Gaming24.08.2017

Destiny 2 hands-on: eindelijk een echte open wereld in de EDZ


Eerste gebied tjokvol activiteiten

Destiny 2 is er bijna: vanaf 6 september kunnen we weer allemaal los in de wereld die ontwikkelaar Bungie in 2014 voor het eerst aan ons liet zien. Origineel zou het een tienjarenplan worden en sommigen gingen er van uit dat het net zoals World of Warcraft zou gaan worden: één Destiny dat uitgebreid en aangepast blijft worden. Nu, drie jaar later, is er dan toch een nieuw deel, een deel met een grote 2 er achter.

Dat schept verwachtingen, want een tweede deel moet in elk geval alle kritiekpunten van het eerdere deel weten weg te halen. Een daarvan kan ik jullie laten zien, letterlijk, maar er is ook genoeg over te zeggen. Dan hebben we het over de manier waarop je door een gebied loopt, wat daar allemaal te doen is en hoe de game je vasthoudt zonder je de hele tijd uit de ervaring te trekken.

Wat je kunt zien in de video’s die ik gecaptured heb van mijn speelsessie is gameplay uit de European Dead Zone, afgekort EDZ. De manier waarop je door deze eerste zone in de game heen kunt gaan is een goede blauwdruk voor Destiny 2 en laat zien dat Bungie serieus heeft geluisterd naar de klachten over het onsamenhangende karakter van de eerste game.

Not your daddy’s patrol

De video’s laten ongeveer anderhalf uur in die zone zien die ik in één stuk heb opgenomen, met alleen een paar kleine knipjes waar ik het menu in ging. Dat mogen jullie nog niet zien, maar als je de beta hebt gespeeld is weet je wel ongeveer hoe dat er uit ziet. Er zouden dus nog wel veranderingen kunnen komen in een patch op dag één, maar wat die precies inhouden weet ik ook niet op dit moment.

Wat direct opvalt is hoe gevuld de lokaties nu zijn. In de eerste Destiny was ‘patrol’ iets wat je af en toe deed, maar zeker naar het einde van het spel toe weinig nut meer had. Dat hele concept is nu veranderd en zoals ik al hoopte zijn heel veel van de andere activiteiten die je kunt doen geïntegreerd in het rondlopen op de planeten.

Er zijn nog steeds public events, waarin je met andere mensen die in het gebied rondlopen kunt samenwerken om een klus te klaren. Die zijn van wat ik kon zien niet veel gevarieerder dan in Destiny, waarbij op dezelfde plek vaak hetzelfde event plaatsvindt. Wel gaaf is dat er nu ook Heroic Public Events zijn, die door een bepaald iets te doen triggeren en dan een stuk lastiger worden, met natuurlijk ook meer beloning op het einde.

Tjokkievol

De Adventures, een flink stuk van de content op zo’n planeet van wat ik tot nu toe heb kunnen zien, moet je zien als verhaalmissies die niet direct aansluiten op de primaire verhaallijn van Destiny 2 maar wel iets duidelijk maken over de wereld en de karakters die zich daarin bevinden. Qua lengte kun je (zoals in de video’s is te zien) denken aan de verhaalmissies van de eerste game, met dat verschil dat je terwijl je ermee bezig bent ook alle andere afleidingen en dingetjes in zo’n gebied kunt meepakken.

Daar vallen bijvoorbeeld ook de Lost Sectors onder, kleine soort-van-geheime gebieden die je via een onopvallende ingang kunt bereiken en die gevuld zijn met wat vijanden, een boss en natuurlijk een kistje met loot aan het einde. Die zijn eerlijk gezegd niet zo spannend, lastig of lang als ik had gehoopt, maar als je er toch toevallig in de buurt bent is het makkelijk om even binnen te wippen voor wat extra goodies.

Er is genoeg te doen dus, en het gaat allemaal een stuk makkelijker dan eerst. Dat komt niet in de laatste plaats doordat je eigenlijk nooit meer naar orbit hoeft te gaan, een (terechte) irritatie in de eerste game. Er zijn op de werelden anders dan in de eerste game verschillende landingsplekken waar je vanuit kunt starten en doordat je nu tijdens het spelen makkelijk de ‘Director’ (het hoofdmenu dat je in Orbit kreeg in de eerste Destiny) kunt opentrekken is het ook makkelijk om naar een andere plek te gaan. Niet alleen heb je met die Director meteen een kaart van het gebied, je kunt dus ook elke landingszone selecteren en dan laad je er meteen (en snel ook) in.

Alles is in die Director te zien: waar er Public Events gaan komen, welke Adventures je nog open hebt staan en zelfs waar er verhaalmissies zijn op je locatie. Want ja, ook die kun je gewoon vanuit het rondlopen instarten. Je kunt zelfs vanuit een ander tabje in de director naar een andere planeet gaan waar je vanuit precies zo’n zelfde kaart kunt kiezen waar je wilt landen. Dat aspect stroomlijnt de game dusdanig dat het veel makkelijker is geworden om ‘nog heel even’ iets te gaan doen, afgeleid te worden door iets dat je onderweg tegen komt, en opeens een paar uur later je te realiseren dat je al een tijdje geleden naar bed had moeten gaan.

Wat je ook in de video’s kunt zien is dat het allemaal net ietsje massaler is geworden dan in de eerste game: er kunnen meer spelers tegelijk in rondlopen, er zijn meer vijanden dan eerst en dus komt de wereld veel meer tot leven. De variatie die je in de EDZ hebt qua omgevingen houden het visueel interessant, zodat je niet zoals bijvoorbeeld op Mars in de eerste Destiny op alle plekken ongeveer naar hetzelfde zit te kijken.

Niet zo nieuw, wel veel beter

De vijanden zijn ook allemaal licht aangepast, met een aantal nieuwe gedragingen voor de vijanden die je al kende en wat nieuwe varianten, vooral bij de Cabal. Er lopen ook her en der high value targets rond (dat is geen patrol-missie meer) die andere dingen doen dan je gewend bent. De bazen van de Lost Sectors en Adventures zijn uiteindelijk het spannendst en hoewel ook die varianten zijn van wat je al kent (er zijn jammer genoeg geen écht nieuwe vijanden te vinden, althans niet in de EDZ) is het soms hard werken om ze te overwinnen.

Voor hardcore Destiny-fans is het allemaal prima: die willen alleen maar meer. De mensen die misschien een stuk van de eerste game hebben gespeeld en al vrij snel afhaakten vanwege verwarring en irritatie over wat de fuck er nou allemaal gaande was en hoe alles werkte kunnen op basis van wat ik in de EDZ heb gezien gerust een tweede kans geven aan Destiny: het schieten en bewegen is nog net zo goed als in het eerste deel, maar alles er omheen is nu ook in orde. De locaties in de eerste Destiny waren nog nooit zo’n goed in elkaar passend geheel als de EDZ nu al is. Ik kan niet wachten om op 6 september terug er in te duiken in ieder geval.

[Afbeeldingen © Activision]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Games

Dit zijn de vier ‘gemene’ emotes die je kunt uitschakelen in Fortnite

Epic Games wil dat de goede vibes in Fortnite bewaard blijven en maakt het daarom mogelijk om vier wat minder leuke emotes niet meer te tonen.

Gaming23.04.2024

Dit zijn de vier ‘gemene’ emotes die je kunt uitschakelen in Fortnite

AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?

De AI-hype brak pas echt uit met modellen als ChatGPT. Kunstmatige intelligentie is echter geen nieuwe rage op de markt! In 1996 gebruikte de schaakcomputer “DeepBlue” bijvoorbeeld zijn veldstukken om de koning van toenmalig wereldkampioen Garry Kasparov schaakmat te zetten.

Gaming17.04.2024

AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?

Zo ziet de trailer van Grand Theft Auto 6 eruit in het echt

De trailer van Grand Theft Auto 6 is al een tijdje uit. Er is nu een imitatie van de trailer die zo spot-on is, dat je hem moet zien.

Gaming15.04.2024

Zo ziet de trailer van Grand Theft Auto 6 eruit in het echt

Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore

Netflix komt met een extra uitgebreide versie van Dead Cells. Alsof de game niet al genoeg tijd opslokte. Maar met plezier hoor.

Gaming11.04.2024

Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore

​Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty

Is een van je grootste frustraties over Call of Duty dat je in drukke games wordt geplaatst, terwijl je het liever wat rustiger en overzichtelijker hebt? Daar zijn oplossingen voor. We lichten er eentje uit: een VPN gebr...

Gaming28.03.2024

​Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty

Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party

Fall Guys is een geweldige game, Sonic is een geweldige gamereeks: het is dus niet zo heel gek dat de makers van het aankomende spel Sonic Toys Party zich hevig hebben laten inspireren door Fall Guys. Het wordt een mobie...

Gaming26.03.2024

Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party

Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film

Ze is een vergeten actrice die er een nogal heftige levensstijl op nahoudt: Marissa Marcel (gespeeld door Manon Gage) en jij moet natuurlijk volledig in het leven van deze gevallen ster duiken, want er is wat mysterie om...

Gaming20.03.2024

Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film

De Steam Deck-introductie was gefilmd met.. Steam Deck-belichting

De introductievideo van de Steam Deck OLED gaf het al een beetje weg: het nieuwe apparaat werd aangelicht door... zijn eigen broers en zussen. De videomakers van Valve hadden een soort bol gemaakt van Steam Decks en die...

Gaming20.03.2024

De Steam Deck-introductie was gefilmd met.. Steam Deck-belichting

Verder lezen over PlayStation 4

​PlayStation 5 verkoopt minder goed dan PlayStation 4

Er zijn nu in totaal 20 miljoen PlayStation 5’s verkocht. Een indrukwekkend aantal, maar niet in vergelijking met andere gameconsoles. PlayStation 4 deed het op dit moment in zijn cyclus zelfs beter, wat aan de kant va...

Gaming04.06.2022

​PlayStation 5 verkoopt minder goed dan PlayStation 4

Xbox One wordt niet meer gemaakt, PlayStation 4 wel

Het is nog steeds niet makkelijk om een Xbox Series X of PlayStation 5 te bemachtigen, terwijl die consoles inmiddels al een jaar en twee maanden geleden zijn verschenen. Het chiptekort raakt ons allemaal. Toch maar voor...

Gaming13.01.2022

Xbox One wordt niet meer gemaakt, PlayStation 4 wel

Versla je tegenstanders met de nieuwe Revolution Pro Controller 3 voor PS4

Met de opkomst van esports is gaming de laatste jaren in sneltreinvaart een heel stuk competitiever geworden. Als fanatiek gamer of esporter wil jij natuurlijk altijd het beste uit je spel halen. En er zijn de nodige gad...

Gaming20.11.2019

Versla je tegenstanders met de nieuwe Revolution Pro Controller 3 voor PS4

MediEvil Remake: Daniel had beter in zijn graf kunnen blijven

Daniel Fortesque is een ridder. Hij werd echter geëerd om iets dat hij helemaal niet had gedaan. Toch was hij de uitverkorene om de MediEvil-franchise te runnen en dat deed hij met verve. Het is jammer dat hij in de Pla...

Gaming19.11.2019

MediEvil Remake: Daniel had beter in zijn graf kunnen blijven

​PlayStation 4 haalt nieuw verkooprecord

PlayStation 4 is een zwaar populaire console. Inmiddels heeft het apparaat weer een nieuw verkooprecord neergezet, want hij is nog vaker verkocht dan PlayStation en Wii. Het is daarmee de op één na bestverkochte gameco...

Gaming03.11.2019

​PlayStation 4 haalt nieuw verkooprecord

Sony maakt release van de Playstation 5 bekend

Sony heeft officieel aangekondigd dat hun volgende game console: de Playstation 5, uit zal komen rond de feestdagen in 2020. Dit is eerder dan veel van ons hadden verwacht. Daarnaast hebben ze ook enkele details gegeven...

Gaming09.10.2019

Sony maakt release van de Playstation 5 bekend

Je Ps4 games blijven speelbaar
Prijs van Playstation Now flink verlaagd

Sony heeft nieuwe exclusieve titels toegevoegd aan het abonnement voor cloud gaming, zoals Grand Theft Auto V en God of War (2018). De verlaagde abonnementsprijzen beginnen nu bij € 9,99 per maand. Flinke prijsdaling...

Gaming03.10.2019

Prijs van Playstation Now flink verlaagd

Het begint aantrekkelijk te worden
State of Play: Release date Last of Us 2 en andere aankondigingen

Gisteren vond er een State of Play plaats, een persconferentie livestream van Playstation waar ze enkele nieuwe dingen hebben aangekondigd. Dit is het grootste news op een rij voor degene die de stream heeft gemist. T...

Gaming25.09.2019

State of Play: Release date Last of Us 2 en andere aankondigingen

Het grootste nieuws van Playstation's livestream