Deus Ex: Mankind Divided krijgt release datum

Deus Ex: Mankind Divided krijgt release datum

En een draak van een pre-order actie

Vorig artikel Volgend artikel

Op 23 februari 2016 is het zover en kunnen we weer aan de slag met Adam Jensen. Dan komt namelijk Deus Ex: Mankind Divided uit. Ik ben geen fan van het eerste uur, maar met name de vorige game en de beelden van de Gamescom dit jaar hebben er wel voor gezorgd dat dit een titel is waar ook ik naar uitkijk. Totdat ik het onderstaande filmpje bekeek dan.

Alleen de text al: "Augment your Pre-Order" klinkt als iets waarvan ik direct braakneigingen kan krijgen. Want hoe zit de vork nou in de steel? Wel, deze pre-order actie is uniek in de zin dat deze uit verschillende "tiers" bestaat. Deze zogenaamde tiers lijken in mijn ogen gewoon een verkooptarget. En per behaalde tier komen er meer bonussen vrij.

De eerste in de reeks is een keuze in een alternatieve outfit voor onze bionische vriend Adam Jensen. De tweede een digitale versie van de soundtrack of digitale concept art. De derde een extra missie. En de vierde is een keuze tussen een digitaal stripboek of een digitaal boek. De laatste "ultieme bonus" is dat de game vier dagen voor de release uitgebracht zal worden.

Het lijkt er verdacht veel op dat Square Enix heeft afgekeken bij crowdfunding-site Kickstarter. Het hele principe dat er bij genoeg pre-orders meerdere bonussen vrij komen voelt gewoon als een smerige verkooptruc. Er is hier geen sprake van crowdfunding, er is hier sprake van sales mannetjes in pakken die keiharde targets (*kuch* tiers *kuch*) moeten halen van hun manager. Maar dat over de rug van de doelgroep - oftewel wij als gamers - voelt smerig.

Uiteraard kan het ook anders, mocht je meer geld willen uitgeven aan Deus Ex: Mankind Divided kun je ook gewoon kiezen voor de collector's edition. Deze bevat namelijk alle tier bonussen maar komt ook met een beeldje en een artbook.

Tijden veranderen, en ze ook gaming. Waar je voorheen gewoon moest stoeien met een extra moeilijkheidsgraad om bijvoorbeeld een andere outfit te krijgen, kun je er vandaag de dag voor kiezen om een klein beetje extra te betalen om dit te zien. De tijd dat alle content die een game rijk is gewoon in het totaalproduct zat gaan we denk ik niet meer terugkrijgen.

Gelukkig zijn er ontwikkelaars die er nog voor kiezen om DLC gewoon gratis aan te bieden. Als een bedankje voor het kopen van hun product. The Witcher 3 is hier een recent voorbeeld van. Bijna het tegenovergestelde van wat Square Enix hier nu doet. Laten we hopen dat het alleen bij deze game blijft, en dat dit geen trend is die opgepakt gaat worden door meerdere studio's. Eind van de rit kopen gamers de game toch wel, als die goed genoeg is dan.

Perry Rodenrijs

Perry Rodenrijs begon zijn gameverslaving met een NES op een zolderkamer en is er sindsdien nooit van genezen. Zijn andere passie is zijn metal band.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies