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies